  • Data: 2012-06-26 03:09:04
    Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
    Od: dominik <u...@d...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2012-06-24 20:33, Marek Dyjor wrote:
    > bardzo fajny jest ESP i na pewno sie przydaje ale też powoduje że człowiek
    > jedzie troszkę mniej ostrożenie.

    Trzeba jeździć na tyle ostrożnie na ile pozwala na to samochód wliczając w
    to jego wysokość, jego systemy, jego stan opon i ogólnie stan techniczny.
    Trzeba pamiętać tylko potem przesiadając się na inny gorszy pojazd, że tam
    może być inaczej, ale to chyba żadna rewelacja? Równie dobrze mógłbyś
    powiedzieć, że hamulce tarczowe powodują, że człowiek hamuje zbyt pewnie i
    mimo wszystko powinien to robić jak za czasów bębnowych.

    > starym gratem czasem zaliczało sie lekki poślizg tylkiem prze zakręcie
    > teraz tylko widze symbol ESP i tyle.

    Ocena sytuacji sytuacji i możliwości pojazdu zawsze należy do kierowcy i
    trzeba sobie w to wkalkulować pojazd, drogę itd. ESP często daje się
    wyłączyć na chwilę, można wtedy popróbować sobie jak to jest bez.
    Najlepiej w miejscu gdzie jak zarzuci to nikogo nie zaboli. To potrafi
    nauczyć pokory.

    > ale ten system całkowicie nie eliminuje tego problemu. on go przesówa...

    Zgadza się, ale przesuwa go do rozsądnej granicy, gdzie nawet jak
    wpadniemy w delikatny poślizg mamy szansę na niezłe wyprowadzenie auta z
    niego jeszcze, bez ESP te szanse są wiele mniejsze i kierowca najczęściej
    bezradny.

    > ABS jest bardzo dobry i przydatny ale jeśli ktoś zaczyna jeździć na
    > krawędzi licząc na pomoc tego systemu to nei ejst dobrze.

    Ale to nie jest tak, że masz dyskretne granice prędkości dla bezpiecznej
    jazdy i potem od razu bum i wypadek, a ESP dodaje do tego ileśtam km.
    Tak jak pisałem wyżej biorąc pod uwagę zakręt masz przynajmniej kilka
    możliwości:
    a) skręcasz normalnie - bez poślizgu
    b) skręcasz z lekkim poślizgiem
    c) wpadasz w mocny poślizg ale da się jeszcze wyprowadzić samochód
    d) wpadasz w mocny poślizg i jesteś w stanie się zatrzymać bezpiecznie
    (ale np. w poprzek drogi)
    e) to co wyżej, ale zatrzymujesz się poza drogą
    f) wpadasz w poślizg i jedziesz na wprost.

    ESP pomaga gdy skręcasz - za pomocą hamulców umożliwia płynniejszy zakręt,
    mniej Cię wyrzuca z drogi. W razie poślizgu w zależności od jego stopnia
    pozwala wyrównać kierunek jazdy i nie jesteś zdany na sam ten ślizg.
    Inaczej będzie to działać w kolejnych krokach, tzn. będzie miało inny
    wpływ. Bez ESP nawet mały poślizg na zakręcie często kończy się sytuacją z
    "e", bo nic nie jesteś w stanie zrobić, z pomocą systemu nawet w ostatnim
    przypadku jest możliwa walka.

    Oczywiście nie chodzi o to by zapieprzać ile fabryka dała dopóki się nie
    ślizga i to trzeba ocenić indywidualnie.

    > ESP też ma za zadanie pomagac keirowcy w trudnej sytuacji ale nie powinno
    > być tak ze kierowca celowo jedzie tak aby ESP go ratowało.

    Ja tam jestem za tym by możliwie dużo było takich systemów ratujących co i
    jak się da, szczególnie jak robią to tak sprytnie. Za zawalaniem ile się
    da też nie jestem, ale z tym ESP to wcale nie trzeba wielkiej prędkości, a
    już szczególnie w SUV-ach działa to znakomicie eliminując i wyprowadzając
    nawet z małych poślizgów.
    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_