  • Data: 2015-07-30 23:46:50
    Temat: Re: [OT] Duża kasa i kiepski wynik - dlaczego?
    Od: Pit <n...@s...lonestar.org> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 30.07.2015 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> napisał/a:

    > W banku płacisz ją w postaci opłaty za konto ROR. Mogę płacić więcej
    > jeśli odstanę to co chce. Obecnie opłaty za szybkie przelewy sa
    > niekonkurencyjne w stosunku do operatorow prywatnych poza bankami którzy
    > czesto pobierają grosze lub nic.

    Bo to nie są przelewy tylko *przekazy* (na tej zasadzie Poczta Polska może
    też przesłać szybciej kasę niż Elixir, ale to nie przelew choć... Poczta
    Polska jest tu jednym z ustawowych wyjątków i przekaz pocztowy ma prawie
    taką samą "wartość urzędową/sądową" jak przelew bankowy).

    > Nie do wszystkich. Tylko do pośrednika jakim jest np. KIR czy co tam
    > stoi po środku i szpieguje.

    No tak, ale zmiana musi pójść nie tylko do KIR ale też do "wszystkich
    zainteresowanych". Czyli jeśli ja z banku X wysyłam przelew na twoje konto
    w banku Y, to po pierwsze bank X musi to przesłać do KIR, dalej KIR musi to
    przesłać do Y, Y potwierdza przyjęcie kasy na Twoje konto odsyłając
    odpowiednie info do KIR, KIR "zatwierdza" przelew i wysyła o tym info do X,
    X potwierdza przyjęcie "zatwierdzenia", KIR liczy bilans wszystkich
    zatwierdzonych przelewów między bankami X-Y od ostatniego "point in time" i
    wysyła do NBP polecenie przelewu między kontami banków X-Y (kontami banków,
    nie klientów banków).

    To musi lecieć w dwie strony, bo chociażby konto docelowe może nie istnieć
    (więc przelew "live" nie powinien się udać). Do tego takie firmy jak
    BlueCash korzystają z tego, że to system bankowy załatwi 80% roboty za nich
    i z tego, że nie są bankami, a więc prawo bankowe ich nie dotyczy (między
    innymi obieg przez KIR). Minus jest taki, że mogą obsługiwać tylko małe
    płatności. Zresztą, to dla banków żadna konkurencja, bo i tak kasa musi
    przejść przez banki (które swoje zarobią :D).

    > Banki nie muszą widzień innych transakcji, w szczególności banki nie
    > musza być spięte na stałe kazdy z każdym, wystarczy z koordynatorem.

    No przecież to napisałem - nie muszą być spięte z serwerem repo.

    > Nikt nie wymaga milisekudowych reakcji. Ale wymagane są reakcje w czasie
    > zdroworozsądkowym. Prawdę mowiąc 1h wystarczy. A więc i wystarczy
    > pooling raz co godzinę "co tam nowego dla mnie". Oczywiście 1h to lazy
    > workaround. Zejscie do kilku minut nie powinno być kłopotem. Innymi
    > słowy: hybryda w kierunku częstego wymieniania się informacjami. Jak się
    > dokladnie przyglądnąć to wystarczyło by pogonić elixir na kilkanaście
    > sesji dziennie i mozna zamknąć mordę takim pieniaczom jak ja. Tylko ten
    > Bosman-8 może nie uciągnąć ...

    Też jestem zdania, że gdyby pognać elixiry (i przede wszystkim nie robić
    sesji przychodzących rano a wychodzących wieczorem) to dałoby się osiągnąć
    czas 1-2h (gwarantowany) a tak, to jak wyślę powiedzmy z Milennium przelew
    o 8:00, to "wyjdzie" z banku o 11:00 i na przykład w Credit-Agricole
    zobaczę go dopiero o 12:00 - tragedia :D Ale jeszcze większa tragedia
    polega na tym, że jak zrobię polecenie przelewu w Millenium o 8:30, to ono
    "nie zdąży" wyjść sesją o 11:00 tylko wyjdzie dopiero o 15:00. Mało tego,
    jak kasa przyjdzie do Millenium sesją przychodzącą o 14:30, to bank to
    zaksięguje dopiero po 16:00. Zupełnie nie rozumiem czemu jest taka
    latencja księgowania środków w Millenium, skoro na przykład przelewy między
    CreditAgricole i mBank takiej latencji w księgowaniu nie mają (w
    którąkolwiek stronę), wyślę w Credit-Agricole o 14:15, to wyjdzie w sesji
    wychodzącej o 14:30, przyjdzie do mBanku w sesji przychodzącej o 15:00 a o
    15:10 mam zaksięgowane na koncie w mBanku. Po prostu, niektóre banki
    mająsystemy do dupy i za bardzo popędzić się nie da, w jednym banku
    księgowanie przelewów wychodzących czy przychodzących jest praktycznie
    natychmiastowe (trwa maksymalnie kilka minut) a w innych bankach trwa kilka
    godzin (typu puścisz w Millenium przelew o 15:00, to nie zdąży wyjść sesją
    wychodzącą o 17:00 i wydajność systemu KIR nie ma tu nic do rzeczy, ich
    "Bosman-8" daje radę, zresztą gdyby sesje elixir robić na przykład co
    godzinę, to zawierałyby mniej operacji do zrealizowania - live to by to nie
    było, ale przelew w 1-2 godziny byłby ok).