  • Data: 2009-01-14 10:02:02
    Temat: Re:[OT] - CO2 (było: wybor kompaktu)
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:
> [...]
    >>> CO2... W sumie zaczyna to przypominać węża zjadajacego własny

    > I w nich się od dawien dawna magazynuje. I np. zalesianie jest w/g
    > mnie jedna z najlepszych metod ograniczania ilosci CO2 w atmosferze
    > (tyle, że na efekt trzeba czekać długie lata). Ale - dyskusja jest o
    > przedstawianych ostatnio irracjonalnych w/g mnie koncepcjach
    > przechwytywania i magazynowania CO2 gdzieś pod ziemią lub pod wodą.

    Pod ziemią - raczej nie (chyba jedynie jako metoda wyłudzania
    budżetowych pieniędzy w biurokratycznym perpetuum mobile: jedną dziurą
    pompujemy CO2, szczelinami ucieka i dalej mamy gdzie pompować).
    (no chyba, że będzie metoda wiązania CO2, ale chyba wciąż najtaniej
    robią to rośliny... :) (np. jedna część takiego srebra AFAIR może związać
    20 objętości tlenu).

    Pod wodą - jak najbardziej tak - w końcu to tam rozpuszcza się chyba
    większość ziemskiego CO2, a np. klatraty metanu
    (http://pl.wikipedia.org/wiki/Klatrat_metanu) naturalnie sobie zalegają
    na dnie, więc rozwiązanie ma jakieś perspektywy, choć póki co raczej
    kombinuje się nad tym jak ten metan wydobyć na powierzchnię :))

    A wrócę jeszcze do jednej sprawy, bo nie ma co mieszać ideologii z
    realną ekologią:

    > Potem modna była dziura ozonowa (czy ktos pamieta co się z nią stało?)
    > w imię walki z którą zakazano w Polsce stosowania w samochodach gaśnic
    > halonowych

    Dziura ozonowa była nie tyle modna, co była też faktem. RADYKALNE
    ograniczenia emisji czynników rozbijających ozon w górnych warstwach
    atmosfery (głównie w urzadzeniach chłodniczych i aerozolach) dało
    efekty - warstwa ozonowa zaczęła się odbudowytwać (wyraźna korelacja z
    emisją, zresztą praktycznie w 100% pochodzenia antropogenicznego) i za
    jakieś 60-100 lat powinna wrócić do normy. Temat zniknął, bo realny
    problem (ochrona przed promieniowaniem kosmicznym) udało się szczęśliwie
    rozwiązać. Nie można tego jednak podczepiać pod aberracje ekologistów,
    którzy np. już doprowadzili do sprzedaży opustów za emisję CO2, podczas
    gdy reszta świata dzięki swojemu "ateizmowi" będzie nam robić koło pióra
    na zasadzie "hulaj dusza, piekła nie ma" (a oddzielne wydatki na
    reagowanie na zmiany spowodowane ociepleniem klimatu i tak nas nie
    ominą).

    Nb. z całym tym "pakietem klimatycznym" może się skończyć jak ze
    "strategią lizbońską" - UE zadekretowała sobie kiedyś, że w 2010 roku
    będzie najbardziej konkurencyjną gospodarką na świecie... :)

    /-/

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]