  • Data: 2009-10-08 12:29:53
    Temat: Re: OLYMPUS IS WORKING ON THE HOLY GRAIL OF HDR!
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 8 Paź, 11:10, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Dziś trudno u mnie o duże kontrasty. Typowa scena przez okno zmieściła
    > się na mojej skromnej starej 6mpx matrycy CCD.
    > Zdjęcie wyjściowe - iso 200(najniższe) 1/250s f/5,6. Pomiar światła
    > punktowy na jaśniejszą część chmur i korekta +2EV sprawiły, że w JPG
    > miałem kilka drobnych prześwietlonych punktów. Na histogramie raw widać
    > jednak, że światła się zmieściły:http://images8.fotosik.pl/105/373c5299e326
    ab74.jpg

    > Zdjęcie bez korekcji w jpg wygląda
    tak:http://global.images6.fotosik.pl/546/3a4f3c3e181
    6d2bf.jpg(z histogramem)http://global.images8.fotosik.pl/105/79d
    c33132f0a0693.jpg(bez histogramu)

    > W RT zrobiłem korektę ekspozycji +2EV. Zdjęcie wygląda teraz
    tak:http://global.images8.fotosik.pl/105/b8a9a1a0b32
    b3ee9.jpg

    > Ten sam kadr, ale niedoświetlony o 1EV względem zdjęcia referencyjnego,
    > czyli ISO 200 *1/500s* f/5,6 wyciągnięty w RT o 3EV w górę (jeśli się
    > nie mylę, to wychodzi równoważna ekspozycja względem zdjęcia
    > referencyjnego +2EV):http://global.images6.fotosik.pl/546/461de0b05
    4fa8dc6.jpg

    > Bezpośrednie zestawienie ujawnia, że na zdjęciu po lewej można dopatrzeć
    > się szczegółów w najciemniejszych miejscach, a w tym po prawej już nie.
    > Wychodzi tylko szum.http://images8.fotosik.pl/105/98f6657c6f303448.
    jpg

    > Zrobiłem jeszcze jedno zdjęcie prześwietlone o 1,5EV w stosunku do
    > zdjęcia referencyjnego (ISO 200 1/90s f/5,6). Proszę wyciągnij mi te
    > szczegóły z cieni przy pomocy rawa o parametrach iso200, 1/250s, f/5,6,
    > do którego link znajdziesz na samym dole i udowodnij mi, że pitolę
    > (bardzo bym się ucieszył, bo to by oznaczało, że użyteczna dynamika
    > mojego aparatu jest znacznie większa).
    >
    > http://global.images6.fotosik.pl/546/bb44b20461ec0d4
    d.jpg

    > A tak wygląda te zdjęcie po korekcji ekspozycji -3EV w RT. Nie jestem
    > świnia i nie proszę cię o odzyskanie chmur, które widać na pierwszym
    > zdjęciu (w razie czego mam zdjęcie z 1/1000s, gdzie ładnie widać
    chmury).http://global.images8.fotosik.pl/105/440705c
    17b6b720d.jpg

> [...]
    > EXIF zdjęć pomimo zaznaczenia "Keep original date/time attributes".
    > Widocznie to się odnosi wyłącznie do daty powstania pliku.
    > Przepraszam za marną jakość obróbki, ale RT nie radzi sobie z
    > wyciąganiem szczegółów z cieni tak ładnie jak ACR, a tego drugiego nie
    > mam w tej chwili pod ręką.
    >
    > RAW (10MB) ->http://wyslijto.pl/plik/37bbfbcwu9
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł W.
    >
    > --
    > Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    > zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

    Na początek wóćmy do źródeł i przypomnijmy mojego posta:

    --------------------- begin -----------------------------

    > To jest PSEUDO HDR, bo nie ma zwiększenia dynamiki zarejestrowanego obrazu.

    Czyli jak zrobisz 3 x JPEG z bracketingiem +/- 1EV i skleisz to masz
    PRAWDZIWY HDR

    a jak

    z jednego RAW wywołasz 3 x Jpeg z bracketingiem +/- 1EV i skleisz to
    masz już tylko PSEUDO HDR ?

    Z większości cyfrówek bez problemów można wołać RAW z korektą +/- 2EV
    z niektórych i więcej. Więc po jakiego grzyba robić braketing i
    borykać się z dopasowaniem kadrów (prypadek robienia z ręki) albo z
    noszeniem i rozstawianiem statywu.

    -------------------------- end -------------------------------------

    Postawiłem tam problem polegający na tym, że coś nazywamy PRAWDZIWYM
    HDR a coś PSEUDO HDR, nie ustosunkowałeś się do tego. Więc przy
    kolejnej okazji proszę o opinię.

    Podałem przykład z +/- 1EV i napisałem, że czasami można nawet +/- 2EV
    z RAW'a wyciągać. Na co zostałem zasypany info o ilości/jakości szumu
    w cieniach oraz o ilości/jakości świateł w świetle ....

    I dalej pytam o istotę HDR, czyli zwiększanie dynamiki, czym różni się
    dynamika 3xJpeg z +/- 1eV od dynamiki 3xJpeg z RAW +/- 1eV.

    Coby nie było, że olałem testowego pef'a to tu jest link do zabaw z
    pef'em.
    http://picasaweb.google.pl/fotografie.jk.60/HDR#

    Nawiasem mówiąc przykład nie najlepszy bo fotka została naświetlona z
    priorytetem świateł, lepiej nadawałby się przykład z pomiarem cw lub
    matrycowym, lub większym wypaleniem nieba. Zakładam, że z matrycy
    pentaxa idzie uratować coś ze świateł zmniejszając o 1 eV w dół
    (dziadek Olek daje sobie z tym radę).