    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: OC sprawcy a zniszczony sprzet
    Date: Wed, 27 Aug 2014 22:42:40 +0200

    "Trybun" 53fd9435$0$3059$6...@n...neostrada.pl

    > Myślę że to niewiele zmienia. Przed sądem PZU wszystko może odkręcić. I nie sadzę
    żeby w świetle obowiązującego prawa sąd
    > rozpatrzył sprawę pozytywnie dla powoda. Telefony, telewizory czy inne tego typu
    sprawy nie są wyposażeniem roweru.

    Człowiek siedzący na rowerze także. Nie jest to istotne.
    Istotne jest, czy samochodem uczyniono komuś jakąś szkodę,
    którą można jakoś określić/wyrazić pieniędzmi.

    Nawet ten telefon mógł leżeć na jezdni w chwili wypadku -- jeśli
    winnym był kierowca samochodu. (przykładowo samochód znalazł
    się na Twojej posesji bez Twego zezwolenia, nielegalnie
    przefruwając nad płotem)

    Ważne, czy winnym jest kierujący samochodem, czy rowerzysta, czy
    ktoś inny lub coś innego. Ważne też jest, czy można szkodę wycenić.

    Jeśli rowerzysta zawinił -- on ponosi koszty naprawienia zarówno
    swego roweru i telefonu, jak i koszty naprawy samochodu.

    Jeśli kierujący samochodem zawinił -- on ponosi koszty naprawienia
    zarówno roweru i telefonu, jak i koszty naprawy samochodu. Ponieważ
    funkcjonują w RP ubezpieczenia komunikacyjne -- czasami koszty naprawy
    można scedować na firmę ubezpieczeniową. Mozna, choć niekoniecznie trzeba.

    Czasami winny rezygnuje z takiej cesji, gdyż jest ona dla niego nieopłacalna.

    -=-

    Gdyby złe mocowanie telefonu sprawiło wypadek -- ubezpieczyciel
    by nie wypłacił odszkodowania ani za telefon, ani za rower.

    Jeśli złe mocowanie telefonu nie przyczyniło się do powstania
    kolizji, w wyniku której telefon uległ uszkodzeniu, ubezpieczyciel
    (bądź sprawca wypadku lub właściciel samochodu) musi zapłacić także
    za naprawę telefonu, o ile poszkodowany tego sobie zażyczy a wina
    kierującego samochodem jest jasna/udowodniona.

    -=-

    PZU może ;) mącić, ale zapłacić musi.
    IMO w dobrym państwie takie mataczenie powinno poskutkować
    cofnięciu uprawnień do zawierania wiadomych umów. :) Innymi
    słowy -- PZU po paru takich ,,numerach'' przestałby być firmą
    ubezpieczeniową.

    Pozostałyby wówczas na rynku tylko te firmy u., które same,
    ,,bez bicia'' (piany i dupy) podpowiedzą pokrzywdzonemum że
    trzeba pokryć wszelkie koszty wynikające z tego wypadku, o ile
    po wypadku nie doszlo do rażących czynów skutujących zbyt dużym
    powiększaniem się szkody.

    Jeśli w wyniku wypadku ucierpiał rower na kwotę 1kpln, a Ty
    (jako właściciel) tak odtransportowałeś ów rower, że powiększyłeś
    straty do 10kpln -- ubezpieczyciel może stawiać opór, o ile wykaże,
    iż transportując uszkodzony rower, celowo zwiększyłeś szkody. Nie
    ma tu nic nowatorskiego -- w szczególności PZU nie zapłaci Ci dziś
    za potłuczony reflektor tylko dlatego, że kiedyś ten reflektor został
    zabrudzony w wyniku kolizji, za którą PZU wypłacił odszkodowanie.

    -=-

    Nie warto tematu ,,rozwijać''.
    Telefon ucierpiał, winny jest, stratę można wycenić -- i tyle starczy.

    -=-

    Co innego, gdyby rowerzysta złamał prawo złym mocowaniem telefonu.

    Raczej PZU może ;) nie wypłacić za zniszczenie upraw marihuany. ;)

    Problem może powstać, gdy ucierpiało dziecko wiezione niezgodnie z prawem.

    Wykazanie stanu wskazującego ;) u rowerzysty także daje pole do popisu dla PZU.

    -=-

    Wyobraź sobie:

    położyłeś na stole w domu telefon
    samochód łomotnął w dom tak, że zniszczyl telefon

    czy PZU może nie zapłacić za zniszczenie
    telefonu, podpierając się złym mocowaiem?
    oczywiście nie

    a teraz to:

    położyłeś na publicznej drodze telefon
    samochód zniszczył telefon, ale kierujący nie popełnił
    żadnego wykroczenia (po prostu jechał; gdy zobaczyył
    telefon -- bhyło za późno na uniknięcie rozjechania)
    Tobie nie wolno zostawiać telefonu na tej drodze

    czy PZU może nie zapłacić za zniszczenie
    telefonu, podpierając się złym mocowaniem?
    oczywiście tak

    Nie jest ważne mocowanie, ale złamanie prawa.
    Nie znam prawa nakazującego jakieś szczególne
    mocowanie telefonu do samochodu czy roweru.
    Jeśli takie jest -- to co innego.

    -=-

    Natomiast można uczynić rowerzystę winnym powodowania
    zagrożenia na publicznej drodze owym złym mocowaniem
    telefonu, o ile jest ono naprawdę złe.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'