  • Data: 2009-02-26 14:34:30
    Temat: Re: O strasznych atomach
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin Debowski pisze:

    > Mówisz o statystyce o której nawet nie wspomniałem. O czym wspomniałem to,
    > że jak już trafi to odpowiednio mocno i może to równie dobrze zrobić w
    > obrębie CCD.

    No wlasnie nie. Ze wzgledu na duza energie takiego fotonu jego potencjal
    do jonizacji jest znikomy. Jeden foton gama nie wywolalby w komorce CCD
    takiego efektu, potrzebujesz czastke, ktora masywnie zjonizuje
    otoczenie, zeby na elemencie CCD pojawil sie mierzalny ladunek. CCD nie
    wykrywa przeciez pojedynczych fotonow. Co innego w fotopowielaczu, gdzie
    potencjalnie kazdy foton moze wywolac reakcje lancuchowa, ktora
    umozliwi wykrycie nawet pojedynczego fotonu gamma.
    A wracajac do statystyki. Jesl zgodzimy sie, ze pochloniecie fotonu
    gamma przez mikronowej grubosci element matrycy jest bardzo rzadkie, z
    drugiej strony prawdopodobienstwo, ze foton poleci w kierunku matrycy
    stanowiacej tylko kilka % wycinka kuli tez jest male, to zeby to
    zjawisko dalo efekt jaki pokazal Janko zaszlo musialbys miec zrodlo
    promieniowania gamma o naprawde niezdrowej aktywnosci.

    > To się wszystko zgadza, ale to nadal nie wykucza, że coś tam trafia i coś
    > tam dociera. To takie same spekulacje jak twierdzenia że alfa dociera
    > przez te kilka cm powietrza do filtra i tam lub po drodze scyntyluje.

    To jest akurat bardzo prawdopodobne, bardzo wiele materialow wykazuje
    takie wlasciwosci. Inna sprawa, ze jesli foton bylby naprawde
    wysokoenergetyczny to mielibysmy jeszcze efekt Czerenkowa.

    > Na zdrowy chłopski rozum, ta alfa może w najlepszym wypadku dotrzeć do
    > filra a prawdopodobieństwo tego jest niewielkie. Jeśli w coś walnie po
    > drodze i w efekcie tego dostaniemy troszeczkę swiatła, to ma ono do
    > pokonania pewną drogę i wcale nie jest pewne, że światło trafi na CCD.

    Alfa o takiej energii ma zasieg kilkunastu cm w powietrzu. Ze wzgledu na
    energie promieniowania alfa z rozpadu toru (ok. 5MeV) jedna czastka helu
    moze zjonizowac i w efekcie doprowadzic do emisji milionow fotonow
    (foton swiatla widzialnego ma mniej niz 3eV). A to juz jest calkiem
    prawdopodobne do zarejestrowania.

    > Gamma ma przynajmniej teoretyczna możliwość scyntylacji na lub
    > bezpośredniej interakcji z CCD.

    Wlasnie nie ma takiej mozliwosci nawet teoretycznie.
    Swego czasu robilem hybrydyzacje bialko-kwas nukleinowy z detekcja za
    pomoca izotopu fosforu, ktory emituje beta. Bez ekranu
    fluorescencyjnego, na kliszy z trudem dalo sie zarejestrowac slady
    promieniowania pomimo 48godzinej ekspozycji na zrodlo o aktywnosci kilku
    kBq. Za male prawdopodobienstwo pochloniecia bety przez warstwe
    fotoczula, ktora mimo wszystko jest zdecydowaine grubsza niz w CCD.
    Izotopow emitujacych gamma w ogole sie nie stosuje, bo nawet z ekranem
    efektywnosc rejestracji jest mala.