    From: mk <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: O przestrzeniach barw (zamiast wątku poniżej)
    Date: Thu, 25 Mar 2010 17:06:20 +0100

    W dniu 2010-03-25 10:23, Waldemar Krzok pisze:

    > hm. W zasadzie masz rację, nie widzimy tego, czego nie widzimy ;-).

    Z rozmysłem swe zdanie tak, a nie inaczej skonstruowałem ;-)

    > Co
    > do czułości czopków to jednak racji nie masz.

    Świadomie dokonałem uproszczenia, co by nie mącić.
    Miałem tu na myśli standardowe receptory X, Y i Z, ustandaryzowanego
    przez CIE oka ludzkiego.

    > Czopki "widzą" od mniej
    > więcej 250nm do prawie 1100nm. Promieniowanie UV jest jednak filtrowane
    > przez soczewkę oka. Protezy soczewek (operacja katarakty) mają z tego
    > powodu również wbudowany filtr UV, bo inaczej oko by zgłupiało.

    Z tym zgłupieniem to bym uważał, bo...
    niektórzy znawcy tematu doszukują się wpływu operacji (zastąpienie
    soczewki naturalnej, sztuczną) jaką przeszedł Claude Monet na jego
    twórczość :)

    > drugiej strony (IR) światło co prawda dociera do czopków, ale czułość
    > spada gwałtownie i dla lasera NdYAG jest w okolicach 10^-9 czułości dla
    > światła zielonego, czyli praktycznie nic. Mimo to co drugi egzemplarz
    > homo sapiens widzi światło w zakresie 760-900 nm.

    Gdzie ja to czytałem... podobno promieniowanie Roentgena też może
    wywoływać efekty świetlne w oku.

    pzdr
    mk