  • Data: 2009-02-24 17:40:35
    Temat: Re: O matowce w cyfrowce
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dominik pisze:

    > W systemie masz sporo oszustw, jak np ClearType, który nie pozwala Ci
    > zobaczyć schodków na literkach stąd czasem porównanie może być niezbyt
    > wiarygodne. Przy takiej rozdzielczości i rozsądnej wielkości wizjera
    > byłoby już naprawdę nieźle, ale zanim do czegoś takiego dojdziemy minie
    > naprawdę sporo czasu.
    > Póki co mamy max tak 800x600 (nie liczyłem dokładnie) a to spokojnie
    > pokazuje schodki.

    Ale trzeba rozróżnić - ekran do oglądania od ekranu do kadrowania.
    Widziałem wizjer w Minolcie A2(ten fullVGA ;) ) i widziałem w
    Panasoniku. Moim zdaniem w obu przypadkach jest bardzo dobrze, jeśli
    chodzi o sceny statyczne. W warunkach słabego oświetlenia możesz podbić
    czułość i wzmocnienie i widzieć lepiej niż na zwykłej matówce z tak samo
    jasnym szkłem. Dzięki temu i możliwości powiększenia centrum kadru do
    rozmiarów 1:1 możesz wyostrzyć ręcznie, kiedy automat nie daje rady. Mam
    naprawdę poważne wątpliwości, czy większość osób byłaby w stanie
    wyostrzyć ręcznie na matówce* w warunkach, w których już AF nawet
    najsłabszych lustrzanek zawodzi.
    Następna sprawa to opóźnienie i smużenie - jednemu przeszkadza, innemu
    nie, ale w żadnym z przypadków zjawiska te nie wpływają na zdjęcie
    wynikowe. Zaraz będziesz mówił, że opóźnienie, to jednak przeszkadza,
    ale czemu w aparatach przeznaczonych do sportu stosuje się jak
    najszybsze tryby seryjne? Ano dlatego, że nawet jak aparat nie ma
    opóźnienia, to ciężko wstrzelić się w akcję, więc najciekawsze momenty
    robi się seriami i wybiera te pokazujące kulminacyjny moment.

    Zgodzę się, że na tym ekranie w Panasonicu widać pikselizację, ale jest
    to problem dla wszystkich, bo obraz jest bardzo szczegółowy. Zachwycasz
    się 3" wizjerem Alfy700, który ma 920 000pikseli, a wizjer Panasonika z
    1440 000 się nie podoba? Moim zdaniem jest on już wystarczająco dobry i
    wystarczająco szczegółowy, żeby pełnić swoją funkcję, często lepiej niż
    lustro z matówką w APS-C, czy nawet FF.

    * mam na myśli taką matówkę do ręcznego ostrzenia. Niekoniecznie z
    klinem, czy mikrorastrem, ale mogą być. Mam stare aparaty manualne i
    wiem, że w słabym świetle też jest ciężko wyostrzyć, a czasami się nie
    da i korzysta się ze skali na obiektywie.
    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.