  • Data: 2009-02-25 00:00:55
    Temat: Re: O matowce w cyfrowce
    Od: dominik <n...@d...kei.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Paweł W. pisze:
    > Ale trzeba rozróżnić - ekran do oglądania od ekranu do kadrowania.
    > Widziałem wizjer w Minolcie A2(ten fullVGA ;) ) i widziałem w
    > Panasoniku. Moim zdaniem w obu przypadkach jest bardzo dobrze, jeśli
    > chodzi o sceny statyczne. W warunkach słabego oświetlenia możesz podbić
    > czułość i wzmocnienie i widzieć lepiej niż na zwykłej matówce z tak samo
    > jasnym szkłem.

    Z tego co wiem to w G1 bardzo dużo szumów się pojawia. Czy więc lepiej
    od zwykłego wizjera to bym się sprzeczał. Gdyby było to w podczerwienii
    to by było zdecydowanie dyskretnie jak i bez szumów, a że tam bez
    kolorów...

    > Dzięki temu i możliwości powiększenia centrum kadru do
    > rozmiarów 1:1 możesz wyostrzyć ręcznie, kiedy automat nie daje rady.

    Jeszcze raz - jesteś pewien, że to tak cudownie działa i że wyostrzysz?
    Ludzkie oko jest naprawdę niezłe, zwłaszcza w widzeniu
    monochromatycznym. Jak AF fazowy wysiada, to jeszcze spokojnie
    wyostrzysz w wizjerzem z czasem dokładność i tam leci w dół, aż nie
    wiesz na co ostrzysz.

    > Mam
    > naprawdę poważne wątpliwości, czy większość osób byłaby w stanie
    > wyostrzyć ręcznie na matówce* w warunkach, w których już AF nawet
    > najsłabszych lustrzanek zawodzi.

    Sprawdzałem - jestem, zwłaszcza jak AF nie ma czegoś kontrastowego to
    ręcznie wychodzi lepiej, a przede wszystkim szybciej.

    > Następna sprawa to opóźnienie i smużenie - jednemu przeszkadza, innemu
    > nie, ale w żadnym z przypadków zjawiska te nie wpływają na zdjęcie
    > wynikowe.

    Opóźnienie nie wpływa? musiałbyś mieć opcje jak np w casio EX1, który to
    zapisuje zdjęcie z ostatniej sekundy do tyłu. Wtedy owszem, opóźnienie
    może być. Casio póki co jednak jest wyjątkiem.
    Co do znużenia to ono najczęściej świadczy o długim czasie. Że mniej
    więcej takie zdjęcie wyjdzie. W E-3 da się chyba nawet to wyłączyć z
    tego co pamiętam.

    > Zaraz będziesz mówił, że opóźnienie, to jednak przeszkadza,
    > ale czemu w aparatach przeznaczonych do sportu stosuje się jak
    > najszybsze tryby seryjne? Ano dlatego, że nawet jak aparat nie ma
    > opóźnienia, to ciężko wstrzelić się w akcję, więc najciekawsze momenty
    > robi się seriami i wybiera te pokazujące kulminacyjny moment.

    Lag jaki by nie był to zawsze niemiła sprawa. Czasem może to zmienić
    kadr bardzo. Spróbuj fotografować np dzieci w ruchu z takim lagiem to
    zrozumiesz, jak to potrafi wkurzać.

    > Zgodzę się, że na tym ekranie w Panasonicu widać pikselizację, ale jest
    > to problem dla wszystkich, bo obraz jest bardzo szczegółowy. Zachwycasz
    > się 3" wizjerem Alfy700, który ma 920 000pikseli, a wizjer Panasonika z
    > 1440 000 się nie podoba? Moim zdaniem jest on już wystarczająco dobry i
    > wystarczająco szczegółowy, żeby pełnić swoją funkcję, często lepiej niż
    > lustro z matówką w APS-C, czy nawet FF.

    Poprawka - alfa 700 ma wizjer optyczny, a ekran lcd to jednak inna
    sprawa bo do kadrowania i oceny ostrości przed zrobieniem zdjęcia to on
    nie służy (zwłaszcza jak nie ma LV).
    Tak czy inaczej zdecydowanie jestem za, ale sądzę że ciągle musi upłynąć
    sporo czasu zanim to będzie mogło dorównać wizjerom optycznym. Te nie
    mają problemu z rozdzielczością, z opóźnieniem, z prądożernością itd.

    > * mam na myśli taką matówkę do ręcznego ostrzenia. Niekoniecznie z
    > klinem, czy mikrorastrem, ale mogą być. Mam stare aparaty manualne i
    > wiem, że w słabym świetle też jest ciężko wyostrzyć, a czasami się nie
    > da i korzysta się ze skali na obiektywie.

    Kiedyś testowałem i w stosunku do AF jeszcze trochę wyciągniesz :) W
    pewnym momencie jest już tak ciemno, że nie widzisz nawet na co
    dokładnie ostrzysz i dlaczego. Wtedy rzeczywiście zostaje jedynie skala.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \