-
71. Data: 2019-01-29 17:48:45
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Tue, 29 Jan 2019 17:40:41 +0100, J.F. napisał(a):
> Taaa ... a ja ostatnio podlaczylem zasilacz laboratoryjny ustawiony na
> 5A do aku,
> po trzech godzinach ladowania juz wczesniej naladowanego aku (a
> przynajmniej tak mi sie zdaje) napiecie siegnelo 15V ... a po
> wylaczeniu akumulator dostal zwarcia celi i na smietnik sie nadaje ...
Współczujemy. Dowodzenia reguły jednostkowym przykładem także :)
--
Jacek
I hate haters.
-
72. Data: 2019-01-29 18:05:11
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:bac4ad24-d2c9-46bf-8626-4574e5d5ccfe@go
oglegroups.com...
>W 1983 był już antymon i wapń zaczął być w użyciu.
Ale nie wiadomo, czy ksiazka obejmuje najnowsza wiedze :-)
>Na ironię wapń dodano właśnie po to by móc pozbyć się korków. Wapń
>bowiem podnosi napięcie gazowania. Stąd przy 14 V można usunąć korki
>bo utrata wody jest niewielka przez cały żywot. Jednak dalej
>występie. Co ciekawe, dodatek Ca wymaga właśnie wyższego napięcia do
>naładowania pełnej porcji ładunku. Zatem zawsze lepszy jest
>akumulator z korkami niż bez.
>Anymon zaczęto dodawać w 1880 r zresztą tedy też wymyslono pastowane
>kratki.
>Stąd naprawdę niewiele się zmieniło. No mamy zbiorniki z PP zamiast
>ebonitu.
>Przez cały ten okres ulepszono trwałość i własności użytkowe - zasada
>działania nie uległa zmianie.
Ale szczegoly juz sie troche zmienic, np to napiecie ladowania.
No i mam watpliwosci co do tej ulepszonej trwalosci :-)
J.
-
73. Data: 2019-01-29 18:08:33
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Mon, 28 Jan 2019 13:15:47 -0800 (PST), Zenek Kapelinder napisał(a):
> Im dalej starasz sie wymadrzac tym bardziej na glupka wychodzisz.
Zenek, nie nadymaj się bo dostaniesz wzdęcia. Poczytaj książkę do której
link podał Queequeg:
https://chomikuj.pl/user347/Books/Techniczne/Zdzis*c
5*82aw+Zi*c4*99tkiewicz+Akumulatory+samochodowe+i+mo
tocyklowe,2791067075.pdf
Fajna książka, całkiem jakbym słyszał swojego befra od elektrotechniki
:)
--
Jacek
I hate haters.
-
74. Data: 2019-01-29 18:09:36
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: Tomalo <r...@g...com>
Kwasiak to proste urzadzenie i wiele specjalnie, przez ostatnie dziesięciolecia się
nie zmieniło. Książka jest jak najbardziej aktualna i dziś!
-
75. Data: 2019-01-29 18:13:01
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: Tomalo <r...@g...com>
No padł ci akumulator. Związku z 5 A czy 15 V nie widzę. W samochodzie napięcie jest
podobne a prądy wielokrotnie większe i akumulatory działają.
Pech po prostu. Nie ma sensu wyciągać z tego zbyt dalekich wniosków.
-
76. Data: 2019-01-29 18:30:19
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .01.2019 o 14:09 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> pisze:
> PS. Już po napisaniu powyższego, przeczytałem na innej grupie co
> następuje:
> "Nie wkręcaj się. Zauważyłem, że Kris ma tendencję do konfabulowania. "
Napisał tak grupowy troll (Marek S), bo Kris wyłapywał jego kłamstwa.
Zerknij szerzej niż dwa posty w góre i dół.
TG
-
77. Data: 2019-01-29 18:32:30
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:8c1c2337-d236-460e-b8e2-6a616b5afb00@go
oglegroups.com...
>Jak pytasz ile, to około 10 lat. Teraz mam dwa nowe. Centrę Standard
>wymieniłem po 9 latach a Futurę po 8 latach. Rekord to Bosch,
>wytrzymał 13 lat.
I jak czesto doladowujesz akumulator do tych 16V ?
J.
-
78. Data: 2019-01-29 18:43:33
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:69755a8b-a5bd-4bc9-9991-f7c9f100b273@go
oglegroups.com...
>Dlaczego nie podwyższyć napięcia pytasz? Dobre pytani! Sprawa jest
>złożona i trzeba by założyć osobny wątek. Jednak producenci pojazdów
>z systemem start-stop podwyższają, bo jest problem z akumulatorami w
>takich pojazdach przy napięciu 14 V.
>Problem głównie tkwi w ubytkach wody. Granicą gazowania i
>rekombinacji dla elektrolitu przyjęto 14,4 V. Powyżej jest spory
>ubytek wody i nie da się stosować akumulatorów bez korków, tzw.
>Szczelnych.
Zaraz zaraz - co to za korki ?
Naprawde szczelne ? To grozi wybuchem jak zacznie gazowac.
Nawet te zelowe sa szczelne tylko w jedna strone i gazy moga opusczac
cele juz przy niewielkim nadcisnieniu.
Szczelne, z rekombinacja wodoru i tlenu (i zaworem bezpieczenstwa) ?
> To 14 V jest kompromisem pomiędzy trwałością, żywotnością a stanem
> naładowania. Dla żywotności i zdolności rozruchu i stanu naładowania
> lepiej aby to było wyższe napięcie, natomiast dla bezobslugowosci
> niższe. Ale to nie jedyny aspekt tej sprawy.
A tak swoja droga - wody juz nie trzeba dolewac. Czemu ?
Lepsze, precyzyjniejsze regulatory pozwolily na obnizenie napiecia i
stad mniejsze gazowanie,
zmiany w konstrukcji, jak chocby ten wapn,
czy moze spisek producentow ?
A moze ... przez nieszczelne korki akumulatory wychwytuja troche
wilgoci z powietrza ?
J.
-
79. Data: 2019-01-29 18:46:59
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: Andrzej S <a...@e...pl>
W dniu 2019-01-29 12:01, Kris pisze:
> Mam pytanie o tryb "repair" czy można go używac do aku który jest fizycznie w
samochodzie?
Nie próbowałem. Kiedyś trzeba będzie się odważyć.
Manualik nie wspomina.
pozdr serd
--
A S
-
80. Data: 2019-01-29 19:21:30
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: Tomalo <r...@g...com>
> Gdyby ktoś szukał - googlając nieco znalazłem link który ktoś zdaje się
> wystawił właśnie z tym PDFem: https://ufile.io/1kjxf
>
> Mateusz
Szkoda jedynie, że jest to piąte a nie siódme wydanie. Rozdział o ładowaniu jest
zupełnie zmieniony. Podano więcej metod ładowania.
Szukajcie wydania 7 zmienionego i uzupełnionego z 1983 roku. Te jest najbardziej
aktualne i najszerzej omawia temat.
Pzdr!