-
X-Received: by 2002:a25:ab82:: with SMTP id v2mr43970ybi.3.1549376655026; Tue, 05 Feb
2019 06:24:15 -0800 (PST)
X-Received: by 2002:a25:ab82:: with SMTP id v2mr43970ybi.3.1549376655026; Tue, 05 Feb
2019 06:24:15 -0800 (PST)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!feeder.erje.net
!1.eu.feeder.erje.net!proxad.net!feeder1-2.proxad.net!209.85.160.216.MISMATCH!v
55no1894985qtk.0!news-out.google.com!h3ni7035qtk.1!nntp.google.com!v55no1894977
qtk.0!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Tue, 5 Feb 2019 06:24:14 -0800 (PST)
In-Reply-To: <v...@4...net>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=185.43.138.193;
posting-account=2sVJ3goAAADI7JMBtCuzKj54-2bcrr9B
NNTP-Posting-Host: 185.43.138.193
References: <a...@t...no1>
<5c508e73$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
<c...@g...com>
<5c511d0f$0$486$65785112@news.neostrada.pl>
<f...@g...com>
<5c51f84d$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
<6...@g...com>
<6...@4...net>
<3...@g...com>
<72it1mlj5gu2$.n8lq6x96tysp.dlg@40tude.net>
<8...@g...com>
<4568341505$20190202163832@squadack.com>
<6...@g...com>
<1xppbg3esj1zk.1e73609lyqwhp$.dlg@40tude.net>
<5...@g...com>
<5c582d6d$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
<3...@g...com>
<q...@4...net>
<b...@g...com>
<v...@4...net>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <5...@g...com>
Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
From: Tomalo <r...@g...com>
Injection-Date: Tue, 05 Feb 2019 14:24:15 +0000
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:740758
[ ukryj nagłówki ]> Rozgrzany silnik latwo startuje, wiec mu powinno starczyc.
>
> Ale skoro jednak brakuje ... to czy nie powinienes codziennie
> podlaczyc takiej ladowarki, co sie wylaczy po dojsciu do tych 14.5V ?
Nie ma potrzeby. Nie rozładuje się się w ciągu dnia. Mam magiczne oczko w
akumulatorze. Jak widzę że zielony zaczyna znikać a pojawia się czarny to doładowuję.
Nic tak dokładnie nie ocenia stanu naładowania jak aerometr. Na szczęście teraz są
wbudowane w akumulatory i łatwo można ocenić stan naładowania.
>
> >>>>>Jakieś niestworzone historie wypisujesz.
> >>>>>Moim zdaniem, zasada jest taka, że akumulator należy doładować jak
> >>>>>jest rozładowany.
> >>>>
> >>>> To juz nie wierzysz Volvo ? "przy kazdej okazji" :-)
> >>>
> >>> Przy każdej okazji nie znaczy codziennie. To znaczy, jak jest taka możliwość a
przede wszystkim potrzeba.
> >>
> >> Przy kazdej okazji moze oznaczac i dwa razy dziennie.
> >> I to co innego niz "w razie potrzeby".
> >
> > Zawsze jednak należy zachować zdrowy rozsądek. Wszystko zależy od sposobu
eksploatacji pojazdu, odległości pokonywanych, możliwości podłączenia się do
zasilania zewnętrznego. Idealnym przypadkiem jest przypadek, gdzie bateria jest stale
w stanie pełnego naładowania.
>
> Volvo nie zalecal zachowac rozsadek, tylko przy kazdej okazji :-P
>
> Ale przy ich trybie pracy to moze byc uzasadnione, a ladowarka tak
> zrobiona, zeby nie zuzywac akumulatora.
Nie wiem. Ja stosuję zdrowy rozsądek tutaj. Myślę, że tez o to chodziło producentowi.
>
> >>>>>> RoMan mial wlasnie "normalny prostownik". Spadlo jak widac do 2A.
> >>>>
> >>>>>Widocznie akumulator był zepsuty!
> >>>>
> >>>> Byl dobry, zepsul sie po ładowaniu .
> >>>
> >>> Był zepsuty wcześnie. Tak uważam. Normalne jednorazowe ładowanie nie jest w
stanie uszkodzić akumulatora. Musiał mieć jakąś wadę.
> >>
> >> To trwalo 2 tygodnie.
> >> Roman podlaczyl i zapomnial.
> >>
> >> Ale sugerujemy, ze to samo mozna zrobic ładujac naladowany akumulator
> >> 24 razy po 14h.
> >> Bo ze to jest szkodliwe, to sie chyba zgodzimy, przeciez sa zapisy w
> >> instrukcjach "nie przekraczac 14.5V w instalacji".
> >
> > Bo nie rozumiesz tego wszystkiego najwyraźniej. Rozróżnij dwie sytuacje.
> > 1. Bateria jest naładowana i wtedy nie należy jej ładować, bo nie ma
> > to sensu! Ona jest podłączona do instalacji samochodowej i jest
> > tylko podtrzymywany jej stan elektrochemiczny. Istotnie, napięcie
> > na jej zaciskach nie powinno przekraczać 14-14,5 V.
>
>
> No i wlasnie podejrzewam, ze ładujesz naladowany akumulator.
Nie zdarza się, bo widzę przez magiczne oczko jaki jest stan. Jak "świeci" na zielono
nie ładuję.
>
> > 2. Bateria jest rozładowana. Należy jak najszybciej uzupełnić jej
> > ładunek. Jak można ustalić czy została naładowana w 100%.
>
> Tu sie zgadzamy. Tylko rzadko sie zdarza taka rozladowanie w
> samochodzie osobowym.
Rzadko się zdarza głębokie rozładowanie. Natomiast częściowo rozładowanie zdarza się
b. często.
>
>
> Wiec zostaje nam dylemat 3
> 3. Czy samochodowy akumulator, utzymywany pod napieciem ~13.8-14.0V,
> warto czasem podladowac do wyzszego napiecia, a jesli warto to jakiego
> i jak ?
> bo uwazam, ze te 14h "zwyklym prostownikiem" to za dlugo.
Warto doładować, aż do skutecznego naładowania. Ile to godzin zajmie zależy od stanu
naładowania. Raz 2 godziny a innym razem 10 godzin.
>
>
> >>>> No coz, za pare lat, a moze za miesiac, kupie nowe aku, to napisze jak
> >>>> to wyglada na takim prosto ze sklepu :-)
> >>>
> >>> O tak zrób! Porównamy i wymienimy doświadczenia.
> >>>Kup baterię z korkami.
> >>
> >> To akurat moze byc trudne :-(
> >
> > Z łatwością kupisz taki akumulator w każdej akumulatorni na mieście.
> > Z krajowych niektóre Centry, Exide, Jenoxy, Autoparty. Z zagranicznych Banner,
Westa, Viking, AMEGA, i dziesiątki innych. We wszystkich tych występują normalnie
dostępne korki do cel.
>
> Ale ja jeszcze patrze na cene i nie zamierzam przeplacac :-)
> No dobra, moge doplaci 20 zl do eksperymentu
One są zwykle tańsze niż te z "górnej" półki bosze i warty, więc za korki i magiczne
oczko nie zapłacisz dodatkowo.
>
> >>>> Chyba zaden rozruchowy nie ma szczelnej konstrukcji.
> >>>> Watpie tez te "rekombinacje" w akumulatorze, bo wodor tak latwo nie
> >>>> rekombinuje.
> >>>> Musi byc chyba jakis katalityczny dopalacz ..
> >>>
> >>> Nie ma, to tylko kwestia wieczka, gdzie elektrolit się wykrapa i
> >>> wraca do zbiornika. Poczytaj na stronach producentów. Oni to
> >>> pokazują na schematach jak takie wieczka są zbudowane.
> >>
> >> To zawroci aerozol elektrolitu ktory powstaje przy okazji gazowania,
> >> moze skropli parujaca wode, ale nie zrekombinuje wodoru i tlenu.
> >>
> >> takie "korki" potrzebujesz
> >> https://www.sbsbattery.com/products-services/by-prod
uct/battery-maintenance-safety-accessories/vent-caps
-etc/bi-directional-recombination-vent-caps.html
> >
> >Mniej więcej takie korki są w akumulatorach samochodowych, ale one nie wystają na
zewnątrz ale wchodzą w głąb, w stronę elektrod.
> >Idea jest podobna. RECOMBINATION VENT CAPS. Warto zapamiętać.
>
> W cuda wierzysz. W samochodowym beda zwykle plastykowe korki, moze z
> jakims labiryntem do odgazowania, ale bez tego katalitycznego
> dopalacza.
Specjalnie zaprojektowane korki są w akumulatorze. Nie wiem skąd wziąłeś
katalityczne.
>
> No moze w jakiejs najwyzszej półce.
>
> >>>> RoMan sobie odpowiedzial, zreszta stosowne zastrzezenie w gwarancji
> >>>> jest.
> >>> To nie jest prawidłowa eksploatacja - tak czy owak.
> >>
> >> Nie jest.
> >> Ale takie comiesieczne doładowywanie jest ?
> >
> > Nie da się odpowiedzieć. Trzeba sprawdzić czy jest konieczne. U mnie jest, u
kogoś innego może nie być.
> > Niemniej stara szkoła mówiła: eksploatowany akumulator doładuj raz w
> > miesiącu,
>
> Stara szkola mogla sie wywodzic z czasow maluchow i pradnic.
>
> No i co ta stara szkola mowila w kwestii jak przeprowadzi
> DO_ładowywanie ? Tak jak zwykle ladowanie ?
Podłączyć do prostownika i ładować do wystąpienia objawów naładowania. To wszystko.
Dokładnie tak samo jak teraz. Nic tu się nie zmieniło od onych czasów.
>
> > a akumulator nieeksploatowany najrzadziej raz na 3
> > miesiące. Ponieważ zasada działania akumulator się nie zmieniła,
> > więc można uznać, że ta koncepcja nadal jest słuszna.
>
> Ta druga sluszna, tylko ze moje auto nie stoi 3 miesiace ..
>
> > Wszystko się zmieniło, jak producenci pozbyli się korków z wieczek i
> > zaczęli klientom wmawiać, że ich akumulatory są bezobsługowe. No i
> > stąd całe to zamieszanie. Można powiedzieć, że mogą być
> > bezobsługowe, jak klient jest gotów wymieniać baterię co 1-3 lata.
> > Jest szansa, że tyle przeżyje a potem tak mocno straci pojemność,
> > że tylko huta będzie tu mogła pomóc.
>
> A jednak zdarza im sie wytrzymac dluzej.
> Moze kwestia precyzyjniejszych regulatorow napiecia.
Nie. To kwestia przeciętnego, średniego stanu naładowania w funkcji czasu.
>
> >>>>>Pytanie nonsensowne. Odpowiedź na nie, chyba zna jedynie jego
> >>>>>autor.:)
> >>>>
> >>>> No ale jesli doszliszmy juz do tego, ze 240h jest niebezpieczne,
> >>>> to zachodzi pytanie czy 24 przeładowania po 10h sa rownie
> >>>> niebezpieczne ...
> >>>
> >>> Nie wiem. Telefon do producenta akumulatora wyjaśni sprawę.
> >>
> >> Przeciez cytowalem instrukcje tej ukrainskiej Westy :-)
> >
> > Pisałem, że tam niektóre stwierdzenia są źle przetłumaczone.
>
> A reszte zalecen sprawdzales w oryginale ? :-P
Tak. W książce, której podałem są dokładnie te same zalecenia. Stąd wiem, że tam są
błędy w tłumaczeniu w niektórych punktach. Brak pewnej precyzji tłumacza.
>
> > Jednak mylisz przeładowanie ze stanem ładowania uzupełniającego
> > ładunek do 100%. Ładownie i uzyskanie końcowego napięcia 16 V nie
> > jest w żadnym razie przeładowywaniem baterii tylko normalną
> > czynnością obsługową i jest dla baterii korzystne.
>
> Jak dla mnie, trzymanie wstepnie naladowanego akumulatora 14h pod
> "zwyklym prostownikiem" to jest jednak przeladowywanie.
>
> > Przeładował RoMan ładując tydzień nadmiernym prądem - bez sensu kompletnie.
>
> Prad byl taki, jaki daje "zwykly prostownik"
Zwykłego prostownika nie należy zostawiać na nieograniczony czas. Po naładowaniu
należy go odłączyć. Jest to opisane w instrukcji prostownika. Zatem to był kardynalny
błąd. Jednak kto bogatemu zabroni. Można sobie ładować i miesiąc jak ktoś ma taki
kaprys.
>
> Sensu w tym owszem - zadnego, ale pokazuje jak to sie skonczy :-)
>
> > Dlatego w Lidlu czy Biedronce można kupić ładowarkę dla blondynek.
> > Można podłączyć ją nawet ma miesiąc bez skutków ubocznych. Po
> > pierwsze ładuje prądem nie większym niż 3 A. Po drugie ładuje do
>
> To jest niestety ich wada, bo jak ktos sobie rozladuje wiekszy aku, to
> potem cala doba ladowania.
Może być nawet kilka dób. A może być tak, że nawet nigdy tym nie naładujesz.
>
> > napięcia 14,4 V a potem zmniejsza prąd do 0,8 A i napięcie do 14 V
> > a na koniec przechodzi w tryb konserwacji i napięcie zmniejsza do
> > 13.8 V. Jednak moje próby wykazały, że taka ładowarka nie potrafi
> > władować 25% pojemności bo ma za niskie napięcie. Jak komuś pasuje,
> > że 100 Ah akumulator po naładowaniu ma tylko 75 Ah to może właśnie
> > takiej używać. Jednak należy pamiętać, że 25% siarczanu z płyt nie
> > jest przywracane i akumulator przedwcześnie się zużyje.
>
> Byc moze masz racje.
> Tylko czy aby na pewno twoja metoda nie szkodzi bardziej niz powyzsza.
Jak pisałem. Naładowanie akumulatora zgodnie z zaleceniami nie jest dla niego
szkodliwe. Szkodliwe znacznie bardziej jest przechowywanie i eksploatowanie
wyładowanego w części akumulatora. Siarczan na płytach się utwardza i już się później
nie da go odzyskać do elektrolitu. Jest to tzw. trwałe zasiarczenie. Jest to skutek
braku doładowywania w określonym reżimie czasu.
>
> > Jednak jak
> > mówiłem, większości to nie przeszkadza i wymieniają akumulator
> > kiedy tam zajdzie potrzeba, nie przywiązując większej wagi do tego
> > tematu. Tym bardziej, że duży akumulator można dziś kupić za około
> > 200 zł.
>
> Szczegolnie, jak sie auta zmienia czesciej niz akmulatory ...
To już jak kto uważa. Kupisz używane, więc stan akumulatora jest najczęściej nie
znany i w zimie się okazuje, że trzeba go wymienić.
>
> >> Ale ja tu o elektrolizie, i zaloze sie, ze nie masz w wieczku
> >> katalitycznego dopalacza.
> >
> > Nie rozumiem o czym mówisz. Nie wyjaśniaj, nie interesuje mnie ten temat w ogóle.
:)
>
> Ze nie rozumiesz, to widac :-)
Ni w ząb nie rozumiem.
>
> >>>>>Niemniej jednak nie można powiedzieć że jest całkowicie obojętny. Po
> >>>>>prostu wpisuje się w naturalny proces zużycia akumulatora.
> >>>>>Natomiast dużo szybciej zużyje się akumulator permanentnie
> >>>>>niedoładowywany albo przechowywany w stanie częściowego naładowania.
> >>>>>Wielokrotnie szybciej się zużyje.
> >>>>
> >>>> U mnie przy ~13.9V w 4 lata. A i to nie wiadomo z czyjej winy ...
> >>>>
> >>>> Przy czym te 13.9V to wydaje mi sie naladowany ...
> >>>>
> >>> Za niskie napięcie, szczególnie w jesienno-zimowej porze nie może
> >>> skutecznie naładować baterii i ta się pomału zasiarcza i tym o to
> >>> sposobem wystarczyło jej tobie na 4 lata.
> >>
> >> Moze, ale jak sprawdzic czy to taka przyczyna ?
> >
> > Sprawdzić pojemność baterii poprzez wyładowanie jej prądem kontrolnym.
> > Nic prostszego! Zmierzona wartość, potwierdzi, że taka jest przyczyna.
>
> Hm, i jaka powinna byc w 4 letnim akumulatorze rozruchowym prawidlowo
> eksploatowanym ?
Powinna być zbliżona do znamionowej a nie 10% wartości znamionowej.
Mam 10 letni akumulator i on ma jeszcze 30-40% pojemności.Niestety jest to już za
mało do samochodu.
Następne wpisy z tego wątku
- 05.02.19 16:10 Zenek Kapelinder
- 05.02.19 16:11 Paweł Pawłowicz
- 05.02.19 16:15 Paweł Pawłowicz
- 05.02.19 18:14 J.F.
- 05.02.19 22:27 HF5BS
- 05.02.19 22:29 HF5BS
- 05.02.19 23:43 Zenek Kapelinder
- 06.02.19 07:43 Tomalo
- 06.02.19 07:51 Tomalo
- 06.02.19 08:06 Tomalo
- 06.02.19 10:40 Paweł Pawłowicz
- 06.02.19 10:53 J.F.
- 06.02.19 10:56 Paweł Pawłowicz
- 06.02.19 12:10 J.F.
- 06.02.19 13:28 Queequeg
Najnowsze wątki z tej grupy
- JDG i utylizacja sprzetu
- Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- DS1813-10 się psuje
- Taki tam szkolny problem...
- LIR2032 a ML2032
- SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- olej psuje?
- Internet w lesie - Starlink
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
Najnowsze wątki
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-28 droga laweta
- 2024-11-28 Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- 2024-11-28 skąd się biorą tacy debile?
- 2024-11-28 JDG i utylizacja sprzetu
- 2024-11-27 Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- 2024-11-28 Katowice => Technical Artist <=
- 2024-11-28 Katowice => Technical Artist <=
- 2024-11-28 Bydgoszcz => QA Engineer <=
- 2024-11-28 Zielona Góra => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-11-28 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2024-11-27 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2024-11-27 Zielona Góra => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-27 Warszawa => Senior Java Developer <=