-
Data: 2019-02-06 08:06:28
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: Tomalo <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
> >> Rozgrzany silnik latwo startuje, wiec mu powinno starczyc.
> >> Ale skoro jednak brakuje ... to czy nie powinienes codziennie
> >> podlaczyc takiej ladowarki, co sie wylaczy po dojsciu do tych 14.5V
> >> ?
>
> >Nie ma potrzeby. Nie rozładuje się się w ciągu dnia.
>
> No jak nie - z tego co piszesz, to rozladowuje sie systematycznie
> dzien po dniu.
Zgadza się, stąd są zalecenia aby doładowywać okresowo.
>
> >Mam magiczne oczko w akumulatorze. Jak widzę że zielony zaczyna
> >znikać a pojawia się czarny to doładowuję.
> >Nic tak dokładnie nie ocenia stanu naładowania jak aerometr. Na
> >szczęście teraz są wbudowane w akumulatory i łatwo można ocenić stan
> >naładowania.
>
> A z drugiej strony - ja zrobilem tak jak Zenek kiedys radzil - jak
> przykrecilem akumulator, to potem juz na niego nie spogladalem.
> Bo i po co - mam woltomierz :-)
Można i tak. Tak robi 90% kierowców. Tak samo jak 90% kierowców nie robi jakiejś
okresowej obsługi pojazdu. Tylko jedzie naprawiać jak się coś zepsuje. Kto bogatemu
zabroni, no powiedz? Moim zdaniem nikt! :D
>
> Co do aerometru - mam pewne podejrzenia.
> Mija pare lat, akumulator ma tylko polowe pojemnosci ... to znaczy, ze
> siarczanu z elektrolitu ubylo ...
Siarczan "wgryzł" się w płyty akumulatora, skrystalizował do postaci trwałej i już
nie pracuje w elektrolicie - stąd spadek pojemności i spadek parametrów elektrolitu,
który to świetnie wskazuje aerometr.
W tym przecież nie ma nic odkrywczego!
>
> >> > Bo nie rozumiesz tego wszystkiego najwyraźniej. Rozróżnij dwie
> >> > sytuacje.
> >> > 1. Bateria jest naładowana i wtedy nie należy jej ładować, bo nie
> >> > ma
> >> > to sensu! Ona jest podłączona do instalacji samochodowej i jest
> >> > tylko podtrzymywany jej stan elektrochemiczny. Istotnie, napięcie
> >> > na jej zaciskach nie powinno przekraczać 14-14,5 V.
> >
> >> No i wlasnie podejrzewam, ze ładujesz naladowany akumulator.
>
> >Nie zdarza się, bo widzę przez magiczne oczko jaki jest stan. Jak
> >"świeci" na zielono nie ładuję.
>
> Jest to argument.
> Co prawda podejrzewam, ze on nie jest tak rozladowany, zeby musial byc
> 14h ladowany.
14 h ładowania przy prądzie C10 wymaga akumulator całkowicie rozładowany.
Nie wiem czemu zafiksowałeś sobie na stałe pewne liczby i teraz wszystko starasz się
do nich dociągnąć. To bez sensu. Tak zafiksowałeś sobie 14 h jak i 16 V.
Jak akumulator jest rozładowany w 1/2 to zapewne wystarczy mniej więcej połowę tego
czasu czyli 7h. Co z pewnością też zależy od prostownika.
>
> Ja mam inny tryb jazdy, to podejrzewam, ze u mnie by sie tak nie dalo.
>
> >> Wiec zostaje nam dylemat 3
> >> 3. Czy samochodowy akumulator, utzymywany pod napieciem
> >> ~13.8-14.0V,
> >> warto czasem podladowac do wyzszego napiecia, a jesli warto to
> >> jakiego
> >> i jak ?
> >> bo uwazam, ze te 14h "zwyklym prostownikiem" to za dlugo.
>
> >Warto doładować, aż do skutecznego naładowania. Ile to godzin zajmie
> >zależy od stanu naładowania. Raz 2 godziny a innym razem 10 godzin.
>
> Ale nie pilnujesz, tylko "zostawiasz na noc".
Nie muszę pilnować, bo mam tak zorganizowany proces ładowania, że sam się wyłącza w
odpowiednim momencie.
>
> >> >>>> No coz, za pare lat, a moze za miesiac, kupie nowe aku, to
> >> >>>> napisze jak
> >> >>>> to wyglada na takim prosto ze sklepu :-)
> >> >>> O tak zrób! Porównamy i wymienimy doświadczenia.
> >> >>>Kup baterię z korkami.
> > >>
> >> >> To akurat moze byc trudne :-(
> >> > Z łatwością kupisz taki akumulator w każdej akumulatorni na
> >> > mieście.
> >> > Z krajowych niektóre Centry, Exide, Jenoxy, Autoparty. Z
> >> > zagranicznych Banner, Westa, Viking, AMEGA, i dziesiątki innych.
> >> > We wszystkich tych występują normalnie dostępne korki do cel.
> >
> >> Ale ja jeszcze patrze na cene i nie zamierzam przeplacac :-)
> >> No dobra, moge doplaci 20 zl do eksperymentu
>
> >One są zwykle tańsze niż te z "górnej" półki bosze i warty, więc za
> >korki i magiczne oczko nie zapłacisz dodatkowo.
>
> Ja tam porownuje z dolna polka.
> I o ile korki byc moze dostane, to magicznego oczka raczej nie.
>
> Magiczne oczko raz mialem ... zepsulo sie.
Magiczne oczko nie wypływa kompletnie na cenę. Jest w nawet w najtańszych na rynku
akumulatorach KOZAK (w sumie całkiem niezłych akumulatorów).
http://kozakbatteries.pl/akumulatory/
>
> >> >> takie "korki" potrzebujesz
> >> >> https://www.sbsbattery.com/products-services/by-prod
uct/battery-maintenance-safety-accessories/vent-caps
-etc/bi-directional-recombination-vent-caps.html
> >> >Mniej więcej takie korki są w akumulatorach samochodowych, ale one
> >> >nie wystają na zewnątrz ale wchodzą w głąb, w stronę elektrod.
> >> >Idea jest podobna. RECOMBINATION VENT CAPS. Warto zapamiętać.
> >
> >> W cuda wierzysz. W samochodowym beda zwykle plastykowe korki, moze
> >> z
> >> jakims labiryntem do odgazowania, ale bez tego katalitycznego
> >> dopalacza.
>
> >Specjalnie zaprojektowane korki są w akumulatorze. Nie wiem skąd
> >wziąłeś katalityczne.
>
> Nawet te "specjalne" ale z plastiku nie zamienia wodoru w wode.
>
> Natomiast specjalny katalizator moze, przy umiarkowanej temperaturze
> ...
>
> No ale jak masz korki i zagladasz do akumulatora, to mozesz wody dolac
> ..
No więc przeczytaj jak to działa w nowych akumulatorach, przecież nie będę
przepisywał stron producentów.
>
> >> > Nie da się odpowiedzieć. Trzeba sprawdzić czy jest konieczne. U
> >> > mnie jest, u kogoś innego może nie być.
> >> > Niemniej stara szkoła mówiła: eksploatowany akumulator doładuj
> >> > raz w
> >> > miesiącu,
> >
> >> Stara szkola mogla sie wywodzic z czasow maluchow i pradnic.
> >
> >> No i co ta stara szkola mowila w kwestii jak przeprowadzi
> >> DO_ładowywanie ? Tak jak zwykle ladowanie ?
>
> >Podłączyć do prostownika i ładować do wystąpienia objawów
> >naładowania. To wszystko. Dokładnie tak samo jak teraz. Nic tu się
> >nie zmieniło od onych czasów.
>
> A intensywne gazowanie zaczyna sie przy 14.5-15 V ... i wtedy przerwac
No to przerywasz i masz z głowy. Nie widzę problemu.
>
> >> > Przeładował RoMan ładując tydzień nadmiernym prądem - bez sensu
> >> > kompletnie.
> >> Prad byl taki, jaki daje "zwykly prostownik"
>
> >Zwykłego prostownika nie należy zostawiać na nieograniczony czas.
>
> Tu sie zgadzamy.
> I tego sie wlasnie boje, ze twoj czas jest za dlugi.
>
> Ale jesli czekasz na rozladowanie ... to moze tak bardzo nie szkodzi
> ...
Nie jest za długi, bo wyładowany mocno akumulator trzeba ładować kilkanaście h w
praktyce. Ładowanie nie jest wysokosprawnym procesem. Trzeba znacznie więcej władować
prądu niż wynika z pojemności (iloczynu prądu i czasu). Trzeba władować około
130-150% (różnie podają źródła) pojemności aby mieć "do pełnia".
>
> >> > Jednak jak
> >> > mówiłem, większości to nie przeszkadza i wymieniają akumulator
> >> > kiedy tam zajdzie potrzeba, nie przywiązując większej wagi do
> >> > tego
> >> > tematu. Tym bardziej, że duży akumulator można dziś kupić za
> >> > około
> >> > 200 zł.
> >
> >> Szczegolnie, jak sie auta zmienia czesciej niz akmulatory ...
>
> >To już jak kto uważa. Kupisz używane, więc stan akumulatora jest
> >najczęściej nie znany i w zimie się okazuje, że trzeba go wymienić.
>
> Tak to juz bywa - kupisz uzywane, jedna zime aku przezyje lub nie,
> kupisz nowy, sprzedasz w nieznanym stanie razem z autem ..
>
> >> >>> Za niskie napięcie, szczególnie w jesienno-zimowej porze nie
> >> >>> może
> >> >>> skutecznie naładować baterii i ta się pomału zasiarcza i tym o
> >> >>> to
> >> >>> sposobem wystarczyło jej tobie na 4 lata.
> > >>
> >> >> Moze, ale jak sprawdzic czy to taka przyczyna ?
> > >
> >> > Sprawdzić pojemność baterii poprzez wyładowanie jej prądem
> >> > kontrolnym.
> >> > Nic prostszego! Zmierzona wartość, potwierdzi, że taka jest
> >> > przyczyna.
> >
> >> Hm, i jaka powinna byc w 4 letnim akumulatorze rozruchowym
> >> prawidlowo
> >> eksploatowanym ?
>
> >Powinna być zbliżona do znamionowej a nie 10% wartości znamionowej.
> >Mam 10 letni akumulator i on ma jeszcze 30-40% pojemności.
>
> No to ja mam 4 letni i podejrzewam ze ma z 50% pojemnosci.
> Ale wybacz - nie sprawdze, sprawdzenie szkodzi, i to znacznie bardziej
> niz niewiedza :-)
>
> >Niestety jest to już za mało do samochodu.
>
> No coz, mialem kiedys i 10%, do samochodu jeszcze starczalo, kierowcy
> nie starczalo - wystarczylo zapomniec swiatla zgasic pod sklepem ...
>
Nie sprawdzaj. Nic tam nie odkryjesz. Wiadomo, że przy braku stosownej obsługi po 4
latach ma tylko jakiś ułamek znamionowej pojemności. Jest to oczywiste.
Sam sprawdzałem to nie raz, więc wiem. Mnie twoje sprawdzenie nic więcej nie wniesie.
Następne wpisy z tego wątku
- 06.02.19 10:40 Paweł Pawłowicz
- 06.02.19 10:53 J.F.
- 06.02.19 10:56 Paweł Pawłowicz
- 06.02.19 12:10 J.F.
- 06.02.19 13:28 Queequeg
- 06.02.19 13:37 Queequeg
- 06.02.19 13:46 Queequeg
- 06.02.19 14:44 Tomalo
- 06.02.19 14:48 J.F.
- 06.02.19 15:02 Tomalo
- 06.02.19 15:03 J.F.
- 06.02.19 15:06 Tomalo
- 06.02.19 15:11 Tomalo
- 06.02.19 15:18 Tomalo
- 06.02.19 16:07 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
- Zbieranie danych przez www
- reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- Problem z odczytem karty CF
- 74F vs 74HCT
- Newag ciąg dalszy
- Digikey, SN74CBT3253CD, FST3253, ktoś ma?
- Szukam: czujnik ruchu z możliwością zaączenia na stałe
- kabelek - kynar ?
- Podnieść masę o 0.6V
- Moduł BT BLE 5.0
- Pomiar amplitudy w zegarku mechanicznym
- ale zawziętość i cierpliwość
- Chiński elektrolizer tester wody
Najnowsze wątki
- 2025-01-06 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-06 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-06 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-06 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-06 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-06 śnieg
- 2025-01-05 Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- 2025-01-05 Rozkręcają się
- 2025-01-04 pozew za naprawę sprzętu na youtube
- 2025-01-04 gasik
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- 2025-01-04 Zbieranie danych przez www
- 2025-01-04 reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- 2025-01-04 w Nowym Roku 2025r
- 2025-01-04 Warszawa => Specjalista ds. IT - II Linia Wsparcia <=