-
Data: 2019-01-30 23:58:49
Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
Od: "gienek" <n...@s...amu> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Tu też była zadyma o te wysokie 16,2V
https://www.youtube.com/watch?v=q2wqoMq8nGw
W komentarzach mu już ludzie zwracają uwagę, że na nowym aku zrobił mu się
mętny elektrolit przez te 16,2V.
A potem ktoś nabędzie taki "nowy" aku z wymęczonym elektrolitem.
Centra Plus sprzed 4 lat, jego instrukcja papierowa jasno mówi 14,4V max.
http://www.imagebam.com/image/80dd811108480004
Przy 14,4V na końcu ładowania gdy prąd ładowania wynosi dla aku 44Ah w
okolicy 0,5A (czyli niewielki względem pojemności aku) gazowanko jest już
bardzo konkretne, nie widzę więc potrzeby dalej ciągnąć to napięcie, bo
powyżej zaczyna się burza w celach, mimo niewielkiego prądu.
Autor wątku nie wziął pod uwagę, że ciepły silnik, którym już zakręcił i
przejechał kilka km nie wymaga takiego prądu rozruchu jak auto co postało
kilka zimnych nocy niekręcone z zimnym zastanym olejem, skostniałym paskiem
klinowym alternatora.
Ciepły silnik odpali nawet już wyładowany aku.
Zobacz na jakich niewielkich zabaweczka palą silnik
https://www.youtube.com/watch?v=teGyCfSJpsw
Mając nawet niskie 11,6V na aku w spoczynku (podłączony do instalacji gdzie
stale jest dojone ~15mA) przy sprawnym silniku trochę się zadławi, zegary
zgasną, ale odpali po tygodniu stania. Ale tymi 2-3km nigdy mu nie wrócisz
tej energii jaką wyciągnąłeś z niego do rozruchu. Trzeba też brać pod uwagę,
że aku tak pięknie się jak w teoretycznym wzorze Q = I x t nie ładuje. Zimą
z wyziębionym ostro elektrolitem taki aku się może zachować wręcz jak
opornik, prąd płynie, energia idzie w ciepło, ale reakcja chemiczna kulawo
zachodzi.
A potem się okazuje, że pchałeś 30A przez pół godziny z alternatora, a aku z
tego prądu w przemianę chemii obrócił i przyjął do siebie ze 2Ah energii. A
wydawałoby się, że łyknął teoretyczne 15Ah.
Rozumiem z 20 minut pociągnąć przez miasto to oddasz to co zabrałeś (jak
masz oczywiście sprawną instalację elektryczną) jak to nie są jakieś
trzaskające mrozy, na mrozie aku to się w ogóle kiepsko ładuje.
Niektórzy mają takie liche instalacje, że zimą ogrzewania tylnej szyby nie
włączają w czasie jazdy, bo spada napięcie pokładowe - wręcz światło
przygasa w kabinie po odpaleniu ogrzewania.
Przy dobrym wozie to są spadki rzędu 0,1V na pełnym obciążeniu, światła,
dmuchawa, ogrzewanie tylnej.
Te twoje 13,6V na pracującym silniku to coś marnie.
Zobacz tu, że nawet warunki gwarancji
https://autogum.com/upload/reklamacje-akumulatory-ex
ide-warunki-gwarancji.pdf
mówią, że ładowanie ciągle napięciem niższym niż 13,9V to degradacja i powód
do nie uznania gwarancji.
U mnie zaraz po rozruchu jak temp w okolicy 0st. jest 14,5V na pokładowej
instalacji, rekord zmierzony 14,55V przy niskiej temp (pewnie korekta przez
regulator uwzględniający zależność napięcia ładowania na celę od temperatury
elektrolitu, im zimniej tym więcej napięcia aku ma dostać). Po przejechaniu
kilkunastu km stabilizuje się na poziomie 14,33V z obciążeniem światłami i
dmuchawą.
Bez względu czy się bawisz obciążeniem światła mijana, ogrzewanie, dmuchawa
trzyma stabilnie nawet na jałowych obrotach to napięcie ze spadkiem w
największym stresie o 0,1V względem stanu gdzie wyłączysz światła,
ogrzewanie i tylko układ zapłonowy te kilka A sobie ściąga z instalacji.
A tu masz pokazane ile czasu trzeba pompować aku po rozruchu
https://www.youtube.com/watch?v=tmCj0AGlglU
Więc te kilka minut to chyba latem, jak przed rozruchem wstawiłeś świeżo
naładowany aku :)
W realnych warunkach, gdzie aku od miesięcy w pojeździe i sobie nocami
ciągle coś z niego wypływa to 20 minut na bidę żeby w ogóle wrócić to co
wypompowałeś z niego (a gdzie tu jeszcze potem doładowanie tego co przez
kilka nocy uciekło), tym bardziej jak to są krótkie przejazdy gdzie więcej
odpaleń niż ładowania.
Chłopaki jakby nie trzymali się tego zabójczego 16,2V w swoich filmach, to
by było bez większych uwag.
Następne wpisy z tego wątku
- 31.01.19 00:42 Zenek Kapelinder
- 31.01.19 07:38 Tomalo
- 31.01.19 08:08 Tomalo
- 31.01.19 08:12 Tomalo
- 31.01.19 08:17 Jacek Maciejewski
- 31.01.19 08:19 Tomalo
- 31.01.19 08:33 Tomalo
- 31.01.19 08:39 Tomalo
- 31.01.19 08:53 Tomalo
- 31.01.19 09:04 Tomalo
- 31.01.19 10:33 Paweł Pawłowicz
- 31.01.19 13:06 Queequeg
- 31.01.19 13:10 Queequeg
- 31.01.19 13:12 Queequeg
- 31.01.19 13:17 Queequeg
Najnowsze wątki z tej grupy
- DS1813-10 się psuje
- Taki tam szkolny problem...
- LIR2032 a ML2032
- SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- olej psuje?
- Internet w lesie - Starlink
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- 2024-11-22 OC - podwyżka
- 2024-11-22 wyszedł z domu bez buta
- 2024-11-22 Bieda hud.
- 2024-11-24 DS1813-10 się psuje
- 2024-11-23 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-23 Szczecin => QA Engineer <=
- 2024-11-23 Warszawa => SEO Specialist (15-20h tygodniowo) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => DevOps Specialist <=
- 2024-11-22 Kraków => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Infrastructure Automation Engineer <=
- 2024-11-22 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=