eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaO ładowaniu w samochodzieRe: O ładowaniu w samochodzie
  • Data: 2019-01-30 23:58:49
    Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Od: "gienek" <n...@s...amu> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Tu też była zadyma o te wysokie 16,2V
    https://www.youtube.com/watch?v=q2wqoMq8nGw
    W komentarzach mu już ludzie zwracają uwagę, że na nowym aku zrobił mu się
    mętny elektrolit przez te 16,2V.
    A potem ktoś nabędzie taki "nowy" aku z wymęczonym elektrolitem.

    Centra Plus sprzed 4 lat, jego instrukcja papierowa jasno mówi 14,4V max.
    http://www.imagebam.com/image/80dd811108480004
    Przy 14,4V na końcu ładowania gdy prąd ładowania wynosi dla aku 44Ah w
    okolicy 0,5A (czyli niewielki względem pojemności aku) gazowanko jest już
    bardzo konkretne, nie widzę więc potrzeby dalej ciągnąć to napięcie, bo
    powyżej zaczyna się burza w celach, mimo niewielkiego prądu.

    Autor wątku nie wziął pod uwagę, że ciepły silnik, którym już zakręcił i
    przejechał kilka km nie wymaga takiego prądu rozruchu jak auto co postało
    kilka zimnych nocy niekręcone z zimnym zastanym olejem, skostniałym paskiem
    klinowym alternatora.
    Ciepły silnik odpali nawet już wyładowany aku.
    Zobacz na jakich niewielkich zabaweczka palą silnik
    https://www.youtube.com/watch?v=teGyCfSJpsw

    Mając nawet niskie 11,6V na aku w spoczynku (podłączony do instalacji gdzie
    stale jest dojone ~15mA) przy sprawnym silniku trochę się zadławi, zegary
    zgasną, ale odpali po tygodniu stania. Ale tymi 2-3km nigdy mu nie wrócisz
    tej energii jaką wyciągnąłeś z niego do rozruchu. Trzeba też brać pod uwagę,
    że aku tak pięknie się jak w teoretycznym wzorze Q = I x t nie ładuje. Zimą
    z wyziębionym ostro elektrolitem taki aku się może zachować wręcz jak
    opornik, prąd płynie, energia idzie w ciepło, ale reakcja chemiczna kulawo
    zachodzi.
    A potem się okazuje, że pchałeś 30A przez pół godziny z alternatora, a aku z
    tego prądu w przemianę chemii obrócił i przyjął do siebie ze 2Ah energii. A
    wydawałoby się, że łyknął teoretyczne 15Ah.
    Rozumiem z 20 minut pociągnąć przez miasto to oddasz to co zabrałeś (jak
    masz oczywiście sprawną instalację elektryczną) jak to nie są jakieś
    trzaskające mrozy, na mrozie aku to się w ogóle kiepsko ładuje.
    Niektórzy mają takie liche instalacje, że zimą ogrzewania tylnej szyby nie
    włączają w czasie jazdy, bo spada napięcie pokładowe - wręcz światło
    przygasa w kabinie po odpaleniu ogrzewania.
    Przy dobrym wozie to są spadki rzędu 0,1V na pełnym obciążeniu, światła,
    dmuchawa, ogrzewanie tylnej.
    Te twoje 13,6V na pracującym silniku to coś marnie.
    Zobacz tu, że nawet warunki gwarancji
    https://autogum.com/upload/reklamacje-akumulatory-ex
    ide-warunki-gwarancji.pdf
    mówią, że ładowanie ciągle napięciem niższym niż 13,9V to degradacja i powód
    do nie uznania gwarancji.

    U mnie zaraz po rozruchu jak temp w okolicy 0st. jest 14,5V na pokładowej
    instalacji, rekord zmierzony 14,55V przy niskiej temp (pewnie korekta przez
    regulator uwzględniający zależność napięcia ładowania na celę od temperatury
    elektrolitu, im zimniej tym więcej napięcia aku ma dostać). Po przejechaniu
    kilkunastu km stabilizuje się na poziomie 14,33V z obciążeniem światłami i
    dmuchawą.
    Bez względu czy się bawisz obciążeniem światła mijana, ogrzewanie, dmuchawa
    trzyma stabilnie nawet na jałowych obrotach to napięcie ze spadkiem w
    największym stresie o 0,1V względem stanu gdzie wyłączysz światła,
    ogrzewanie i tylko układ zapłonowy te kilka A sobie ściąga z instalacji.

    A tu masz pokazane ile czasu trzeba pompować aku po rozruchu
    https://www.youtube.com/watch?v=tmCj0AGlglU
    Więc te kilka minut to chyba latem, jak przed rozruchem wstawiłeś świeżo
    naładowany aku :)
    W realnych warunkach, gdzie aku od miesięcy w pojeździe i sobie nocami
    ciągle coś z niego wypływa to 20 minut na bidę żeby w ogóle wrócić to co
    wypompowałeś z niego (a gdzie tu jeszcze potem doładowanie tego co przez
    kilka nocy uciekło), tym bardziej jak to są krótkie przejazdy gdzie więcej
    odpaleń niż ładowania.
    Chłopaki jakby nie trzymali się tego zabójczego 16,2V w swoich filmach, to
    by było bez większych uwag.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: