  • Data: 2015-08-15 00:15:35
    Temat: Re: O konkurencji na rynku
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "ACMM-033" <v...@i...pl> writes:

    > Zgadza się. Nawet przewidziane było takie kablowanie, że kilka
    > telefonów niby-równolegle, a podniesienie bliższego centrali odłaczało
    > te bliższe końca... OIDP.

    Coś takiego było, chyba dwa górne styki były połączone tylko po
    odłożeniu słuchawki (czyli górny prawy byłby jakby "wyjściem" dalej).
    Musiałbym sprawdzić na schemacie jakiegoś bratka albo innego takiego.

    Były też sekretarsko - dyrektorskie ale to były tylko podwójne i to było
    bardziej skomplikowane (kabel między nimi miał kilkanaście przewodów).

    > Gorszy był rezonans mechaniczny. Dopóki nie wzbudził się kułak
    > dzwonka, to procesy elektryczne zbytnio nie przeszkadzały.

    No ale modemy używały bardzo niskiego napięcia, może 3V AC? Były (i są)
    normy poziomu sygnału TX, nie można tego przekraczać ze względu na
    przesłuchy.

    > Przede
    > wszystkim, dzwonek miał sporą indukcyjność, włożony w szereg z
    > aparatem nie odcinał łączności, ale głos był bardzo stłumiony.
    > Podobnie kondensator... połączone w szereg... wyższe częstotliwości
    > tłumiła cewka, niższe kondensator,

    To by sugerowało rezonans w środku pasma. Kondensator 1 uF,
    indukcyjności nie podawali na schematach ani nie mierzyłem, ale bardzo
    mała to raczej nie była. Jakieś mH oraz pewnie spory opór.
    Rezonans na pewno gdzieś musiał być, może modemy (używające
    wyrafinowanego kodowania, nie mam na myśli tych wczesnych) to wykrywały
    i np. unikały takich nośnych. Chyba że jednak wypadało poza pasmem
    modemu, może indukcyjność była jednak mniejsza.

    > Niektóre bardziej rozbudowane
    > aparaty były tak skonstruowane (elektroniczne raczej), że nie
    > wzbudzały się od impulsowania tarczą równoległego aparatu, ale
    > natychmiast dzwoniły od właściwego prądu dzwonienia.

    Przede wszystkim one ciągnęły dużo mniej prądu (dzwonienia).
    A jeszcze takie ze swoim zasilaniem...

    > Więc i modem nie powinien ucierpieć, jeśli się zrównolegli linię
    > dwójnikiem powstałym z szeregowego połączenia kondensatora i cewki
    > dzwonka. U mnie zbzykiwało na 28800, bo tyle miał modem. Może nawet
    > jeszcze kurzy się w szafie?

    Ja też mam tu takie coś, chyba 33600 ostatni.
    --
    Krzysztof Hałasa