  • Data: 2013-07-27 05:41:54
    Temat: Re: Nowy laptop bez systemu a Linux
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Chocobo wrote in <news:ksug0o$v6$1@node1.news.atman.pl>
    > Ani razu nie udało mi się go jeszcze zainstalować za pierwszym razem,
    > a co parę lat próbuję dać mu szansę. Zawsze wyskakują jakieś błędy przy
    > instalacji

    Linuxa instaluje przecietnie kilka razy w roku, od wielu lat. NIGDY* nie
    mialem problemow z instalatorem, nigdy sie nie wywalal. Zawsze instalacja
    przebiegala bez problemow, a system byl w pelni sprawny po tym procesie.
    Wypisac liste konfiguracji sprzetowych z jakimi testowalem?
    *Wyjatek stanowi prehistoryczny Dell C600 (PIII 850MHz, 512MB RAM), ktorego
    rynkowa premiera miala miejsce w 2001 r. Czasami instalatorowi zdarzylo sie
    wykrzaczyc, ale bardziej obwinialbym sprzet - sprawiajacy problemy
    zdezelowany naped DVD (ewentualnie bledy pamieci RAM - nie testowalem jej),
    niz nieudolnosc samego Linuxa.
    Instalacja tych samych wersji systemu na wieeelu innych komputerach
    przebiegala ZAWSZE bez problemu.

    A'propos edycji PDF: wtyczka PDF Import pozwala na modyfikacje tych
    dokumentow w OO/LO.
    http://extensions.services.openoffice.org/en/project
    /oracle-pdf-import-extension
    Zintegrowana jest nawet z LibreOffice >= 3.3.
    www.libreoffice.org/features/extensions
    Nie, nie twierdze, ze zawsze dziala poprawnie, do obslugi prostszych
    dokumentow sie jednak nadaje.

    Moj komentarz do calego watku...
    Marcin N pyta o sterowniki dla Linuksa, a kilka osob zamiast sprobowac
    odpowiedziec rzeczowo na na nie, stwierdza, ze Linux to zly system na
    biurkowy komputer.

    Od lat uzywam praktycznie tylko pingwina i jakos nie odczuwam zadnych
    problemow.

    Z tego co widze od dluzszego czasu na usenecie, forach - znaczna czesc
    linuksohejterow:
    1. W ogole nie widziala tego systemu na oczy i zmysla problemy, badz tez
    powtarza jak mantre "obiegowe" bolaczki tego systemu sprzed wielu lat. Od
    dawna juz nieaktualne.
    2. Uzywala ten system bardzo krotko, ale tak na prawde zrazili sie do tego
    systemu nie z powodu wad samego rozwiazania, acz troche odmiennej obslugi i
    przyzwyczajeniami z Windowsa.

    Czasami nawet spotyka sie osoby przypuszczalnie zakompleksione, ktore
    bezdyskusyjnie uwazaja swoje rzeczy za najlepsze na swiecie. "Posiadam BMW.
    To najlepsze samochody na swiecie. Po 5 tys. km w Mercedasach psuje sie
    prostolinijny wtrysk paliwa w anatomicznej skrzyni biegow, wiec posiadacze
    innych aut to frajerzy"

    Wydaje mi sie, ze podchodze do swojego systemu w zdrowy sposob. Nie
    naklaniam nikogo do porzucenia Windowsa na rzecz Linuxa. Nie twierdze, ze
    moj system jest lepszy. Nie wypowiem sie w kwestii wyzszosci jednego
    srodowiska nad drugim. To raczej bezsensowna dyskusja. Niesamowicie
    denerwuja mnie natomiast w wiekszosci zupelnie bezpodstawne wypowiedzi w
    stylu "bo Linux sie nie nadaje", "bo nic pod tym nie dziala", "bo trzeba
    byc informatykiem, konieczna jest znajomosc konsoli, linux jest bardzo
    trudny w obsludze".

    Wbrew pozorom Linux dla nowicjusza, ktory nie przywykl do Windowsa wcale o
    wiele trudniejszy w obsludze nie jest. Nawet instalacja nie jest bardziej
    skomplikowana.

    Linux vs. Windows w roznych zastosowaniach:
    przegladanie www - przegladarki sa takie same (brak IE dla Linuxa...),
    identycznie sie z nich korzysta. Klienci poczty (z wyjatkiem Outlooka) na
    ogol rowniez sa wieloplatoformowe.

    pakiety biurowe - LibreOffice zapewnia wystarczajaca funkcjonalnosc dla
    praktycznie kazego, szczegolnie domowego uzytkownika. Problem moze stanowic
    jedynie otwarcie dokumentow przygotowanych w Office, wtedy:
    1.uruchom MS Office pod WINE! Nie stac Cie na licencje? To nie argument,
    Office nie jest elementem Windowsa, i tak musialbys zaplacic, by uruchomic
    go pod Win...
    2. popros nadawce o zapisanie w innym formacie
    3. popros innego posiadacza MS Office o przekonwertowanie

    programowanie - oprocz srodowisk Microsoftu (i przypuszczalnie narzedzi dla
    oblubienca Apple: Objective-C), Linux jest rewelacyjnym srodowiskiem dla
    programisty. Narzedzi jest w cholere, i to czesto najbardziej
    zaawansowanych w danej dziedzinie.

    obrobka zdjec - pliki RAW wywoluje w Darktable, czasem UFRaw, obrabiam w
    GIMPie.
    Ciekawostka: wiekszosc nowych aplikacji Adobe jest poprawnie obslugiwana
    przez WINE.
    http://appdb.winehq.org/objectManager.php?bIsQueue=f
    alse&bIsRejected=false&sClass=vendor&iId=12&sAction=
    view&sTitle=View+Developer
    Rowniez Photoshop Elements.
    http://appdb.winehq.org/appview.php?appId=1794

    Swoja droga RAW jest genialnym formatem, szczegolnie przydatnym do
    "odratowania" zdjec z nieprawidlowym balansem bieli, czy tez parametrami
    ekspozycji. Mozna z niego korzystac w tanich kompaktach Canona dzieki
    firmware CHDK.
    http://chdk.wikia.com

    sluchanie muzyki, ogladanie filmow - nie ma najmniejszego problemu. Jesli
    nie ma jakiegos kodeka z powodow licencyjnych, po kilku kliknieciach
    zostanie on doinstalowany.
    VLC odtworzy prawie wszystko.
    Problem moga stanowic strumienie wideo na stronach www wykorzystujace
    Silverlight. Czesto mozna sobie z tym poradzic dzieki XBMC:
    www.ubucentrum.net/2012/09/odtwarzanie-w-ubuntu-tvn-
    player-tvp-vod.html

    gry - nie mam pojecia, nie gram (nie, nie dlatego, ze moj system na to nie
    pozwala, po prostu nigdy nie odczuwalem takiej potrzeby). Przypuszczalnie
    tytulow dedykowanych pingwinowi jest jeszcze bardzo malo, niektore
    Windowsowe gry da sie uruchomic pod WINE. Bodajze sa jeszcze komercyjne
    rozwiazania (CrossOver www.codeweavers.com/products/cxgames ), ktore
    zapewniaja jeszcze lepsza kompatybilnosc. Jak wplywa to na wydajnosc -
    wysoce prawdopodobne, ze pod Windowsem gry dzialaja szybciej, ale w gruncie
    rzeczy kompletnie mnie to nie obchodzi i to tylko moje domniemania.

    specjalistyczne oprogramowanie, np CAD, GIS, ktore nie ma wersji dla
    Linuxa, nie dziala tez poprawnie pod WINE: no coz, masz pecha. Nalezysz do
    mniejszosci, ktora musi posiadac (rowniez) Win na dysku.

    Podsumowujac: staniesz sie posiadaczem nowego komputera, nie boisz sie
    nowosci. Jesli jestes zmuszony do korzystania z aplikacji, ktora nie dziala
    pod Linuksem (w tym pod WINE), nie ma tez odpowiednikow spelniajacych twoje
    oczekiwania - oczywiscie musisz kupic licencje Windowsa. Jesli nie, zakup
    systemu operacyjego wcale nie jest konieczny. Nie musisz sie obawiac
    Linuxa: pod jego kontrola wykonasz bez problemu te same czynnosci. Na
    poczatku bedziesz nieefektywny, troche czasu zajmie ci przyzwyczajenie sie
    do nowego srodowiska. Pozniej bedziesz mogl robic to samo, co pod kontrola
    Win, w tym samym tempie. Osiagniecie zadanego celu pod Linuxem
    statystycznie nie wymaga wiekszej ilosci krokow, a zwlaszcza bardziej
    skomplikowanych niz pod Windowsem. Te kroki moga byc tylko troche odmienne
    od dotychczasowych przyzwyczajen.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info