  • 81. Data: 2009-02-24 18:45:31
    Temat: Re: Nowy Olek! E-620!
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze dominik:

    > Pewnie będzie taka sama jak w E-30. Cudów bym się nie spodziewał.

    A bawiłeś się rawami z E30?

  • 82. Data: 2009-02-24 19:33:11
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    > Owszem. Sterowaniem płaszczyzną ostrości jest jeszcze milsze, jednak w
    > wielu przypadkach dość problematyczne. W ogólności jednak masz naprawdę
    > sporo racji tu.

    Wiem, ale dyskusja w oderwaniu od realiów prowadzi do tego, że każdy z
    nas powinien biegać z miechem. No, w każdym razie idąc logiką Twoich
    argumentów.

    > Które i jak okazują się "wcale nie takie fajne"?

    To załóż do cyfry starego, uznanego Nikkora 24-120, czy Canona 28-105 -
    oba w czasach analogowych miała świetne opinie, a teraz - takie se
    (conajwyżej).

    > IMHO cyfra jest bezlitosna i można szybko, łatwo i bezboleśnie zrobić
    > sto tysięcy knotów z tablicą testową. Zaraz wyjdzie co, gdzie i jak
    > nieostro. Sądzisz, że nieostro nie było na analogu? IMHO zdecydowanie
    > dziś jest łatwiej ocenić.

    Ocenić owszem, tylko w analogu jenak z rzadka była okazja zobaczyć
    bardzo dużą i z bardzo bliska jakość obiektywu. Film i papier (czy
    rzutnik) wiele obiektywom wybaczały.

    > Są nowością, cena ich mocno niedługo spadnie,

    Niedługo? Ech ci romantycy :->

    > lepiej kupić narazie jakiś obiektyw,

    No ale jaki? Cżęstokroć niepraktyczny na kropie, ale przyszłościowy,
    czy taki, który będzie przyjemnie używać teraz, a już niekoniecznie
    kiedyśtam, w przyszłości, z mocno hipotetycznym "FF dla mas"?

    > Nigdzie nie pisałem, że to jest niezbędne, ale miłe z pewnością. Już
    > nie pamiętam co to statyw. Wygodne.

    Mam jednak wrażenie, że dla większości używanie ISO powyżej 1600 to
    rzadkość, a to już jest znośne na APSC. No niby może być lepiej, tylko
    pytanie czy to nie jest sztuka dla sztuki? I nie to, żeby dobra jakość
    wyższych czułości mnie specjalnie martwiła, uważam tylko, że dość jest
    to obecnie często nadużywany argument przez miłośników FF.

    > No 85/1.4 to dość popularną portretówką jest wśród bardziej
    > zaawansowanych fotoamatorów.

    Na kropie dająca bardzo przyjemne ~130 mm ekwiwalentu, z bardzo płytką
    głębią (ile musiałaby mieć 135 na FF, żeby dać to samo?). Pytanie tylko
    komu i jak często jest potrzebna aż taka płytka GO?

    > Gdzie pisałem o takich rzeczach jak Mateusz i w takiej formie?

    No dużą część opisujesz jak niezłomne fakty, zamiast opienie ;-)

    de Fresz

  • 83. Data: 2009-02-24 19:37:11
    Od: "Rabbit McCroolick" <b...@w...pl>

    Użytkownik "ktotek (K.P.)" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > lepsze kąty widzenia?

    Sam sobie odpowiedziałeś.

  • 84. Data: 2009-02-24 19:57:32
    Od: m...@a...net.pl

    >No właśnie O TYM TERAZ. 35mm było popularne w epoce manuali. AF miał mało
    >kto.

    Panowie, ale wiecie ze AF mozna rozwiazac na dwa sposoby, mozna
    ruszac soczewkami blizej-dalej, albo tez przy nieruchomych
    soczewkach ruszac matryca blizej-dalej.

    W przypadku aparatow na film z rolki takie rozwiazanie autofocusa
    bylo trudne technicznie, wymagalo specjalnych podcisnieniowych przyssawek
    przytrzymujacych film, ponadto body z takim autofocusem jest DLUZSZE.
    Bo musi byc.

    Jednak takie body mialo wazna zalete, mianowicie po podpieciu szkla
    typu manual focus uzyskiwalismy... autofocusa!

    Chyba tylko jeden aparat z taka konstrukcja autofocusa wypuszczono na rynek
    ktorys Contax takiego ficzera mial. Mimo ze "przerabial" o biektywy
    manual focus na AF to za drogi byl, drogi i duzy i zawodny.

    Ale:

    W przypadku aparatow ze swiatloczulymi matrycami to MOZE kiedys wrocic,
    poniewaz latwiej takie operacje robic matryca niz kasetka z filmem.

    Zwlaszcza taka okazja szykuje sie wlasnie TERAZ, z jednej przyczyny.

    Jak producenci DSLRow wypuszcza swoje EVIL'e metoda samego
    wywalenia lustra, to zostaje pusta komora po lustrze.

    MOZNA ta pusta przestrzen wlasnie tak uzyc - nastawiamy szklo
    z manualnym focusem na ostrzenie na minimum, a nastepnie aparat robi
    autofocusa poprzez wsuwanie matrycy w "rurke" tj. w byla
    komore lustra.

    Mozna tez zrobic pare innych rzeczy, np. shift. Albo tilt i shift razem.

    Wszystko to jest niestety najwygodniejsze do zrobienia, kiedy
    mamy FIZYCZNIE pole manewru, a wiec szklo fulfrejmowe pracujace
    z matryca mniejszego rozmiaru niz FF.

    Stad ja osobiscie widze jeszcze spooory potencjal przed matrycami
    APS-C, jak pewnego dnia marketing zacznie ludziom pokazywac jakie
    fajne sa efekty shifta to nagle sie okaze ze kazdy chce miec
    aparata wlasnie z tym ficzerem i wrecz obciach tego nie miec,
    bo zdjecia z perspektywa zbiegajaca sie na srodku nagle beda
    /passe/ , niemodne.
    :-)

    Michal

  • 85. Data: 2009-02-24 19:58:42
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze m...@a...net.pl:

> [...]
    >
    > Jak producenci DSLRow wypuszcza swoje EVIL'e metoda samego
    > wywalenia lustra, to zostaje pusta komora po lustrze.

    Przecież to byłby raj :>>>>

    Zrób taki aparat a cię ozłocę :>>>>

  • 86. Data: 2009-02-24 20:54:40
    Od: m...@a...net.pl

    >Przecież to byłby raj :>>>>
    >Zrób taki aparat a cię ozłocę :>>>>

    Niestety, jak na razie to taki aparat istnieje tylko w wersji kliszowej.
    Contax AX.

    Za wiki:

    Contax AX - This had a unique autofocus system that worked with manual focus
    lenses by moving the film plane inside the camera. A side benefit of
    this arrangement is that it allowed the AX to feature a macro mode
    which worked much like a built-in 10 mm extension tube, allowing for
    a magnification ratio higher than 1:1 without the use of bellows
    or extension tubes.

    Ja tam osobiscie to chcialbym wbudowanego tilta i shifta.
    (wiem wiem, przesuniecie i poklon to sie po naszemu powinno pisac)
    :-)

    Michal

  • 87. Data: 2009-02-24 21:15:55
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mateusz Ludwin:

    > Możesz wreszcie podać przykład zestawu który odpowiada np. Tamronowi
    > 17-50/2.8 (1400) i Nikkorowi 70-300VR (1800) w przypadku dowolnego FF?
    > Konkretne obiektywy, konkretne ceny. Skończ się wić i rozbij moje dywagacje
    > dwoma linkami.

    W temacie:

    http://www.optyczne.pl/index.php?test=obiektywu&test
    _ob=153

  • 88. Data: 2009-02-24 22:49:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2009, Jakub Jewuła wrote:

    > Bez przesady, zaraz do kosza.
    >
    > Napewno m4/3 zajmie spora czesc rynku, ale zawsze
    > znajdzie sie jakas garstka masochistow z dSLRami ;)

    To może nie być "masochizm z DSLRem".
    Zwyczajny brak wyboru - dopóki Fuji nie skończy się patent można
    obawiać się że głębia tonalna (albo "dynamika" albo jak kto tam
    woli sobie nazwać) będzie dostępna tylko w takich konstrukcjach
    które Fuji uzna za stosowne.
    Niewykluczone że istnieją również inne ficzery (acz nie znam) które
    okażą się "przyrośnięte" wolą dotychczasowego licencjodawcy.

    pzdr, Gotfryd

  • 89. Data: 2009-02-24 23:54:44
    Od: Tomasz Jakubowski <t...@s...cc>

    dominik pisze:

    > Ok, napisałem nieprecyzyjnie... które miały 460kpix i teraz mają 920kpix?

    Odpowiem Ci za 1-2 lata ;-)

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Jakubowski

  • 90. Data: 2009-02-25 07:45:45
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Rabbit McCroolick pisze:
    > A właściwie to po co ten odchylany ekran w entry-level DSLR? IMHO techologia
    > HyperCristal II LCD w zupełności zastępuje odchylany ekran.

    Zrób sobie autoportret korzystając z tych kątów :) hyhy
    Poza tym jaki LCD by nie był to na słonku kadrując znad tłumu przegra z
    słonkiem. Jak odchylisz go w dół to całkiem nieźle szanse podskoczą, na
    to że coś zobaczysz jeszcze.
    IMHO zdecydowanie dobry krok z tym LCD, ale zdecydowanie zły jeśli
    chodzi o jego rozdzielczość.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \