  • 31. Data: 2009-10-22 08:27:58
    Temat: Re: Nowa kamera Canona (1D IV)
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    no dokladnie ten caly 7D powinien byc FF i miec 12 mpix i kosztowac
    tyle co 5D...

    Roger

  • 32. Data: 2009-10-22 09:36:26
    Od: XX YY <f...@g...com>

    wiadomościnews:hbn710$ntv$1@inews.gazeta.pl...

    > Ehm...
    > Jeśli się nie mylę, to -2EV+2EV=0EV?
    > Czyli w wyniku operacji otrzymałeś znowu ISO 25.600? Tyle że kręcone softem
    > z tych -2EV?
    >
    > Pozdrawiam
    > Robert

    nie i to nie jest przyrost czulosci.

    zmiana czulosci matrycy nastepuje przez zmiane stopnia wzmocnienia
    wszystkich tranzystorow znajdujacych sie w cmosie indywidualnie dla
    kazdego pixela.

    jesli masz ustawiona niska czulosc w trakcie robienia zdjecia to
    matryca pewnych ciemnych tonow nie zarejestruje ( zerejestruje jako
    czarne . dokladniej mowiac sygnal z matrycy po wzmocnieniu bedzie na
    tyle slaby ze zinterpretowany jako czern) i szczegolu tam nie bedzie
    a wiec nie zostanie zapisany w raw.

    przez "forsowanie czulosci " w trakcie wolanie rawu tych szczegolow
    nie przybedzie gdyz ich nie bylo w rawie , wzmocnisz ( rozjasnisz)
    tylko szumy.

    oszczedne naswietlenie i "forsowne wolanie " raw prowadzi do
    wzmocnienia szumow.

    podniesienie czulosci w sensie obnizenia progu jasnosci od ktorego
    zostaly pokazane tony nie nastepuje.

  • 33. Data: 2009-10-22 09:50:44
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 21 Okt., 23:01, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> wrote:

    > -2 ev spowodowało, że czas naświetlania był taki jakbym ustawił iso 102400
    > ale ponieważ było za ciemno - to musiałem obraz rozjaśnić - o 2 ev
    > czyli zasymulowałem użycie czułości 102.400

    symulacja nie nastepuje
    uzyskujesz ten efekt kosztem dynamiki wejscia z ciemnej strony
    obrazu , ale rozszerzasz z jasnej strony obrazu.
    potem obrabiajac raw przesuwajac expozycje o te 2 ev obcinasz
    dynamike z prawej strony ( jasne partie dokladnie o te 2) a nie
    poszerzasz z lewej ciemnej strony o te 2 ev gdyz szczegolu tam nie
    bylo ( zbyt niski prog czulosci w trakcie fotografowania ) - czyli
    odbywa sie to doprowadzenie do " normalnej " szarosci kosztem dynamiki
    zdjecia .

    w sumie stosuje sie zeby utrzymac odpowiednio krotkie czasy
    naswietlenia , gdyz obciecie dynamiki moze mniej bolec niz zdjecie
    poruszone.

  • 34. Data: 2009-10-22 10:08:33
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > No nie stety, taka matematyka tu nie działa.
    > Nie doświetlasz, a potem forsujesz, masz przyrost ISO o wartość
    > niedoświetlenia.
    > Tak jak na slajdzie/negatywie. Dajesz na aparacie -2, potem wywołujesz
    > dłużej. Dzięki temu masz przyrost czułości.
    > --

    niestety nie jest tak dokladnie - analogia tutaj nie dziala to jest
    rozznica do cyfry.

    zasadnicza roznica jest taka ze w analogu zostaja naswietlone
    halogenki zawsze o ile one otrzymaly swiatlo nawet b . male. ta
    infoprmacja jest tam zawarta.

    w trakcie forsownego wolania udaje sie zredukowac halogenki b. slabo
    naswietlone , ale przy tej okazji ulegaja tez redukcji niektore z
    halogenkow nienaswietlonych stad udaje sie wydobyc informacje zawarto
    w halogenkach oszczednie naswietlonych ale jednoczesnie nastepuje
    wzrost szumu / ziarna przez redukcje halogenkow naswietlonych.

    w fotografii cyfrowej poniezej pewnego progu informacja nie zostanie
    zapisana , koniec - czern.

    wzmacniajac taki sygnal ( rozjasniajac raw) mozna wzmocnic tylko
    szumy.

    To tzw forsowne wolanie rawu to nie jest podniesienie czulosc tylko
    rozjasnienie zapisanego obrazu.

    XXX

  • 35. Data: 2009-10-22 10:16:08
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 22 Okt., 12:08, XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    > w halogenkach oszczednie naswietlonych ale jednoczesnie nastepuje
    > wzrost szumu / ziarna przez redukcje halogenkow naswietlonych.

    Nienaswietlonnych

  • 36. Data: 2009-10-22 10:16:32
    Od: "Matt " <m...@W...gazeta.pl>

    zkruk [Lodz] <z...@g...pl> napisał(a):

    > a jak fotografujesz murzyna w nocy to też musi być od kresi do kreski?
    > a jak fotografujesz krajobraz we mgle?
    > a jak fotografujesz suknie ślubną na białym tle to też będą czernie?

    No tak, dzięki

    Maciej

  • 37. Data: 2009-10-22 15:33:00
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    XX YY wrote:

    > symulacja nie nastepuje

    następuje
    uzyskujemy ten sam czas i tą sama jasność uśrednioną dla całej klatki

> [...]
    >
    > w sumie stosuje sie zeby utrzymac odpowiednio krotkie czasy
    > naswietlenia , gdyz obciecie dynamiki moze mniej bolec niz zdjecie

    no nie zgodzę się z Tobą
    ale wymagałoby to dłuższego tłumaczenia jak zbudowany jest format RAW i jego
    zapis bitowy (np. 12/14)
    niemniej jednak to co piszesz to nie uproszczenie - to błędne zrozumienie
    zapisu bitowego i tego co z tego wynika

    i na pewno nie obcinami świateł rozjaśniając o 2 ev zdjęcie
    po prostu przesuwamy obraz bitowy i wykorzystujemy jego gorszą część

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 38. Data: 2009-10-22 16:39:11
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > i na pewno nie obcinami świateł rozjaśniając o 2 ev zdjęcie
    > po prostu przesuwamy obraz bitowy i wykorzystujemy jego gorszą część

    to co piszesz jest sluszne ale to juz krok za pozno.

    chodzi o to ze w zapisanym juz rawie nie mozesz podniesc czulosci.
    mozesz rozjasnic /sciemnic czyli cos dodac lub odjac od tego
    zapisanego obrazu.

    prosto mozna to tak wyjasnic :

    1) jesli masz nastawiona w aparacie niska czulosc to raw tego co
    ciemne nie zapisze - dlatego ze zapisuje powyzej pewnego progu /
    napiecia.
    Niska czulosc oznacza , ze elementy za ciemne daja za niskie napiecie
    po wzmocnieniu i raw zapisze to jako czern.
    w tych miejscach przez forsowne wolanie rawu ( czyli przesuniecie
    suwaka ) nie uzyskasz nowych szczegolow - mozesz je tylko rozjasnic
    tzn rozjasnic znajdujace sie tam szumy

    2. jesli podniesiesz czulosc w aparacie zwiekszysz wzmocnienie
    sygnalu to napiecie dostarczane w tych miejscach ciemnych bedzie
    wyzsze i zostanie to zapisane jako sygnal - jakis szczegol tam pojawi
    sie w rawie - j jego mozna pozniej przy obrobce rawu rozjasnic .

    czy sie z tym zgadzasz ?

  • 39. Data: 2009-10-22 17:00:40
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    XX YY wrote:

> [...]
    > w tych miejscach przez forsowne wolanie rawu ( czyli przesuniecie
    > suwaka ) nie uzyskasz nowych szczegolow - mozesz je tylko rozjasnic

    zgadza sie

> [...]
    > wyzsze i zostanie to zapisane jako sygnal - jakis szczegol tam pojawi
    > sie w rawie - j jego mozna pozniej przy obrobce rawu rozjasnic .

    przeczytałem jeszcze raz co napisałeś we wcześniejszym poście i zgadzam się
    po prostu zrozumiałem inaczej co napisałeś

    chciałem udowodnić, że w 1D4 także matryca pracuje do 6400 - później
    następuje programowa "zmiana iso"
    co IMHO udowodniłem tymi zdjęciami:
    http://zbigniewkruk.com/5d2/5d2_1d4/25k.jpg
    http://zbigniewkruk.com/5d2/5d2_1d4/50k.jpg
    http://zbigniewkruk.com/5d2/5d2_1d4/100k.jpg

    5d2 z prawej
    1d4 z lewej

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 40. Data: 2009-10-22 17:33:01
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > po prostu zrozumiałem inaczej co napisałeś
    >
    > chciałem udowodnić, że w 1D4 także matryca pracuje do 6400 - później

    no tak cudow nie ma - obydwie matryce sa w tej samej technologii cmos
    oszacowac mozna , jakiej czulosci mozna sie spodziewac porownujac
    stopien pokrycia calkowitej powierzchni matrycy elementami
    swiatloczulymi.

    aby obnizyc efekt szumu co pozwoli na wieksza czulosc trzeba
    powiekszyc uzysk swiatla.

    rachunkowo pozniej nie mozna wyjsc poza fizyczne mozliwosci fotodiod ,
    nie da sie uzyskac czegos , czego dioda nie przekazala.

    XXX