-
11. Data: 2015-11-02 08:02:47
Temat: Re: No i juz wiadomo dlaczego warto zwziac SUVa ;]
Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
W dniu 2015-11-02 o 07:25, Shrek pisze:
> On 02.11.2015 06:57, Marcin N wrote:
>
>> Przyczepność nie zależy od masy samochodu. Ciężarówka hamuje na tej
>> samej drodze, co osobówka.
>
> Przyczepność _zależy_ od masy. Droga _hamowania_ (a więc i "skuteczność
> skręcania" nie zależy od masy i powierzchni kontaktu opona asfalt (w
> przybliżeniu dla fizyki na poziomie szkole podstawowej).
A od czego zależy?
--
Liwiusz
-
12. Data: 2015-11-02 08:08:11
Temat: Re: No i juz wiadomo dlaczego warto zwziac SUVa ;]
Od: Marcin N <m...@o...pl>
W dniu 2015-11-02 o 07:25, Shrek pisze:
> (w przybliżeniu dla fizyki na poziomie szkole podstawowej).
W szkole podstawowej nie ma fizyki.
--
MN
-
13. Data: 2015-11-02 08:36:36
Temat: Re: No i juz wiadomo dlaczego warto zwziac SUVa ;]
Od: Shrek <...@w...pl>
On 02.11.2015 08:02, Liwiusz wrote:
> W dniu 2015-11-02 o 07:25, Shrek pisze:
>> On 02.11.2015 06:57, Marcin N wrote:
>>
>>> Przyczepność nie zależy od masy samochodu. Ciężarówka hamuje na tej
>>> samej drodze, co osobówka.
>>
>> Przyczepność _zależy_ od masy. Droga _hamowania_ (a więc i "skuteczność
>> skręcania" nie zależy od masy i powierzchni kontaktu opona asfalt (w
>> przybliżeniu dla fizyki na poziomie szkole podstawowej).
>
> A od czego zależy?
No przecież napisałem - przyczepność od masy (a w zasadzie od ciężaru, a
konkretnie siły z jaką opona naciska na podłoże).
Oprócz tego od współczynnika tarcia. Na poziomie fizyki z podstawówki
tylko od tego. W praktyce to od wielu czynników (które z grubsza
sprowadzają się do współczynnika tarcia) i również od powierzchni styku,
ale sprawa jest bardziej skomplikowana i defacto również sprowadza się
do współczynnika tarcia.
Natomiast siła z jaką hamujesz lub zmieniasz kierunek od masy nie zależy
(skraca się ona we wzorku:) Zależy również od współczynnika tarcia (z
uwzględnieniem kwestii tarcia statycznego i toczonego czy jak mu tam) i
siły z jaką tłoczki zaciskają się nna tarczy (czy innym hamulcu)
Shrek.
-
14. Data: 2015-11-02 08:40:48
Temat: Re: No i juz wiadomo dlaczego warto zwziac SUVa ;]
Od: Shrek <...@w...pl>
On 02.11.2015 08:08, Marcin N wrote:
> W dniu 2015-11-02 o 07:25, Shrek pisze:
>> (w przybliżeniu dla fizyki na poziomie szkole podstawowej).
>
> W szkole podstawowej nie ma fizyki.
No to nie jestem na bieżąco. W fizyce z wyższych stopni edukacji również
w zauważalny sposób (w przybliżeniu) nie zależy. Oczywiście dopóki nie
przekroczysz założonych parametrów konstrukcji i modelu;) Bo można sobie
oczywiście wyobrazić, że doczepiamy 2 tony na przyczepie niehamowanej,
albo że się po prostu hamulce zagotują;)
Shrek.
-
15. Data: 2015-11-02 08:45:54
Temat: Re: No i juz wiadomo dlaczego warto zwziac SUVa ;]
Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
W dniu 2015-11-02 o 08:36, Shrek pisze:
> On 02.11.2015 08:02, Liwiusz wrote:
>> W dniu 2015-11-02 o 07:25, Shrek pisze:
>>> On 02.11.2015 06:57, Marcin N wrote:
>>>
>>>> Przyczepność nie zależy od masy samochodu. Ciężarówka hamuje na tej
>>>> samej drodze, co osobówka.
>>>
>>> Przyczepność _zależy_ od masy. Droga _hamowania_ (a więc i "skuteczność
>>> skręcania" nie zależy od masy i powierzchni kontaktu opona asfalt (w
>>> przybliżeniu dla fizyki na poziomie szkole podstawowej).
>>
>> A od czego zależy?
>
> No przecież napisałem - przyczepność od masy (a w zasadzie od ciężaru, a
> konkretnie siły z jaką opona naciska na podłoże).
>
> Oprócz tego od współczynnika tarcia. Na poziomie fizyki z podstawówki
> tylko od tego. W praktyce to od wielu czynników (które z grubsza
> sprowadzają się do współczynnika tarcia) i również od powierzchni styku,
> ale sprawa jest bardziej skomplikowana i defacto również sprowadza się
> do współczynnika tarcia.
>
> Natomiast siła z jaką hamujesz lub zmieniasz kierunek od masy nie zależy
> (skraca się ona we wzorku:) Zależy również od współczynnika tarcia (z
> uwzględnieniem kwestii tarcia statycznego i toczonego czy jak mu tam) i
> siły z jaką tłoczki zaciskają się nna tarczy (czy innym hamulcu)
Pomieszanie z poplątaniem.
Piszesz, że siła hamowania nie zależy od masy. A potem, że zależy od
tarcia, a tarcie zależy od masy (nacisku).
W miarę jasne wyrażanie myśli - poziom może nie podstawówki, ale gdzieś
liceum. Coś cię ominęło? ;)
--
Liwiusz
-
16. Data: 2015-11-02 10:02:31
Temat: Re: No i juz wiadomo dlaczego warto zwziac SUVa ;]
Od: robot <r...@o...pl>
W dniu 2015-11-02 o 06:57, Marcin N pisze:
>
> Przyczepność nie zależy od masy samochodu. Ciężarówka hamuje na tej samej drodze,
co osobówka.
>
Jak jadą tą samą drogą, no to chyba jasne, że i na tej samej hamują.
-
17. Data: 2015-11-02 10:31:15
Temat: Re: No i juz wiadomo dlaczego warto zwziac SUVa ;]
Od: robot <r...@o...pl>
W dniu 2015-11-02 o 08:08, Marcin N pisze:
> W dniu 2015-11-02 o 07:25, Shrek pisze:
>> (w przybliżeniu dla fizyki na poziomie szkole podstawowej).
>
> W szkole podstawowej nie ma fizyki.
>
Ale fizyka na poziomie szkoły podstawowej jest.
-
18. Data: 2015-11-02 12:04:49
Temat: Re: No i juz wiadomo dlaczego warto zwziac SUVa ;]
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:n15d7g$d7m$...@s...aioe.org...
W dniu 2015-11-01 o 12:34, Jan Niezbędnik pisze:
>>> https://www.youtube.com/watch?v=-EKRcibjbN4
>
>> jak sie tak jedzie w takich warunkach to sie traci życie za brak
>> mózgu
>Kiedy właśnie nie stracił a i pasażer bez większego
>szwanku z tego wyszedł, pewnie dlatego że duży i solidny
>SUV. Jakby czymś mniejszym jechali to penie by ich
>"skrobali" z asfaltu na dole.
Niekoniecznie. W tym przypadku masa nie pomaga, solidnosc owszem,
wielkosc ... stosunkowo niewiele, bo tez wiele samochodow jest
podobnej wielkosci.
Nawet te rozne maluchy na dachowanie raczej testowane i znosza w miare
dobrze ...
J.
-
19. Data: 2015-11-02 13:49:10
Temat: Re: No i juz wiadomo dlaczego warto zwziac SUVa ;]
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Marcin,
Monday, November 2, 2015, 8:08:11 AM, you wrote:
> W dniu 2015-11-02 o 07:25, Shrek pisze:
>> (w przybliżeniu dla fizyki na poziomie szkole podstawowej).
> W szkole podstawowej nie ma fizyki.
Niektórzy tutaj nie są gimbusami i uczyli się fizyki już w
podstawówce... Nawet mój syn się załapał jeszcze.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
20. Data: 2015-11-02 14:49:27
Temat: Re: No i juz wiadomo dlaczego warto zwziac SUVa ;]
Od: Shrek <...@w...pl>
On 02.11.2015 08:45, Liwiusz wrote:
>>>>> Przyczepność nie zależy od masy samochodu. Ciężarówka hamuje na tej
>>>>> samej drodze, co osobówka.
>>>>
>>>> Przyczepność _zależy_ od masy. Droga _hamowania_ (a więc i "skuteczność
>>>> skręcania" nie zależy od masy i powierzchni kontaktu opona asfalt (w
>>>> przybliżeniu dla fizyki na poziomie szkole podstawowej).
>>>
>>> A od czego zależy?
>>
>> No przecież napisałem - przyczepność od masy (a w zasadzie od ciężaru, a
>> konkretnie siły z jaką opona naciska na podłoże).
>>
>> Oprócz tego od współczynnika tarcia. Na poziomie fizyki z podstawówki
>> tylko od tego. W praktyce to od wielu czynników (które z grubsza
>> sprowadzają się do współczynnika tarcia) i również od powierzchni styku,
>> ale sprawa jest bardziej skomplikowana i defacto również sprowadza się
>> do współczynnika tarcia.
>>
>> Natomiast siła z jaką hamujesz lub zmieniasz kierunek od masy nie zależy
>> (skraca się ona we wzorku:) Zależy również od współczynnika tarcia (z
>> uwzględnieniem kwestii tarcia statycznego i toczonego czy jak mu tam) i
>> siły z jaką tłoczki zaciskają się nna tarczy (czy innym hamulcu)
>
> Pomieszanie z poplątaniem.
>
> Piszesz, że siła hamowania nie zależy od masy.
Przyczepność nie zależy. Siła hamowania rzeczywiście zależy, ale we
wzorze na przyspieszenie masa się skraca.
> A potem, że zależy od
> tarcia, a tarcie zależy od masy (nacisku).
Od _współczynnika_ tarcia. Współczynnik tarci nie zależy od masy.
> W miarę jasne wyrażanie myśli - poziom może nie podstawówki, ale gdzieś
> liceum. Coś cię ominęło? ;)
Fizyka;)
Shrek.