  • Data: 2011-09-22 18:53:24
    Temat: Re: Nikon ulega modzie
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

    [...]
    > Ale efektywność jego wykorzystania rośnie. 10 lat temu ISO800 było
    > bardzo wysoką czułością.

    Z mojego, naprawdę przemyślanego przeliczenia wyników podstawowych
    uzyskanych przez DxO wynika, że w ciągu ostatnich 10 lat matryce
    poprawiły wydajność z cm^2 o nieco ponad 100-200% (w zależności od tego,
    czy liczyć poziom średni, czy rekordy):
    http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/571408
    7010/in/photostream/

    Dużo to, a zarazem mało, jakby w ogóle nie było (200% w dziesięć
    lat, to poprawa średnio zaledwie o 11,6% w ciągu każdego roku),
    szczególnie gdy wziąć pod uwagę, że rozwój technologiczny jest
    najbardziej szybki i burzliwy w swojej pierwszej fazie; wraz z upływem
    czasu wszystkie najłatwiej osiągalne przełomowe rozwiązania zostają
    wprowadzone w życie, kolejne dają coraz mniejszy uzysk, a kosztują coraz
    więcej (po czym technologia kostnieje np. pod postacią dwustronnej
    dyskietki 3,5 cala podwójnej gęstości 1,43 MB, którą wciąż można kupić
    i używać - istnieje od 20 lat, a pojemności nie przybyło nawet o gram. ;)

    > Pytanie, gdzie leżą granice fizyczne które ograniczą możliwiości
    > dalszego podnoszenia czułości...

    W sensownym "uzysku" konkretnych fotonów.

    I zdaje się, wcale nie jesteśmy tak bardzo daleko od fizycznych
    ograniczeń (jeśli wziąć pod uwagę szum cieplny*). A wtedy pozostaje
    zwiększanie rozmiarów matrycy. No i w końcu do diaska! Jeszcze nie tak
    dawno temu człowiek podręcznym aparacikiem focił na pełnym FF albo 6x9 i
    "dało się", to jakim cudem teraz nagle APS-C staje się problemem w
    mirrorlesach, a małoobrazkowe FF jest już rozmiarem niemal mitycznym?
    Producenci nas kiwają i nic więcej.

    * I tu wciąż mają przewagę ruchome lustra - nie grzeją matrycy przy
    pracy ciągłej, a z papierów Panasonika wynika, że ich mała matryca żre
    ok. 1W. To dość dużo. Nb.: Gdyby uzyskać wydajne źródło prądu (a z tym
    się biedzimy już od 100 lat), to od ręki dość łatwo możnaby zastosować
    mocne chłodzenie matrycy jako standard.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]