  • Data: 2010-07-18 21:09:28
    Temat: Re: Nieżyczliwość mile widziana
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "nb" i1r09d$56n$...@n...dialog.net.pl

    > Po prostu popatrzyłem na własną rękę.
    > Fakt, od paru dni jeżdżę parę godzin dziennie
    > rowerem. Ale ci kolarze chyba też sporo jeździli.

    W ubiegłym roku nie było aż tak słonecznie jak jest teraz. :)
    A pytam, bo patrzę na świat poprzez matowy monitor notebookowy.

    > Ja nie odróżniam rzemieślnika od artysty.

    Rzemieślnik potrafi wykonać coś starannie, ale duszy ;) nie zaklnie w to,
    co jest efektem jego pracy -- w to, co zrobi. Oczywiście można zbudować
    ,,dzieło sztuki użytkowej'' czy ,,dzieło sztuki użytecznej'' którego
    artyzm polega właśnie na staranności i funkcjonalności, nie na jakimś
    pięknie czy harmonii. Ja często kaleczę zdjęcia celowo, aby zobaczyć
    to, co ukrywają w sobie. :) Choć zdjęcie staje się brzydkie -- odkrywa
    coś przede mną. :)

    Ale są i tacy rzemieślnicy, którzy uważają :) siebie za artystów tylko
    dlatego, że są niechlujni. :) I być może to oni właśnie psują wizerunek
    prawdziwego/właściwego artysty. :)

    Przed laty powiedziałem (w dziale wydawnictw -- tam, gdzie (przynajmniej w teorii)
    ,,produkowane są'' książki) że nie potrafię odróżnić pięknego dzieła od niepięknego,
    czyli byle jakiego, bo nie znam się na tych dziełach. Aby pokazać, że nie mówię
    prawdy, jeden z tamtejszych pracowników zauważył, że tomik poezji Baczyńskiego
    jest na sprzedaż. Zaświeciły się moje oczęta, gdy to usłyszałem -- właścicielka
    jednak szybko zdementowała tę wieść i zapytała, dlaczego rozporządza się jej
    własnością. Człowiek ten, który zaproponował mi kupno tego tomiku zauważył,
    że równie dobrze :) mogę kupić tomik poezji Twardowskiego, ale na moim obliczu
    zamiast iskierek radości -- zawitał grymas niezadowolenia.

    Tym oto sposobem okazano, ;) że jednak potrafię odróżniać piękno od...
    No... Od czegoś innego. :)

    -=-

    Jacek Kaczmarski wyjaśnił mi, dlaczego coś mi się podoba, a coś inne uważam za
    brzydotę. :)
    Otóż jego twórczość zawsze podobała się mi (prawie zawsze -- do niezmiernie rzadkich
    wyjątków
    należy to, co nie podoba się mi, choć jest jego autorstwa) choć nie miałem pojęcia,
    dlaczego
    to podoba się mi. Otóż Kaczmarski pewnego dnia objawił, ;) że z jego ,,niektórych''
    wierszy
    nie można usunąć ani jednego słowa bez usuwania treści. :)

    No i ktoś taki, jak Kaczmarski -- jest poetą artystą itd. :)

    W materie potrafi zakląć duszę. :) Na dodatek tak perfekcyjnie,
    że każde słowo jest potrzebne a jednak wychodzą zrytmizowanie,
    a czasami nawet usystematyzowane, wiersze... Gdy policzysz zgłoski,
    porównasz rymy, przyjrzysz się zastosowanym trikom i metodom, zauważysz,
    że niektórzy po prostu potrafią pisać!!! Są tacy, którzy kołyszą słuchacza
    (lub czytelnika) rytmem, pod którym nie ukrywają żadnej treści. (nie będę
    pisał, jakiego wielkiego mam tu na myśli) I są tacy, którzy mówią bardzo
    mądrze, bardzo starannie, ale jednak jakoś tak dziwnie, że są trudni
    w odbiorze. Przypomina się mi tutaj pewna policjantka, która kilka
    minut tłumaczyła w TV, dlaczego tak zwane dopalacze (czyli narkotyki
    dopuszczone do legalnej sprzedaży w Polsce) są złem. Mówiła mądrze,
    rozsądnie, używała rozsądnych argumentów, a jednak była trudna w odbiorze.

    No i są tacy, którzy kołyszą słowami niosącymi treść. :)

    Ja co najwyżej mogę być tą policjantką -- a i to dopiero w porywach,
    bo dziewczyna używała tak spójnej argumentacji, że aż dziwiła swoim
    mówieniem!!! (jakże odległym od: ,,powszechnie wiadomo, że'', ,,nie
    trzeba nikomu tłumaczyć, iż'', ,,każdy umysłowo zdrowy uznaje to'',
    ,,udowodniono wielokrotnie'', ,,nauka od lat śledzi'' itp. bełkotku
    pod którym nic nie ukrywa się treściwego czy zasadniczego)

    -=-

    Potrafię więc tak strzelić fotkę, aby nie uciąć nóg czy ręki w nieodpowiednim miejscu
    (bo widzę, gdzie są krawędzie) czy tak pokombinować, aby ściany były proste i pionowe
    (bo widzę jak biegają linie proste) ale już nie potrafię zobaczyć koloru na monitorze
    swego notebooka i tym bardziej nie potrafię zaprzęgać koloru do opowiadania o tym, co
    chcę przedstawić. Niektórzy ;) nawet uznają, że nie potrafię wykadrować -- rowerzyści
    jadą znikąd donikąd. I trudno mi odmówić racji tym osobom. Sam widuję, zdjęcia ładnie
    skomponowane i brzydko. No i ja potrafię co najwyżej zauważyć, że jakieś jest brzydko
    skomponowane, ale nie potrafię wyobrazić sobie ładnej kompozycji. :)

    A skoro nie potrafię wyobrazić sobie -- tym bardziej nie stworzę takiej kompozycji.

    Potrafię bez trudu napisać tak, aby linie miały taką samą liczbę znaków (jak w
    akapicie
    powyższym) i potrafię tak przyciąć zdjęcie, aby nie było przepaleń czy niedopałków --
    bo
    kolor czerwony od niebieskiego (a tymi zwykle malowane są niedopałki czy przepałki)
    widzę
    dostatecznie wyraźnie i wiem, jakimi suwaczkami można poruszać, aby zmieścić się...

    -=-

    Na szczęście nie każdy musi być artystą. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'