  • 11. Data: 2010-11-15 20:38:38
    Temat: Re: Nie umiem robić zdjęć, czy też...?
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Jan Kowalski" <k...@...polski.pl> napisał w wiadomości
    news:4ce00b30$0$22809$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > jest za bardzo naświetlone...
    >
    > Co ciekawe samo niebo i odwzorowanie jego koloru - jest poprawne.
    >
    > Chciałbym wiedzieć, gdzie popełniam błąd? Może zrezygnować z Manuala i
    > zastosować jakis okreslony tryb? Może źle wybrałem balans bieli?
    > (pochmurny
    > dzień/światlo dzienne)
    > A może mam za słaby sprzęt? (C1kD + 18-55 IS firmowy standard)
    > A może jakiś filtr jest gdzieś w menu (nie znalazłem), który da się
    > wyłączyć
    > w jakiś sposób?
    >
    > Zdjęcia były obrabiane przez polecenie convert z jakością 80%.

    Zrób to samo ujęcie w RAW w trybie P bez korekcji na ISO 100 lub 200 na
    statywie i "zapodaj" na grupę to poćwiczymy co można zrobić z tym zdjęciem.
    A i czasem lepszą ostrość uzyskasz jak na statywie wyłączysz stabilizację.

  • 12. Data: 2010-11-15 20:40:18
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Agent" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > statywie i "zapodaj" na grupę to poćwiczymy co można zrobić z tym
    > zdjęciem. A i czasem lepszą ostrość uzyskasz jak na statywie wyłączysz

    A jeszcze lepiej w trybie Av z przysłoną lekko przymkniętą powyżej pełnego
    otworu.

  • 13. Data: 2010-11-15 23:53:32
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela, 14 listopada 2010 17:15, Jan Kowalski wyraził następujacą

> [...]
    > wiem jak to możliwe, ale tych odcieni, przechodzących od czerwonego do
    > żółtego, przez pomarańcz aż do białości - ja widzę więcej. A aparat mniej.

    Gdyby chodziło o slajd to powiedziałbym żebyś uwierzył w to co widzisz na
    filmie ;-) ale że to cyfrówka więc poczytaj o gamucie aparatów, w
    szczególności swojego, niektóre odcienie bywają dość mocno poprzesuwane, w
    dodatku format JPG spłaszcza paletę kolorów i {zwykle} nie zawiera profilu
    barwnego którego użycie mogłoby poprawić jakość oddania kolorystyki.

> [...]
    > mniej. Chciałem zachować mała ilość tego koloru, ale zarazem tak, aby było
    > zachowane to ciemne, granatowe, prawie czarne - niebo.

    To że ludzie przy pewnym poziomie światła przestają dostrzegać kolory nie
    oznacza że te kolory przestają istnieć, są w dalszym ciągu, jedynie czopki w
    naszej siatkówce przestają na kolor reagować natomiast pręciki w dalszym
    ciągu odróżniają poziomy szarości - stąd przy słabym oświetleniu powstaje
    wrażenie odbarwienia i szarości.

    Aparat fotograficzny nie ma tej "wady" i rejestruje {czy to na filmie czy na
    matrycy} barwę niezależnie od poziomu światła - zakładając oczywiście, że w
    ogóle coś się naświetli.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 14. Data: 2010-11-16 15:48:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > oko (jednak
    > ślepy nie jestem) rejestrowało tym razem tego koloru o wiele

    Jesli sie dobrze domyslam, te lampy to sa sodowe, one sa zolte !
    Albo jestes daltonista, albo robiles w czarnych okularach i
    wylaczylo ci sie widzenie kolorowe, albo wzrok Cie myli :-)

    Ale nie rozumiem - uzyj shopa/gimpa, znajdz suwak od nasycenia
    kolorow, nie zawahaj sie go uzyc :-)

    Nawiasem mowiac - tak jak jest tez ma swoj urok.

> [...]
    > Manuala i
    > zastosować jakis okreslony tryb? Może źle wybrałem balans bieli?

    Przejscie na tryb "zarowka" mogloby miec ciekawe efekty - zolty by
    wybielal, niebo zrobiloby sie blekitne.

    J.

  • 15. Data: 2010-11-16 20:01:12
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Sun, 14 Nov 2010 17:15:43 +0100, Jan Kowalski napisał(a):

    [..]

> [...]
    > mniej. Chciałem zachować mała ilość tego koloru, ale zarazem tak, aby
    > było zachowane to ciemne, granatowe, prawie czarne - niebo.

    Balans i jasność to trochę mało....

    czy chodziło Ci o to?

    http://picasaweb.google.com/lh/photo/aOVEJV3mXojCQ4E
    gxrLvvw?
    feat=directlink

    pozwoliłem sobie: Obniżyć trochę temperaturę koloru, zmniejszyć
    wzmocnienie koloru, przesunąć kolorystykę minimalnie w kierunku zieleni
    (zmniejszenie magenty) i niebieskiego... Oraz wzmocnić czernie. Można by
    się jeszcze trochę pobawić, zwłaszcza mając RAW-a lub przynajmniej
    pełnego jpg-a. A jak chcesz coś takiego uzyskać bezpośrednio z aparatu to
    w nastawach: Ustaw najmniejszy zakres dynamiczny (u mnie 100%), kolor na
    minimalny /mały, podobnie odcienie (lub jak to się w Twoim menu nazywa. U
    mnie (w fuji EXR) jeszcze można i warto zmienić tryb symulacji filmu na
    standard lub astria...

    Nie wiem czy pomogłem.... P.S. Twoją fotkę za parę dni wywalę z mojej
    Picasy, ale nie miałem jak inaczej jej wystawić ;)

    --
    pzdr
    meping

  • 16. Data: 2010-11-22 09:45:57
    Od: John Smith <u...@e...net>

    JD napisał(a):

    > Dobrze, że dałeś ten uśmieszek na końcu, ale nie jest on całkowicie żartem,
    > pod warunkiem, że punkt e) uzupełnimy o a) lub c) lub d) :-)

    Moje nieliczne podejścia do rejestracji zachodu słońca na slajdzie
    pokazały, że wcale niekoniecznie. Mam kolorowe niebo, mam
    żółtopomarańczowe słońce i mam szczegóły w głębokich cieniach. I przede
    wszystkim bardzo spektakularne połączenia jednego z drugim.

    Tak więc uśmieszek był jedynie dla zmiękczenia mojej wypowiedzi, żeby
    nie wywoływać flejma analog vs. cyfra.
    :-)

    W każdym razie do takiego motywy jak w wątku, to ja bym wybrał właśnie
    slajd.
    --
    Mirek