  • 1. Data: 2010-11-14 16:15:43
    Temat: Nie umiem robić zdjęć, czy też...?
    Od: Jan Kowalski <k...@...polski.pl>

    Posiadam Canona 1000D. Dzisiaj ze względu na ładny, czerwonawy zachód
    słońca, wyszedłem na balkon, porobiłem zdjęcia i są one ładne, kolorowe,
    ale... Nie takie jakie chciałbym.

    Pierwsze zdjęcia, z tą dużą choinką pośrodku - tego koloru jest za mało - na
    granicy między niebieskim już niebem a praktycznie czarnym tłem. Nie wiem
    jak to możliwe, ale tych odcieni, przechodzących od czerwonego do żółtego,
    przez pomarańcz aż do białości - ja widzę więcej. A aparat mniej. Dlaczego?
    Zmieniałem ustawienia, czas robienia zdjęć (co widać w EXIFie). Nic to nie
    dało. Albo za blado, albo za ciemno... Zmiany Wb też bez szczególnego
    wrażenia na aparacie.

    Drugie zdjęcia nieco dalej od
    http://storm.oceangirl.eu/wieczor/male_IMG_0232.JPG
    - są po prostu zbyt kolorowe. ja tam widziałem bladość, rozświetloną
    żarówami i jednocześnie jeszcze światłem dziennym. Próbowałem pozmieniać
    balans i jasność, ale - ciągle zbyt duża ilość koloru... A moje oko (jednak
    ślepy nie jestem) rejestrowało tym razem tego koloru o wiele mniej. Chciałem
    zachować mała ilość tego koloru, ale zarazem tak, aby było zachowane to
    ciemne, granatowe, prawie czarne - niebo.
    http://storm.oceangirl.eu/wieczor/male_IMG_0237.JPG
    To zdjęcie wychodzi praaawie dobrze, nie licząc koloru, ale już kolejne z 8
    jest za bardzo naświetlone...

    Co ciekawe samo niebo i odwzorowanie jego koloru - jest poprawne.

    Chciałbym wiedzieć, gdzie popełniam błąd? Może zrezygnować z Manuala i
    zastosować jakis okreslony tryb? Może źle wybrałem balans bieli? (pochmurny
    dzień/światlo dzienne)
    A może mam za słaby sprzęt? (C1kD + 18-55 IS firmowy standard)
    A może jakiś filtr jest gdzieś w menu (nie znalazłem), który da się wyłączyć
    w jakiś sposób?

    Zdjęcia były obrabiane przez polecenie convert z jakością 80%.

  • 2. Data: 2010-11-14 18:33:37
    Temat: Re: Nie umiem robić zdjęć, czy też...?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Jan Kowalski:

    > Chciałbym wiedzieć, gdzie popełniam błąd?

    Robiąc w jpegach.

  • 3. Data: 2010-11-14 20:51:04
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 14.11.2010, o godzinie 19.33.37, na pl.rec.foto.cyfrowa, Mateusz
    Ludwin napisał(a):

    > Robiąc w jpegach.

    Szczerze mówiąc to w przypadku JK wystarczyło napisać, że robiąc.

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 4. Data: 2010-11-15 09:39:29
    Od: "hants" <m...@h...pl>

    "Jan Kowalski" <k...@...polski.pl> wrote in message

    > ale... Nie takie jakie chciałbym.

    Sądząc po numerkach zdjęć, dopiero nauczyłeś się włączać aparat. ;-)

    Nie poddawaj się - ja dopiero po 5 latach pstrykania 60 zdjęć na godzinę,
    zauwazyłem, że mniej-wiecej co pięćsetna fotka jest udana. A to już coś :-)

    PS. Popracuj trochę nad kompozycją, bo ta fotka z księzycem, anteną, cwiarą
    drzewa i wiechciem choinki jest trochę..hmm.. bezsensu.

  • 5. Data: 2010-11-15 15:27:36
    Od: Jan Kowalski <k...@...polski.pl>

    hants wrote:

    > Sądząc po numerkach zdjęć, dopiero nauczyłeś się włączać aparat. ;-)

    No nieee ;) On ma jakieś 10k plus to co ma w numerkach zdjęć... ;)
    Trochę niewiele jak na 2 lata, ale część rzeczy prawie juz opanowałem,
    pozostały tylko trudniejsze warunki i nieco lepszy obiektyw + oczywiście
    filtr polaryzacyjny, którego mi chyba właśnie mocno brakuje.

    > Nie poddawaj się - ja dopiero po 5 latach pstrykania 60 zdjęć na godzinę,
    > zauwazyłem, że mniej-wiecej co pięćsetna fotka jest udana. A to już coś
    > :-)

    Nie poddaję się. Sprawdziłem potem jeszcze w pokoju to samo i wyszło, że
    warto się pobawić w trybie "P" (programowalnym) i ustawić korektę
    ekspozycji.
    Ale to jeszcze dzisiaj spróbuję w warunkach "zachodowych"...

    > PS. Popracuj trochę nad kompozycją, bo ta fotka z księzycem, anteną,
    > cwiarą drzewa i wiechciem choinki jest trochę..hmm.. bezsensu.

    Chodziło mi właśnie o tą antenę i księżyc, niestety wizjer nie pokazał tego
    co jeszcze się zmieściło w zbyt dużej ilości. :]

  • 6. Data: 2010-11-15 16:10:55
    Od: "Kokos" <k...@k...pl>

    Użytkownik "hants" <m...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Nie poddawaj się - ja dopiero po 5 latach pstrykania 60 zdjęć na godzinę,
    > zauwazyłem, że mniej-wiecej co pięćsetna fotka jest udana. A to już coś

    nie ma jak dobra porada...
    gdybys wiecej myslał a nie cykał, miałbys wiecej miejsca na dysku.... i
    mozewiecej dob rych zdjec niz te co pięćsetne....

  • 7. Data: 2010-11-15 16:38:37
    Od: "kamil" <k...@s...com>

> [...]
    > ekspozycji.
    > Ale to jeszcze dzisiaj spróbuję w warunkach "zachodowych"...

    Warto zaczac od trybow AV/TV, na trudne warunki pelen Manual. P i zielony
    wlaczam wylacznie, kiedy daje komus na imprezie aparat, zeby zdjecie zrobil.
    :)

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 8. Data: 2010-11-15 16:51:13
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 15.11.2010, o godzinie 17.10.55, na pl.rec.foto.cyfrowa, Kokos
    napisał(a):

    > nie ma jak dobra porada...
    > gdybys wiecej myslał a nie cykał, miałbys wiecej miejsca na dysku.... i
    > mozewiecej dob rych zdjec niz te co pięćsetne....

    Nie każdy kolekcjonuje każde zdjęcie, które zrobi. Zresztą czytaj między
    wierszami.

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 9. Data: 2010-11-15 17:06:09
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Jan Kowalski napisał(a):
> [...]
    > przez pomarańcz aż do białości - ja widzę więcej. A aparat mniej. Dlaczego?

    Bo kadr jest na tyle kontrastowy, że część kadru wpada w czerń (czyli
    jest niedoeksponowana), a jednocześnie inna część jest naświetlona zbyt
    obficie (czyli jest przeeksponowana) i traci szczegóły, w tym informację
    o kolorze.

    W takim wypadku masz parę opcji:
    a) zdecydować, na czym Ci bardziej zależy i do tego dobrać ekspozycję
    zdjęcia (kombinację ISO, przysłony i czasu otwarcia migawki). Tutaj
    musiałbyś wybrać, czy zależy Ci na zachowaniu kolorów najjaśniejszych
    fragmentów kadru, czy na zachowaniu szczegółów w cieniach)
    b) robić zdjęcie w formacie RAW i starannie dobrać ekspozycję, tak aby
    nie prześwietlić najjaśniejszych partii i ewentualnie potem podczas
    wywoływania RAW-a postarać się wyciągnąć szczegóły z cienia
    c) wykonać kilka zdjęć z różną ekspozycją i złożyć z tego HDR
    d) użyć filtra połówkowego szarego
    e) zrobić zdjęcie na slajdzie używając porządnej lustrzanki Nikona :-)

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 10. Data: 2010-11-15 17:48:55
    Od: JD <j...@a...pl>

    John Smith wrote:

> [...]
    > d) użyć filtra połówkowego szarego
    > e) zrobić zdjęcie na slajdzie używając porządnej lustrzanki Nikona :-)

    Dobrze, że dałeś ten uśmieszek na końcu, ale nie jest on całkowicie żartem,
    pod warunkiem, że punkt e) uzupełnimy o a) lub c) lub d) :-)

    JD