    Subject: Re: Nie ma raportu bezoieczeństwa za 2015 rok?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: "T." <k...@i...pl>
    Date: Thu, 31 Mar 2016 13:39:55 +0200

    W dniu 2016-03-31 o 12:06, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > Powitanko,

    > Alez maja. Widzac FR kazdy patrzy na predkosciomierz zamiast na droge.
    > Ten, co nie zna drogi, zaskoczony widokiem zoltej skarbonki, ostro
    > hamuje, ten za nim tez... pozniej. Stad mniejsza wypadkowosc teraz.
    > No chyba, ze mowimy o bezpieczenstwie budzetu.

    > To nie miejsca sa bezsensowne, tylko ograniczenia predkosci w tych
    > miejscach. Czesto stawiane wlasnie po to, by jak najwiecej ludzi sie
    > nadzialo. Ot, chocby slynny FR na Wislostradzie.
    > Jesli wszyscy, moze poza autobusami, przekraczaja predkosc dozwolona na
> [...]

    Trochę generalizujesz. Chodzi o to, żeby uratować choć jedną osobę.
    Czyli jeśli coś się stanie, to wtedy dopiero umawiamy się, że stosujemy
    się do ograniczeń? Czy może lepiej zawczasu jednak ustawić, żeby właśnie
    do tego jednego przypadku nie doszło?
    Oczywiście, to dywagacje z pogranicza filozofowania. Są źle ustawione
    znaki, a z drugiej strony - jeszcze nie ma znaków wyświetlających
    ograniczenia automatycznie w zależności od warunków drogowych. Może
    kiedyś będzie - np. wilgotność 95% - większe ograniczenie. Niestety
    ludzie nie zdają sobie sprawy, jakie czynniki wpływają na postawione
    ograniczenia. Zwykle jest to: "jechałem szybciej i nic się nie stało". A
    może po deszczu jest tam wyjątkowo ślisko? Albo źle wykonana przechyłka
    drogi na zakręcie przy zużytych oponach spowoduje, że auto wyleci?
    Generalnie powinny być dostępne (np. W Internecie) motywy stawiania
    ograniczeń (na stronach zarządców dróg). Wtedy można by wychwycić te
    bzdurne nieco łatwiej i szybciej, niż tylko organoleptycznie. I w
    niektórych przypadkach byłoby widać, że to np. błędy konstrukcyjne lub
    złe wykonawstwa (konserwacja) przyczynia się do ich stawiania.
    Przykładem spóźnionego postawienia jest ograniczenie do 50 na węźle
    Konotopa - dopiero jak się tam zdarzył wypadek, ktoś poszedł po rozum do
    głowy. A mądrzejsi jeszcze przed otwarciem trasy sugerowali, że
    przechylenie zakrętu na zewnątrz to prosta droga do dramatów przy
    szybszej jeździe. Podobnie - postawiono ograniczenie na węźle Opacz, bo
    wejście tam w łuk powyżej 50 groziło wyrzuceniem na bariery.
    T.