  • 21. Data: 2012-04-24 15:37:57
    Temat: Re: Nie badz pan glab, praw fizyki pan nie oszukasz
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 24 April 2012 11:09:44 UTC+1, J.F wrote:

    > Czyli moze.

    Nie może. Przeczytaj co to ten PBMR.

    > Nawiasem mowiac google podpowiada ze tam jest troche
    > wodoru, tylko nie wiem - celowo dodany, czy jako efekt pracy rdzenia
    > wytwarzany.

    Wodór jest produktem reakcji, konstrukcja prętów paliwowych w PWR nie może zapewnić
    stuprocentowego odprowadzania go, więc jakaś ilość się go tam pałęta w zbiorniku
    reaktora w postaci rozpuszczonej w wodzie. Tam w pokrywie jest coś do wyłapywania go
    zanim pójdzie dalej, ale to są ilości zaniedbywalne dla pracy pomp i wytwornic pary.
    Gdyby go było dużo wytrąconego w postaci gazowej, lokalne zmiany w wymianie ciepła w
    rurkach spowodowałyby ich przedwczesne zniszczenie zmęczeniowe, nie mówiąc o efektach
    na łopatkach wirników pomp. No i powodowałby niekontrolowany wzrost ciśnienia...

    Przypominam sobie wizytę w JET koło Oxfordu. Jedn pan pokazywał strefy na przekroju
    tokamaka: Here we inject hydrogen, here is the plasma, and here is where the heavy
    products go: helium and other debris. To mówiąc, machnął ręką na sam dół, do zenzy,
    robiąc przy tym minę jakby mówił o pracy zsypu w bloku.

    Konrad

  • 22. Data: 2012-04-24 21:22:03
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Dziekuje Wam wszystkim za odpowiedzi. Za przejscie od ogrzewania do
    energetyki atomowej takze;-)
    Jak Rodzinke wysle na wakacje, to temat bede drazyl juz praktycznie i
    zdam relacje, jesli cos madrego wykombinuje.
    U mnie sa takie typowe stalowe grzejniki jak te:
    http://www.fuego.pl/Purmo_podl._boczne_idc=9_66.html
    PoGooglam jakie cisnienie moga wytrzymac.
    Naczynie z poduszka gazowa musze miec, albo jest w piecu, albo banka
    obok niego, jak rozszyfruje to dzielo szalonego hydraulika, to bede
    wiedzial.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 23. Data: 2012-04-25 06:35:37
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-04-24 21:22, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > U mnie sa takie typowe stalowe grzejniki jak te:
    > http://www.fuego.pl/Purmo_podl._boczne_idc=9_66.html
    > PoGooglam jakie cisnienie moga wytrzymac.

    10 barów, standardowo dla tego typu grzejników, niezależnie od producenta.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 24. Data: 2012-04-25 12:08:23
    Od: "T." <k...@i...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@m...pl> napisał w wiadomości
    > /.../
    > Pytanie do fachowca z branży: na ile lat szacuje się żywotność
    > współczesnych kotłów domowych ? Mój ma już 10 lat i nie wiem czy szukać
    > następcy.
    >
    > --

    Mój właśnie dokończył żywota. Przybyły fachowiec stwierdził, że właśnie ok.
    10 lat to jest czas, kiedy trzeba zacząć myśleć o awarii/wymianie...
    T.
    Ps. Był z otwartą komorą spalania, jakiś Junkers...

  • 25. Data: 2012-04-25 12:49:09
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 24 April 2012 05:37:33 UTC+1, PeJot wrote:
    > Chaffoteaux & maury, model Alexia Comfort. Skorodować nie ma za bardzo
    > co, prawie wszystko plastikowe :> Z objawów starości, to pompa obiegowa
    > i wentylator spalin pracują głośniej niż na początku.

    To co ma skorodować to nie jest plastik, zapewniam Cie że pod tym plastikiem jest
    trochę metalu :-)

    Nie ma już tego modelu: http://www.chaffoteaux.fr/docutheque.html
    To nie jest wielki producent, myślę że nie robi sam wymienników tylko bierze OEM-owe.
    Najczęściej to są Giannoni. Mistrzostwo świata w wyżyłowaniu do ostatniego mikrometra
    stali, dobrze przemyślane pod względem odporności zmęczeniowej od rozszerzalności
    termicznej, świetna technologia dająca minimalną ilość spoin, zero szczelin. Jeśli to
    jest składak (palnik produkcji X, wymiennik z firmy Y, wentylator od Z, automatyka od
    Ź, pompa od Ż), to dużo zależy od doświadczenia ludzi którzy to do kupy składali,
    czyli ile lat firma działała od jej założenia w momencie zaprojektowania Twojego
    kotła. Pierwsze modele zawsze będa nieudane, kolejne- coraz lepsze. Zaleta jest taka
    że jeśli producent ma dobry serwis to wymieni sam wymiennik i wszystko dalej będzie
    hulać.
    Ale to tylko domysły, może to być równie dobrze coś co ja projektowałem (wymiennik).
    Też różne pomysły bywały...
    Konrad

  • 26. Data: 2012-04-25 12:55:25
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Jest
    http://www.certened.it/schede/caldaie/CHAFFOTEAUX-el
    exia-comfort.pdf
    To nie jest kondensacyjny kocioł, prymitywny wymiennik jest po prostu kilkoma rurkami
    z żebrami. Wywal go i kup kondensacyjny, zaoszczędzisz na gazie.
    Konrad

  • 27. Data: 2012-04-25 13:45:10
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-04-25 12:55, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    rurkami z żebrami. Wywal go i kup kondensacyjny, zaoszczędzisz na gazie.

    Rocznie za gaz ( CO+CWU+gotowanie ) płacę <2 kPLN, wywalanie *sprawnego*
    kotła który jest obecnie chyba się nie opłaca. Wolę poczekać aż padnie
    sam z siebie.

    Druga sprawa, to czy w ogóle istnieją kotły kondensacyjne na małe moce,
    nadające się do ogrzewania mieszkań ? Mój ma *minimalną moc* grzewczą
    7.5 kW i na dobrą sprawę to jest za dużo w stosunku do realnego
    zapotrzebowania na zainstalowaną moc grzejników.

    Trzecia sprawa: ZTCC kocioł kondensacyjny ma ok. 15% wyższą sprawność.
    Zdąży mi się zamortyzować zanim padnie ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 28. Data: 2012-04-25 13:47:41
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-04-25 12:49, Konrad Anikiel pisze:

    > Zaleta jest taka że jeśli producent ma dobry serwis to wymieni sam wymiennik i
    wszystko dalej będzie hulać.

    Rozumiem że wymiennik jest kluczowy, hałasująca pompa to drobiazg ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 29. Data: 2012-04-25 14:03:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 25 April 2012 12:45:10 UTC+1, PeJot wrote:
> [...]
    >
    > Trzecia sprawa: ZTCC kocioł kondensacyjny ma ok. 15% wyższą sprawność.
    > Zdąży mi się zamortyzować zanim padnie ?

    Ja się nie znam na kotłach tylko na wymiennikach. Zrobiłem kiedys prototyp wymiennika
    na palniczek o mocy maksymalnej bodajże 5kW (czyli minimalnie pewnie z 2 kW przy
    wciąż dobrej kondensacji), ale ja już tam nie pracuję od pięciu lat, nie wiem czy
    ktokolwiek to ciągnie. Wymiennik był wielkości dziesięciokapa zapałek, z
    technologiami których jeszcze przez następne 10 lat nie spodziewam sie żeby ktoś w
    tej dziedzinie użył. W ogóle ta moda na kocioł gazowy, rury, kaloryfery itd wcale mi
    się osobiście nie podoba. Są o wiele prostsze, tańsze i lepsze systemy, np szwedzki
    legalett (w szczególności ten stary na powietrze, bo ten nowy na wodę to krok do
    tyłu). Pracowałem też kiedyś przy projekcie domowej elektrociepłowni z ogniwem
    paliwowym, ale po krachu 9/11 firma padła ofiarą wrogiego przejęcia i została
    zlikwidowana przez konkurencję. A mieli już 500 prototypów rozsianych po całych
    Stanach w fazie badania.
    Konrad

  • 30. Data: 2012-04-25 14:10:21
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 25 April 2012 12:47:41 UTC+1, PeJot wrote:

    > Rozumiem że wymiennik jest kluczowy, hałasująca pompa to drobiazg ?

    Nigdy nie widziałem kotła z jakąś dziwaczną pompą, one przeważnie są zwyczajnymi,
    handlowymi modelami, np Grundfoss. Kupujesz pompę, wymieniasz i luzik. Wymiennika w
    Castoramie nie dostaniesz...
    Konrad
    PS ale kiedys ćwiczyliśmy pomysł wymiennika ze zintegrowaną pompą, tam byś już jej
    tak nie wymienił.