  • Data: 2012-04-24 10:24:28
    Temat: Re: Nie badz pan glab, praw fizyki pan nie oszukasz
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Monday, 23 April 2012 22:47:32 UTC+1, J.F. wrote:
    > Za wyjatkiem wlaczenia i wylaczenia reaktora, o czym pisze.

    Nie sądzisz chyba że reakcja zachodzi w reaktorze w którym nie nalano jeszcze wody
    albo właśnie się ją wylewa?

    > No coz, kolega zaczal od 1 at nadcisnienia. Napisales ze kropla wyplynie i
    > cisnienie spadnie - ja rozumiem ze ta "kropla" to tak symbolicznie, wiec ja
    > rownie symbolicznie w druga strone - pare "kropel" to pare atmosfer, i cosw
    > instalacji peknie. A woda sie rozszerza :-)

    Zgadzamy się że naczynie wzbiorcze służy do zmniejszenia sztywności układu, prawda?
    Bez niego sztywność jest wysoka, ale nie nieskończona.

    > Smiem twierdzic ze szczelnie wypelniony woda reaktor nie przezylby
    > rozruchu.

    A tak do połowy wypełniony- śmiesz twierdzić że przeżyłby?

    > Tam nie ma pary.
    >
    > Jest, bez powodu by przeciez nie rysowali wyraznie pol zbiornika.

    Reaktor nie wie że w tym zbiorniku jest para, on się zachowuje tak jakby jej tam nie
    było. Zapewniam Cię że podczas uruchamiania ilość wody w układzie jest pomalutku
    kontrolowana przy pomocy pomp i zaworów. Rozruch reaktora to miesiące, tam nie ma
    nagłych skoków ciśnienia. Nagłe skoki ciśnienia to odłączenie sieci energetycznej
    albo awaria turbiny i puszczenie pary przez bypass. Ale nawet one na wykresach
    czasowych zajmują co najmniej kilkanaście-kilkadziesiąt minut.

    > Ale ja o wylaczeniu pisalem. Woda stygnie, kurczy sie, splywa "na dol", w
    > naszym zbiorniku robi sie pusto, para go wypelnia ... a tu coraz zimniej.

    Jak się robi zimno to skąd ta para by się miała wziąć? Skropli się i zassie wodę z
    pozostałej części układu. Zbiornik się wypełni całkowicie, tam nie ma ani krzty
    powietrza ani żadnego innego gazu.

    > Ponizej 100 C robi sie podcisnienie, fizyki pan nie oszukasz :-)

    Jakie podciśnienie? Masz kilkanaście megapaskali, a nagle w Twoim małym zbiorniczku
    podciśnienie się robi?

    > I tu jak najbardziej sie zgadzam, ale zamiast wszystko sprawdzac, to bym
    > dodal troche gazu, byloby prosciej :-)

    W atomówkach nic nie jest prościej. Gazu tam nie może być. Chyba że w PBMR :-)

    Konrad