    From: Artur Maśląg <f...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Nich szlag trafi debili na motorze !!!
    Date: Thu, 12 May 2011 13:41:41 +0200

    W dniu 2011-05-12 12:15, Kub@ pisze:

    > Niby wiem, że to nie z premedytacją,

    Nie z premedytacją też nikt nie chce Ciebie zabić.

    > ale świadomość że motocykl jest
    > mniejszy(węższy) i trudniej go dostrzec w okolicach martwej strefy nie jest
    > powszechna.

    Podejrzewam, że jednak jest odwrotnie - ludzie mają tego świadomość,
    tylko ciężko zakładać za każdym razem, że ktoś jest w martwej strefie.

    > Często potem ludzie mnie przepraszają, że nie zauważyli, tylko że co mi po
    > tym jak mnie skasują?

    Sam widzisz, że nie chcą Ci zrobić żadnej krzywdy, a jazda motocyklem
    niestety niesie większe ryzyko wypadku i poniesienia strat własnych.
    Trochę kilometrów zrobiłem (w tym na motocyklu) i mam świadomość jak
    ten ruch się odbywa. Podobnie jak wiem, że kierowca ciężarówki może
    mnie nie zauważyć i to nie na motocyklu/rowerze/skuterze, ale w
    samochodzie - taki lajf.

    > Czekam na jakieś akcje społeczne(były już różne mniej lub bardziej
    > pożyteczne pod egidą najpopularniejszych mediów w Polsce) uświadamiające
    > kierowców samochodów o ograniczeniach motocykli i o tym na co zwracać uwagę
    > w kontekście ich obecności na ulicach, żeby jeździło się bezpiecznie.

    A niby dlaczego motocykliści mieliby być specjalnie uprzywilejowani?
    Czy wśród nich takie akcje dają pożądane efekty? Są nawet takie piękne
    hasła (chyba nawet jak się wylatuje z W-wy na Gdańsk) "Nie daj się
    zabić". To działa w każdą stronę.

    > Szaleńców po jednej i drugiej stronie się nie wyeliminuje, ale elementarne
    > zaufanie uda się z czasem wyrobić, jesli okresli się model zachowań
    > respektowanych przez obie strony.

    A to tak - wszyscy muszą respektować zasady zachowania na drodze.
    Niestety zbyt często traktowane jest to dość dowolnie, a policja w
    ogóle za to nie ściga - o ta jazda na czerwonym, używanie telefonu
    bez zestawu, brak pasów, nagminne przekraczanie prędkości, jazda
    prawo/lewo skrętami na wprost i setki innych. Pełna dowolność
    i jawne nieprzestrzeganie prawa. Później się dziwić, że dochodzi do
    różnych wypadków. Czekam, aż w końcu trochę przykręcą śrubę (a muszą,
    ponieważ EU tego wymaga) i utemperuje cześć populacji. Jak nie chcą
    sami tego prawa przestrzegać, to nie się chociaż boją, że ktoś ich
    w końcu skutecznie złapie za dupsko.

    O proszę, z dnia dzisiejszego:
    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Samochod-wjec
    hal-w-grupe-przedszkolakow-na-pasach,wid,13400668,wi
    adomosc.html

    > Tak niewiele potrzeba, żeby wpoić ludziom jazdę przy krawędzi pasa.

    A której niby krawędzi? Lewej, prawej? O ile wiem, to należy się
    umieć poruszać w pasie ruchu, a nie na siłę trzymać się którejś
    krawędzi. Dobrą praktyką jest robienie miejsca motocyklistom,
    ale to tylko dobra praktyka i dobra wola, a nie obowiązek.

    > Z jazdą na schodach ruchomych po prawej stronie akcja powiodła się.

    Schody ruchome to nie droga i dodatkowo możesz sobie darować takie
    analogie, skoro w Polsce dopuszczono wyprzedzanie z prawej strony.
    Znasz inny kraj, w którym dopuszczono takie zachowanie? (mowa
    o krajach bardziej cywilizowanych motoryzacyjnie).

    > Korzystanie z lusterek i sygnalizowanie manewrów powinno być normą,
    > ale o tym też niestety ktoś musiałby publicznie przypominać.

    Życzeniówka. Gdyby ludzie byli poprawnie szkoleni i szanowali zasady
    pod którymi się podpisali odbierając prawo jazdy, to sytuacja
    wyglądałaby dużo lepiej.