  • 71. Data: 2010-04-13 14:15:02
    Temat: Re: Neutralny IX w Łodzi
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    Sławku - każdy rozsądny dostawca treści w Polsce jest dostępny przez różne
    styki, nie lyko TPSĘ. W zasadzie każda rozsądna treść w Polsce może być
    ściągnięta bez pośrednictwa TPSY. Do Onetu masz kilka różnych tras. Czemu
    więc piszesz, że do dostępu do Onetowskiego VOD'a potrzebna jest TPSA? To
    jeden z przykładów:

    1. bgp2-to-r1.mnc.pl 0.0% 4 0.5 0.5 0.3 0.6
    0.1
    2. onet.plix.pl 0.0% 4 8.9 8.8 8.7 8.9
    0.1
    3. ruc-CR1.z.ruc-BR1.net.onet.pl 0.0% 4 9.3 9.2 8.8 9.6
    0.3
    4. ruc-AGG1.z.ruc-CR1.net.onet.pl 0.0% 4 9.4 9.2 9.1 9.4
    0.1
    5. s3.m3r2.onet.pl 0.0% 4 9.0 9.1 9.0 9.2
    0.1

    Piszesz advocem:

    >Żeby mieć dostęp do treści istotnych dla moich klientów?

    Jeśli zgodzimy się, że większość istotnego contentu polskiego jest dostępna
    różnymi trasami, to oznaczać to będzie, iż bezpośrednio od TPSY w zasadzie
    niczego chcieć nie musimy. I że ruch do sieci TPSA - to głównie 1 mln userów
    Neostrady + kilkaset tysięcy innych usług, w tym małych sieci lokalnych
    pozapinanych via InternetDSL - a więc też konsumenci.

    > Inna sprawa, że tak się dużo pisało o puszczaniu tepsy zagranicą, a nie
    znam takiego znaczącego przypadku. Może ktoś się spotkał? A jeśli się
    tego nie robi, to z czegoś to pewnie wynika...

    Praktycznie każdy ISP w Polsce, jeśli tylko wyrósł ponad "agregację" kilku
    DSLi i ma jakąkolwiek alternatywę - zrezygnował z łącza z TPSA, bo są drogie
    i mają mnóstwo dodatkowych narzutów, a to za sesję BGP, a to z kosmosu kwotę
    za port, etc. W prakatyce sieci lokalnych i kablówek TPSA idzie więc albo
    przez polskiego dostawcę broadbandu, albo w przypadku jego braku lub
    restrykcji - via świat.

    Odczarujmy TPSĘ. Bezpośredni styk z nią na prawdę nie jest do niczego
    potrzebny. Ba - zakup "hurtowego" netu w TPSA jest dramatycznie droższy, niż
    zakup broadbandu u kogokolwiek innego, poza POL34 ;-). TPSA nie ma bowiem
    żadnej polityki peeringu z innymi sieciami uznając, że mając 1 mln KLIENTÓW
    neostrady, stanowią pępek polskiego Internetu. Kłopot w tym, że styki do
    nich, to obecnie żadna konieczność, a najwyżej feedowanie ich userów
    neostrady.

    Pozdrawiam,

    --
    ---
    Zboj (Piotr Marciniak)

  • 72. Data: 2010-04-13 14:55:47
    Temat: Re: Neutralny IX w ?odzi
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 13.04.2010 Zboj <z...@m...dot.pl> napisał/a:
    > wi?c piszesz, ?e do dost?pu do Onetowskiego VOD'a potrzebna jest TPSA? To
    > jeden z przyk?adów:

    A sprawdziles z jakich adresow faktycznie leci strumien? Idzie z serwerow,
    ktore sa na adresacji TP.

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@n...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *

  • 73. Data: 2010-04-13 16:25:23
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    > A sprawdziles z jakich adresow faktycznie leci strumien? Idzie z serwerow,
    > ktore sa na adresacji TP.

    Sprawdziłem, że mimo braku bezpośredniego styku z TPSĄ działa. Trudno mi
    oceniać politykę każdego dostawcy contentu - czyli co i jak udostępnia. Może
    Vod.Onet bazuje usługowo na CDN'ach TPSY i stąd stream z adresacji TPSY.
    Może nie tylko na nich. Co do zasady jednak niewielu jest większych
    dostawców treści, którzy nie mieliby różnych tras do siebie. To podstawa
    obecności w Internecie. Zarówno dla ISP, jak i contentodawcy. A jak ktoś
    chce oprzeć się wyłącznie na restrykcyjnym dostawcy takim, jak TPSA... cóż.
    Jego wybór. Powinien mieć taką umowę z TPSĄ (bo jej płaci jako klient), by
    jego zasoby były dostępne dla jego grupy docelowej. Jeśli usługa jest tylko
    dla userów neostrady, to jego wybór, jak dla wszystkich - to musi kupić
    usługę globalną i tyle. Czemu próbujecie przekładać ta kwestię na cały
    świat, a nie na daną firmęserwującą content?

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 74. Data: 2010-04-13 16:33:49
    Od: Piotr Suchowski <p...@t...wpisz.moje.nazwisko.pl>

    W poprzednim odcinku Przemyslaw Frasunek pisał:

    > A sprawdziles z jakich adresow faktycznie leci strumien? Idzie z serwerow,
    > ktore sa na adresacji TP.

    Mogę prosić o wklejkę kilki ipeków które te strumienie rozsyłają?
    Niestety vod.onet.pl moonlight nie wystarcza i nie mam jak sprawdzić.

    --
    .: xmpp: p...@t...wklej.moje.nazwisko.pl .:. gg: 2098927 :.
    www.suchowski.pl

  • 75. Data: 2010-04-13 20:36:35
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net>

    Piotr Suchowski <p...@t...wpisz.moje.nazwisko.pl> wrote:
    > W poprzednim odcinku Przemyslaw Frasunek pisał:

    > Mogę prosić o wklejkę kilki ipeków które te strumienie rozsyłają?

    212.244.48.0 - 212.244.48.63

    --
    ŁT

  • 76. Data: 2010-04-13 22:29:53
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Zboj pisze:
> [...]
    > ściągnięta bez pośrednictwa TPSY. Do Onetu masz kilka różnych tras. Czemu
    > więc piszesz, że do dostępu do Onetowskiego VOD'a potrzebna jest TPSA?

    Szczere to nie sprawdzałem dokładnie, powołuje się na przedmówców. Jak
    wiesz, mnie głównie interesuje to od 2giej strony. Jednak jeśli strumień
    idzie z IPków 212.244.48.0 - 212.244.48.63, jak już ktoś napisał, to
    IPki te są z AS5617, więc należałoby mieć trasę do AS5617, żeby to miało
    szanse działać. Chyba, że klienci, którzy nie mają dostępu do AS5617 są
    obsługiwani w jakiś inny magiczny sposób. Handlowcy TP różne ciekawe
    rozwiązania czasami proponują.

> [...]
    > i mają mnóstwo dodatkowych narzutów, a to za sesję BGP, a to z kosmosu kwotę

    Z mojego punktu widzenia kwota 30PLN/1Mbps nie jest jakimś wielkim
    ździerstwem.

    > W prakatyce sieci lokalnych i kablówek TPSA idzie więc albo
    > przez polskiego dostawcę broadbandu, albo w przypadku jego braku lub
    > restrykcji - via świat.

    Możesz podać przykład jakiejś znaczącej sieci, która idzie do TP
    wyłącznie przez zagranicę?

> [...]
    > neostrady, stanowią pępek polskiego Internetu. Kłopot w tym, że styki do
    > nich, to obecnie żadna konieczność, a najwyżej feedowanie ich userów

    Chyba, że jest się dostawca treści, ewentualnie jeśli jednak są treści,
    które są serwowane tylko z AS5617. :)

    --
    Sławek Lipowski

  • 77. Data: 2010-04-14 10:31:48
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

> [...]
    > działać. Chyba, że klienci, którzy nie mają dostępu do AS5617 są
    > obsługiwani w jakiś inny magiczny sposób. Handlowcy TP różne ciekawe

    Nie mam styku z TPSA, VOD.ONET.PL streamuje do mnie. Wnioski wyciągnij sobie
    sam. Trasa to jedno - styk bezpośredni, to co innego.
    OCZYWIŚCIE TPSA może ograniczyć dany zasób włącznie do swoich klientów. Ale
    dot. to tylko zasobów własnych, nie zaś jej klientów. Jeśli masz u siebie
    broadbandową TPSĘ (nie jakiś ogryzek, bo pewnie takie mają) jako jej klient
    i serwujesz coś nią, to będzie to dostępne z całego świata bez względu na
    trasę. Znam mnóstwo takich podmiotów.
    CDNy, to jednak usługa TPSY i mogą być restrykcje w dostępie do nich, jeśli
    tak postanowili. Jednak jeśli jakikolwiek dostawca contentu chce być
    widoczny w sieci, a takie CDNy są restryktywne w zakresie, który mu nie
    odpowiada, to udostępni swój content również innymi stykami lub na innych
    CDN'ach, albo wynegocjuje z TPSĄ inne warunki dla siebie.

    Btw - w/w trasę (do wskazanych IP) masz dostępną o ile pamiętam Twoje zasoby
    efektywnie przez Twoich dostawców broadbandu - a przynajmniej jednego mamy
    takiego samego. Test namacalny, to odpalenie czegokolwiek z vod.onet.pl
    zadziała Ci. A o ilewiem nie masz w tj chwili bezpośredniej TPSY. Nie zamyka
    to rozważań w zakresie konieczności styku z TPSA?

    > Z mojego punktu widzenia kwota 30PLN/1Mbps nie jest jakimś wielkim
    > ździerstwem.

    Referujesz do ceny zaprojektowanej dla styku w PLIX DC? No to się musisz do
    tego dostać. Masz z grubsza dwie opcje:
    zakup portu lokalnie (dla Ciebie w Łodzi) w ramach usługi Metro (a więc i
    internetu jakiegoś na tej usłudze) + tranzyt do W-wy i opłaty dla TPSY w
    W-wie lub zakup tranzytu z Łodzi do W-wy, port TPSY tam i dodatki, jak port
    firmy tranzytującej i ew. kolokacja własnego switcha w PLIX DC. Liczyliśmy
    to na kilka sposobów. I kwota per Mb jest daleka od 30 zł. To tylko ładny
    marketing.

    Chyba, że potrafisz kupić TPSĘ bez opłat za porty i tranzyt w cenie 30 zł,
    to poproszę o receptę.

    > Możesz podać przykład jakiejś znaczącej sieci, która idzie do TP wyłącznie
    > przez zagranicę?

    Nie jestem specjalistą od aktualnej polityki TPSY i ISP w Polsce. W
    szczególności nie mogę znać niuansów dostępu do CDNów TPSY i np. jej
    kontraktu z Onetem. Trudno też

    > Chyba, że jest się dostawca treści, ewentualnie jeśli jednak są treści,
    > które są serwowane tylko z AS5617. :)

    Nie tylko z AS, a tylko do danego AS lub bezpośrednich klientów.
    Trasa do AS5617 jest rozgłaszana i dostępna również via świat (bo czemu
    nie??!).
    #sh ip bgp 212.244.48.63
    Np. via Tinet i France Telecom: 3257 5511 5617.

    BTW - dla ruchu w danym kraju spore znaczenie miewają IXy. Szczególnie jeśli
    duzi mają otwartą politykę peeringową z innymi w ramach IXów. U nas ciągle
    to kuleje i peeruje się tylko część dużych i małych. To się zmienia u nas
    powoli, ale na świecie są kraje, w których komplet Twoich wątpliwości
    rozwiewają krajowe IXy.

    Dla Ciebie trasa krótsza do TPSY oznacza ciut lepszą dostępność Twoich
    zasobów dla klientów TPSY (magiczny ping i ilość AS hopów). I to w zasadzie
    jedyny powód, dla którego możesz jako contentodawca chcieć mieć z nimi styk.
    Nie ma powodu jednak technicznego, dla którego userzy Neostrady nie mogliby
    Cię osiągać na Twoich obecnych łączach. Przecież Cię osiągają. :-)

    Pozdrawiam,

    --
    ---
    Zboj (Piotr Marciniak)

  • 78. Data: 2010-04-14 16:37:53
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Zboj pisze:
    > (...)
    > Nie mam styku z TPSA, VOD.ONET.PL streamuje do mnie. Wnioski wyciągnij sobie
    > sam. Trasa to jedno - styk bezpośredni, to co innego.

    Nie ma czego wyciągać. Cały czas piszę o tym, że za zły pomysł uważam
    nie posiadania dostępu do AS5617. Przez dostęp rozumiem trasę, przez
    którą może iść komunikacja z tym AS. Nigdzie nie pisałem, że to musi być
    bezpośredni styk.

> [...]
    > i serwujesz coś nią, to będzie to dostępne z całego świata bez względu na

    A możesz podać przykład jednego polskiego liczącego się dostawcy treści,
    który puszcza ruch do TP przez zagranicę?

> [...]
    > zadziała Ci. A o ilewiem nie masz w tj chwili bezpośredniej TPSY. Nie zamyka
    > to rozważań w zakresie konieczności styku z TPSA?

    Zgadza się, ale od obu tych dostawców mógłbym kupić łącze bez TP i wtedy
    była by buba. Cały czas mówię, o tym, że takie rozwiązanie uważam za
    nietrafione.

> [...]
    > to na kilka sposobów. I kwota per Mb jest daleka od 30 zł. To tylko ładny

    Miałem na myśli cenę za megabit przy podpięciu do Junipera TP w Łodzi.

    > Chyba, że potrafisz kupić TPSĘ bez opłat za porty i tranzyt w cenie 30 zł,
    > to poproszę o receptę.

    Zauważ, że są już podmioty, które mają już wykupioną nadmiarową
    transmisję do PLIXa lub podpięte metro lub okablowanie w miejscu, gdzie
    mogą się podpiąć do tepsowego Junipera. Dla nich ta cena jest osiągalna.

    > Nie jestem specjalistą od aktualnej polityki TPSY i ISP w Polsce. W
    > szczególności nie mogę znać niuansów dostępu do CDNów TPSY i np. jej
    > kontraktu z Onetem. Trudno też

    No i właśnie. Masę się o tym mówi i zawsze proszę o konkretny przykład,
    kto ze znaczący z Polski pcha ruch do TP przez zagranicę i jak na razie
    nie dostałem takiego przykładu. Zakładam jednak, że jakiś rodzynek jest,
    więc jak by ktoś znał taki przypadek, to proszę o info. :)

> [...]
    > nie??!).
    > #sh ip bgp 212.244.48.63
    > Np. via Tinet i France Telecom: 3257 5511 5617.

    Jasne, ale kto z Polski puszcza ruch przez świat do TP? A jeśli to nie
    jest powszechne, to dlaczego tak jest?

> [...]
    > Nie ma powodu jednak technicznego, dla którego userzy Neostrady nie mogliby
    > Cię osiągać na Twoich obecnych łączach. Przecież Cię osiągają. :-)

    Jasne, tylko jak już pisałem, TP musi być osiągalna (nie musi za
    pośrednictwem bezpośredniego styku). Tu się chyba zgadzamy. Klienci ISP
    ciągną z TP np VOD onetu, a usługodawcy pchają kontent do klientów TP.
    A jeśli TP może być osiągalna przez bezpośredni styk w porównywalnej (a
    może nawet niższej?) cenie, niż w przypadku dostępu przez innego
    dostawcę, to nie powiedziałbym, że taki styk nie jest nikomu do niczego
    potrzebny.

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org

  • 79. Data: 2010-04-14 17:30:02
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

> [...]
    > posiadania dostępu do AS5617. Przez dostęp rozumiem trasę, przez którą
    > może iść komunikacja z tym AS. Nigdzie nie pisałem, że to musi być

    OK.

    > A możesz podać przykład jednego polskiego liczącego się dostawcy treści,
    > który puszcza ruch do TP przez zagranicę?

    Chyba żaden dostawca treści nie publikuje danych o swoich łączach? A ja nie
    mam TPSY, by móc sprawdzić na sesji BGP TPSY trasy w tablicach do większych
    portali. Przykro mi, nie pomogę.

    > Zgadza się, ale od obu tych dostawców mógłbym kupić łącze bez TP i wtedy
    > była by buba. Cały czas mówię, o tym, że takie rozwiązanie uważam za
    > nietrafione.

    Całkowicie się zgadzam. Warto mieć TPSĘ na łączach broadband via styki
    krajowe. Nie jestem zwolennikiem ogryzków.

    > Miałem na myśli cenę za megabit przy podpięciu do Junipera TP w Łodzi.

    O ile wiem, to nadal dochodzi opłata za port i konieczność połączenia usługi
    z ich Metro. Co daje istotny narzut na w/w 30 zł. Tak pamiętam wystąpienie
    TPSY z PLNOG'a. Zresztą o ile nic się nie zmieniło przez 1.5 m-ca od ich
    prezentacji, to do 30 zł o których piszesz był doliczany transfer do... W-wy
    via TPSA, a ten był drogi. Nie było ówcześnie (chyba) deklaracji, zę ta sama
    cena będzie na Juniperach w innych miastach. A tylko, że dostęp via TPSA do
    ceny 30 zł W W-WIE będzie możliwy z węzłów w kraju, w których są Junipery,
    po doliczeniu opłaty za port w tym mieście i kosztów tranzytu. 30 zł było
    zaprezentowane jako oferta wyąłcznie dla styku w PLIX DC. Mogę jednak źle
    pamiętać lub mogło coś się doprecyzować. Masz na pewno na papierze ofertę,
    że w Łodzi dostaniesz kompletny Internet od TPSY za gołe 30 zł / Mb? Bez
    jakichkolwiek dodatkowych kosztów? Nawet opłaty za port? I bez dodatkowego
    tranzytu? Patrz - niżej referujesz do miejscówki w PLIX DC.

    > Zauważ, że są już podmioty, które mają już wykupioną nadmiarową transmisję
    > do PLIXa lub podpięte metro lub okablowanie w miejscu, gdzie mogą się
    > podpiąć do tepsowego Junipera. Dla nich ta cena jest osiągalna.

    Ale w PLIXie, nie w innych miejscach. Musisz dodać do tego jednak:
    1. Koszt portu w Juniperze TPSY w PLIX DC
    2. Koszt tranzytu via PLIX do Junipera
    lub
    2. Koszt kolokacji (skromny) własnego switcha w PLIX DC
    3. Mimo wszystko tranzyt do W-wy, nawet jak nadmiarowy, też stanowi narzut
    na cenę pasma.

> [...]
    > nie dostałem takiego przykładu. Zakładam jednak, że jakiś rodzynek jest,
    > więc jak by ktoś znał taki przypadek, to proszę o info. :)

    Część oferty CDNów TPSA zastrzega do własnych zasobów (np. wypowiedź TPSY na
    konferencji PLNOG z jesieni ub.r.). PLIX rozważając wprowadzenie własnych
    CDNów w obecnych dyskusjach zakłada ograniczenie ich dostępności wyłącznie
    do klientów posiadających bezpośrednie sesje z PLIXem - koncepcja pływa, ale
    oznacza jakieś restrykcje, bo nie każdy mający dostęp do PLIX'a ma do nich
    dostęp. Już teraz zresztą PLIX ma dwa RS'y z różną ilością prefixów.
    195.182.218.99 4 8545 99981 17044 20215190 0 0 1w4d 7816
    195.182.218.100 4 8545 67520 17049 20215190 0 0 5d12h 8166
    Do tego drugiego "z wartością dodaną" nie każdy ma dostęp.
    Nie są to przykłady ruchu przez świat do TPSY, ale restrykcji w dostępie do
    zasobów własnych. Zawsze to jakiś przykład polityki, a o niej piszemy.

    > Jasne, ale kto z Polski puszcza ruch przez świat do TP? A jeśli to nie
    > jest powszechne, to dlaczego tak jest?

    Ponieważ kilku operatorów polskiego broadbandu ma TPSĘ w ofercie i można
    kupić go np. w wariancie 10%, czy 20% kontraktu całkowitego, co daje na
    niego w miarę rozsądną cenę takiego mixa. Spytaj - czemu tak się ogranicza
    odsetek TPSY w kontrakcie - odpowiedź jest w cenie TPSY równeiż dla
    ogólnopolskich operatorów. Zauważ też, że mało który ISP upiera się przy tym
    na szerokie gardło bezpośrednio kupowane od TPSY. Zazwyczaj więc TPSA jest
    na jakimś styku jako dodatek. A ruch via świat idzie wtedy, gdy ten styk
    pada. Lub gdy pada styk nadrzędnego operatora z TPSĄ lub towarzystwo się
    pochamra o coś. ;-)

> [...]
    > nawet niższej?) cenie, niż w przypadku dostępu przez innego dostawcę, to
    > nie powiedziałbym, że taki styk nie jest nikomu do niczego potrzebny.

    Oczywiście, że TPSA musi być osiągalna. Jak cały Internet. I sieć w Pcimiu,
    i w Kongo, i Hiszpanii. Nadal w tej dyskusji nie widzę jednak powodu, dla
    którego TPSA ma być dostępna w jakiś szczególny sposób i za szczególne
    pieniądze? Nawet jeśli jakiś VoD siedzi wyłącznie na CDN'ach TPSY, to siedzi
    tak samo, jak podobne serwisy na swiecie. Pytanie - czy możesz oglądać
    YouTuba? BBC via Net? Etc? Jeśli możesz, to widzisz że do sprawnego dostępu
    do zasobów nie trzeba robić jakichś ekstra założeń.

    Zresztą Vod Onetu ma mniejsze wzięcie, niż YouTube, p2p i reszta. Najwięcej
    ruchu ISP z TPSĄ generują p2p z Nerwostradami. A nie dostęp do Onetu. I opór
    operatorów wynika z faktu, feedując userów Neostrady (naszym p2p i
    contentem), mamy TPSIE za to płacić, bo nie akceptuje ona peeringu. ;-)

    Ukłony,

    Piotr

  • 80. Data: 2010-04-14 19:29:54
    Od: Grzegorz Banasiak <b...@b...blurp>

    > Zasady publikacji informacji określa umowa ramowa zawarta z operatorem
    > tranzytu.

    Jasne, czyli operator swiadczacy uslugi dla wezla C (np. transmisja do
    wezla uslugowego B) od poczatku wie, ze obsluguje inicjatywe KIKE i jest
    n podmiotów typu D za tymze C.

    Po prostu nadinterpretowalem Twoja wypowiedz z innego listu:

    "Administrator węzła C refakturuje koszty tranzytu wyżej na wszystkich
    uczestników węzła C - ergo - koszt rozkłąda się na kilka firm, a więc
    jest zdecydowanie niższy, niż przy indywidualnych kontraktach na tranzyt
    np. do W-wy."

    > Tranzyt do nadrzędnych węzłów projektu może kupić każdy członek
    > KIKE na swoje potrzeby (to tzw. węzeł D). Nie ma obowiązku pośredniczenia
    > węzła C.

    OK, ale akurat ten case mnie zainteresowal.

    Pzdr.