    From: Sławek Lipowski <s...@l...org>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Neutralny IX w Łodzi
    Date: Wed, 14 Apr 2010 18:37:53 +0200

    Zboj pisze:
    > (...)
    > Nie mam styku z TPSA, VOD.ONET.PL streamuje do mnie. Wnioski wyciągnij sobie
    > sam. Trasa to jedno - styk bezpośredni, to co innego.

    Nie ma czego wyciągać. Cały czas piszę o tym, że za zły pomysł uważam
    nie posiadania dostępu do AS5617. Przez dostęp rozumiem trasę, przez
    którą może iść komunikacja z tym AS. Nigdzie nie pisałem, że to musi być
    bezpośredni styk.

    > OCZYWIŚCIE TPSA może ograniczyć dany zasób włącznie do swoich klientów. Ale
    > dot. to tylko zasobów własnych, nie zaś jej klientów. Jeśli masz u siebie
    > broadbandową TPSĘ (nie jakiś ogryzek, bo pewnie takie mają) jako jej klient
    > i serwujesz coś nią, to będzie to dostępne z całego świata bez względu na
    > trasę. Znam mnóstwo takich podmiotów.

    A możesz podać przykład jednego polskiego liczącego się dostawcy treści,
    który puszcza ruch do TP przez zagranicę?

    > (...)
    >
    > Btw - w/w trasę (do wskazanych IP) masz dostępną o ile pamiętam Twoje zasoby
    > efektywnie przez Twoich dostawców broadbandu - a przynajmniej jednego mamy
    > takiego samego. Test namacalny, to odpalenie czegokolwiek z vod.onet.pl
    > zadziała Ci. A o ilewiem nie masz w tj chwili bezpośredniej TPSY. Nie zamyka
    > to rozważań w zakresie konieczności styku z TPSA?

    Zgadza się, ale od obu tych dostawców mógłbym kupić łącze bez TP i wtedy
    była by buba. Cały czas mówię, o tym, że takie rozwiązanie uważam za
    nietrafione.

    > Referujesz do ceny zaprojektowanej dla styku w PLIX DC? No to się musisz do
    > tego dostać. Masz z grubsza dwie opcje:
    > zakup portu lokalnie (dla Ciebie w Łodzi) w ramach usługi Metro (a więc i
    > internetu jakiegoś na tej usłudze) + tranzyt do W-wy i opłaty dla TPSY w
    > W-wie lub zakup tranzytu z Łodzi do W-wy, port TPSY tam i dodatki, jak port
    > firmy tranzytującej i ew. kolokacja własnego switcha w PLIX DC. Liczyliśmy
    > to na kilka sposobów. I kwota per Mb jest daleka od 30 zł. To tylko ładny
    > marketing.

    Miałem na myśli cenę za megabit przy podpięciu do Junipera TP w Łodzi.

    > Chyba, że potrafisz kupić TPSĘ bez opłat za porty i tranzyt w cenie 30 zł,
    > to poproszę o receptę.

    Zauważ, że są już podmioty, które mają już wykupioną nadmiarową
    transmisję do PLIXa lub podpięte metro lub okablowanie w miejscu, gdzie
    mogą się podpiąć do tepsowego Junipera. Dla nich ta cena jest osiągalna.

    > Nie jestem specjalistą od aktualnej polityki TPSY i ISP w Polsce. W
    > szczególności nie mogę znać niuansów dostępu do CDNów TPSY i np. jej
    > kontraktu z Onetem. Trudno też

    No i właśnie. Masę się o tym mówi i zawsze proszę o konkretny przykład,
    kto ze znaczący z Polski pcha ruch do TP przez zagranicę i jak na razie
    nie dostałem takiego przykładu. Zakładam jednak, że jakiś rodzynek jest,
    więc jak by ktoś znał taki przypadek, to proszę o info. :)

    > Nie tylko z AS, a tylko do danego AS lub bezpośrednich klientów.
    > Trasa do AS5617 jest rozgłaszana i dostępna również via świat (bo czemu
    > nie??!).
    > #sh ip bgp 212.244.48.63
    > Np. via Tinet i France Telecom: 3257 5511 5617.

    Jasne, ale kto z Polski puszcza ruch przez świat do TP? A jeśli to nie
    jest powszechne, to dlaczego tak jest?

> [...]
    > to kuleje i peeruje się tylko część dużych i małych. To się zmienia u nas
    > powoli, ale na świecie są kraje, w których komplet Twoich wątpliwości
    > rozwiewają krajowe IXy.
    >
    > Dla Ciebie trasa krótsza do TPSY oznacza ciut lepszą dostępność Twoich
    > zasobów dla klientów TPSY (magiczny ping i ilość AS hopów). I to w zasadzie
    > jedyny powód, dla którego możesz jako contentodawca chcieć mieć z nimi styk.
    > Nie ma powodu jednak technicznego, dla którego userzy Neostrady nie mogliby
    > Cię osiągać na Twoich obecnych łączach. Przecież Cię osiągają. :-)

    Jasne, tylko jak już pisałem, TP musi być osiągalna (nie musi za
    pośrednictwem bezpośredniego styku). Tu się chyba zgadzamy. Klienci ISP
    ciągną z TP np VOD onetu, a usługodawcy pchają kontent do klientów TP.
    A jeśli TP może być osiągalna przez bezpośredni styk w porównywalnej (a
    może nawet niższej?) cenie, niż w przypadku dostępu przez innego
    dostawcę, to nie powiedziałbym, że taki styk nie jest nikomu do niczego
    potrzebny.

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org