    From: Sławek Lipowski <s...@l...org>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Neutralny IX w Łodzi
    Date: Wed, 14 Apr 2010 00:29:53 +0200

    Zboj pisze:
    > Sławku - każdy rozsądny dostawca treści w Polsce jest dostępny przez różne
    > styki, nie lyko TPSĘ. W zasadzie każda rozsądna treść w Polsce może być
    > ściągnięta bez pośrednictwa TPSY. Do Onetu masz kilka różnych tras. Czemu
    > więc piszesz, że do dostępu do Onetowskiego VOD'a potrzebna jest TPSA?
    > (...)

    Szczere to nie sprawdzałem dokładnie, powołuje się na przedmówców. Jak
    wiesz, mnie głównie interesuje to od 2giej strony. Jednak jeśli strumień
    idzie z IPków 212.244.48.0 - 212.244.48.63, jak już ktoś napisał, to
    IPki te są z AS5617, więc należałoby mieć trasę do AS5617, żeby to miało
    szanse działać. Chyba, że klienci, którzy nie mają dostępu do AS5617 są
    obsługiwani w jakiś inny magiczny sposób. Handlowcy TP różne ciekawe
    rozwiązania czasami proponują.

    > Praktycznie każdy ISP w Polsce, jeśli tylko wyrósł ponad "agregację" kilku
    > DSLi i ma jakąkolwiek alternatywę - zrezygnował z łącza z TPSA, bo są drogie
    > i mają mnóstwo dodatkowych narzutów, a to za sesję BGP, a to z kosmosu kwotę
    > za port, etc.

    Z mojego punktu widzenia kwota 30PLN/1Mbps nie jest jakimś wielkim
    ździerstwem.

    > W prakatyce sieci lokalnych i kablówek TPSA idzie więc albo
    > przez polskiego dostawcę broadbandu, albo w przypadku jego braku lub
    > restrykcji - via świat.

    Możesz podać przykład jakiejś znaczącej sieci, która idzie do TP
    wyłącznie przez zagranicę?

    > Odczarujmy TPSĘ. Bezpośredni styk z nią na prawdę nie jest do niczego
    > potrzebny. Ba - zakup "hurtowego" netu w TPSA jest dramatycznie droższy, niż
    > zakup broadbandu u kogokolwiek innego, poza POL34 ;-). TPSA nie ma bowiem
    > żadnej polityki peeringu z innymi sieciami uznając, że mając 1 mln KLIENTÓW
    > neostrady, stanowią pępek polskiego Internetu. Kłopot w tym, że styki do
    > nich, to obecnie żadna konieczność, a najwyżej feedowanie ich userów
    > neostrady.
    >
    > Pozdrawiam,

    Chyba, że jest się dostawca treści, ewentualnie jeśli jednak są treści,
    które są serwowane tylko z AS5617. :)

    --
    Sławek Lipowski