    From: "Zboj" <z...@m...dot.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Neutralny IX w Łodzi
    Date: Wed, 14 Apr 2010 12:31:48 +0200

    > Szczere to nie sprawdzałem dokładnie, powołuje się na przedmówców. Jak
    > wiesz, mnie głównie interesuje to od 2giej strony. Jednak jeśli strumień
    > idzie z IPków 212.244.48.0 - 212.244.48.63, jak już ktoś napisał, to IPki
    > te są z AS5617, więc należałoby mieć trasę do AS5617, żeby to miało szanse
    > działać. Chyba, że klienci, którzy nie mają dostępu do AS5617 są
    > obsługiwani w jakiś inny magiczny sposób. Handlowcy TP różne ciekawe
    > rozwiązania czasami proponują.

    Nie mam styku z TPSA, VOD.ONET.PL streamuje do mnie. Wnioski wyciągnij sobie
    sam. Trasa to jedno - styk bezpośredni, to co innego.
    OCZYWIŚCIE TPSA może ograniczyć dany zasób włącznie do swoich klientów. Ale
    dot. to tylko zasobów własnych, nie zaś jej klientów. Jeśli masz u siebie
    broadbandową TPSĘ (nie jakiś ogryzek, bo pewnie takie mają) jako jej klient
    i serwujesz coś nią, to będzie to dostępne z całego świata bez względu na
    trasę. Znam mnóstwo takich podmiotów.
    CDNy, to jednak usługa TPSY i mogą być restrykcje w dostępie do nich, jeśli
    tak postanowili. Jednak jeśli jakikolwiek dostawca contentu chce być
    widoczny w sieci, a takie CDNy są restryktywne w zakresie, który mu nie
    odpowiada, to udostępni swój content również innymi stykami lub na innych
    CDN'ach, albo wynegocjuje z TPSĄ inne warunki dla siebie.

    Btw - w/w trasę (do wskazanych IP) masz dostępną o ile pamiętam Twoje zasoby
    efektywnie przez Twoich dostawców broadbandu - a przynajmniej jednego mamy
    takiego samego. Test namacalny, to odpalenie czegokolwiek z vod.onet.pl
    zadziała Ci. A o ilewiem nie masz w tj chwili bezpośredniej TPSY. Nie zamyka
    to rozważań w zakresie konieczności styku z TPSA?

    > Z mojego punktu widzenia kwota 30PLN/1Mbps nie jest jakimś wielkim
    > ździerstwem.

    Referujesz do ceny zaprojektowanej dla styku w PLIX DC? No to się musisz do
    tego dostać. Masz z grubsza dwie opcje:
    zakup portu lokalnie (dla Ciebie w Łodzi) w ramach usługi Metro (a więc i
    internetu jakiegoś na tej usłudze) + tranzyt do W-wy i opłaty dla TPSY w
    W-wie lub zakup tranzytu z Łodzi do W-wy, port TPSY tam i dodatki, jak port
    firmy tranzytującej i ew. kolokacja własnego switcha w PLIX DC. Liczyliśmy
    to na kilka sposobów. I kwota per Mb jest daleka od 30 zł. To tylko ładny
    marketing.

    Chyba, że potrafisz kupić TPSĘ bez opłat za porty i tranzyt w cenie 30 zł,
    to poproszę o receptę.

    > Możesz podać przykład jakiejś znaczącej sieci, która idzie do TP wyłącznie
    > przez zagranicę?

    Nie jestem specjalistą od aktualnej polityki TPSY i ISP w Polsce. W
    szczególności nie mogę znać niuansów dostępu do CDNów TPSY i np. jej
    kontraktu z Onetem. Trudno też

    > Chyba, że jest się dostawca treści, ewentualnie jeśli jednak są treści,
    > które są serwowane tylko z AS5617. :)

    Nie tylko z AS, a tylko do danego AS lub bezpośrednich klientów.
    Trasa do AS5617 jest rozgłaszana i dostępna również via świat (bo czemu
    nie??!).
    #sh ip bgp 212.244.48.63
    Np. via Tinet i France Telecom: 3257 5511 5617.

    BTW - dla ruchu w danym kraju spore znaczenie miewają IXy. Szczególnie jeśli
    duzi mają otwartą politykę peeringową z innymi w ramach IXów. U nas ciągle
    to kuleje i peeruje się tylko część dużych i małych. To się zmienia u nas
    powoli, ale na świecie są kraje, w których komplet Twoich wątpliwości
    rozwiewają krajowe IXy.

    Dla Ciebie trasa krótsza do TPSY oznacza ciut lepszą dostępność Twoich
    zasobów dla klientów TPSY (magiczny ping i ilość AS hopów). I to w zasadzie
    jedyny powód, dla którego możesz jako contentodawca chcieć mieć z nimi styk.
    Nie ma powodu jednak technicznego, dla którego userzy Neostrady nie mogliby
    Cię osiągać na Twoich obecnych łączach. Przecież Cię osiągają. :-)

    Pozdrawiam,

    --
    ---
    Zboj (Piotr Marciniak)