  • 61. Data: 2010-03-31 08:29:57
    Temat: Re: Neutralny IX w Łodzi
    Od: Adam Wołk-Jankowski <j...@b...tego.1000lecie.pl>

    > Kto pokrywa koszty utrzymania węzła? Wynajem lokalu/koszt kolokacji,
    > roboczogodziny?

    Firma, która uruchamia węzeł określa jego koszty i publikuje je w systemie
    SEW.
    Koszty są publikowane w rozbiciu na płatne od sztuki (np port w switchu,
    VLAN) i od Mbps (np transmisja do Warszawy lub węzła wyższego, jeżeli
    transmisja nie leci prosto do W-wy). Te koszty są jawne i równe dla
    wszystkich uczestników.

    > Kto podpisuje umowę na transmisję? KIKE? Administrator węzła? Każda z firm
    > z osobna? Jak to jest logistycznie rozwiązane?

    Transmisje kupuje firma administrująca węzłem i dzieli koszty w/g oferty
    zamieszczonej w SEW.

    > Kto ten konkretny warszawski węzeł prowadzi? Kto jest fizycznie
    > odpowiedzialny za administrację węzłem? Kto pokrywa koszty jego
    > funkcjonowania?

    Węzeł warszawski wybudowała firma eFuzja i to ona nim administruje a więc
    pokrywa koszty.
    W zamian za to fakturuje administratorów węzłów niższych za każdy Mbps
    zadeklarowanego ruchu a ci przerzucają te koszty na uczestników również w/g
    zadeklarowanych przepływności. Działa to na zasadzie piramidy, w której
    koszty zchodzą w dół.

    > Można prosić o jakiś przykład kosztów utrzymania/dostępu do węzła?

    Wartości zupełnie abstrakcyjne.
    Powiedzmy, że rejestrujesz swój węzeł typu C, do którego podpinasz sąsiada.
    Ten węzeł podpinasz za pomocą dzierżawionego włókna do węzła typu B, który
    ma wykupioną transmisję do węzła A. Włókno kosztuje Ciebie 3tys zł
    miesięcznie, transmisja z węzła B do A kosztuje 30tyś, kolokacja switcha w
    węźle B kosztuje 500zł, koszt portów w przełącznikach w węźle Twoim i B
    szacujemy na 50zł miesięcznie, węzeł A narzuca marże 1zł od każdego Mbps, z
    węzła B korzysta 10 uczestników. Zakładamy, że z sąsiadem wykorzystujecie po
    500Mbps transmisji do W-wy ale przyjmujemy, że pełne 10G z B do A jest
    zadeklarowane.
    Dla Ciebie i Twojego sąsiada koszty wyglądają tak:
    - 50zł port w węźle C
    - 1500zł (czyli 0,5*3000zł) włókna z C do B
    - 25zł (czyli 0,5*50zł) port w węźle B
    - 50zł (czyli 0,1*500zł) kolokacja w węźle B
    - 1500zł (czyli 0,05*30tyś) transmisja z B do A
    - 1000zł (czyli 100*1zł) marża dla administratora węzła A.
    Razem: 4125zł za 500Mbps transmisji do W-wy.

    Pamiętaj: koszty są wzięte z sufitu, pojazują tylko zasadę. W rzeczywistości
    są to wartości z zupełnie innej półki ale nie mogę ich podać publicznie bo
    jestem związany NDA.

    > Czy umowy z dostawcami podpisuje KIKE, czy każdy z członków z osobna?

    Jeżeli chodzi o transmisję do Warszawy i wymianę ruchu każdy uczestnik
    projektu podpisuje umowę tylko z administratorem węzła, do którego jest
    wpięty.
    Jeżeli chodzi o dostęp do usług IP w Warszawie to każdy podpisuje już sam
    ale w/g oferty ramowej przedstawionej przez operatorów dla członków KIKE.
    Czyli nie musi nic negocjować bo kupuje usługi w ramach wspólnego wolumenu.

    > Czy można je poznać? :) Czy to jest wiedza zarezerwowana dla członków
    > KIKE?

    O szczegółach nie mogę mówić bo oferty są objęte umowami NDA. Ceny są po
    prostu zbyt dobre i ich ujawnienie byłoby dużym kłopotem dla dostawców.
    --
    Z poważaniem:
    Adam Wołk-Jankowski

  • 62. Data: 2010-03-31 17:04:24
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Adam Wołk-Jankowski pisze:
    > (...)

    Dzięki, bardzo interesujące. Jedyne zastrzeżenie jakie mi się nasuwa
    jest takie, że wygląda na to, że całe ryzyko gospodarcze nie spoczywa na
    KIKE, a na administratorze danego węzła...

    Czy trzeba być członkiem KIKE, żeby uzyskać dane pozwalające na
    oszacowanie, jaki byłby koszt podpięcia do danego węzła KIX?

    --
    Sławek Lipowski

  • 63. Data: 2010-03-31 17:17:20
    Od: Adam Wołk-Jankowski <j...@b...tego.1000lecie.pl>

    > Dzięki, bardzo interesujące. Jedyne zastrzeżenie jakie mi się nasuwa jest
    > takie, że wygląda na to, że całe ryzyko gospodarcze nie spoczywa na KIKE,
    > a na administratorze danego węzła...

    Tak ale koszty utrzymania węzła i transmisji nie są ogromne - zresztą
    właśnie dlatego usługi IP kupują sami zainteresowani a nie są "przewalane"
    przez administratorów węzłów.

    > Czy trzeba być członkiem KIKE, żeby uzyskać dane pozwalające na
    > oszacowanie, jaki byłby koszt podpięcia do danego węzła KIX?

    Generalnie tak ale możesz pogadać bezpośrednio z administratorem.
    Jaka lokalizacja Cię interesuje?
    --
    Z poważaniem:
    Adam Wołk-Jankowski

  • 64. Data: 2010-03-31 17:47:06
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Adam Wołk-Jankowski pisze:
    > (...)
    > Generalnie tak ale możesz pogadać bezpośrednio z administratorem.
    > Jaka lokalizacja Cię interesuje?

    Łódź, przy czym w chwili obecnej mógłbym wypadać temat co najwyżej z
    punktu widzenia klienta, który jest dostawcą treści. Jak to wygląda z
    tej perspektywy?

    Widziałem, że w Łodzi węzeł ma chyba tpnets, ktoś jeszcze?

    --
    Sławek Lipowski

  • 65. Data: 2010-03-31 19:24:47
    Od: Lukasz Olesiejuk <l...@N...net.pl>

    Dnia 31.03.2010 Sławek Lipowski <s...@l...org> napisał/a:

> [...]
    > tej perspektywy?
    >
    > Widziałem, że w Łodzi węzeł ma chyba tpnets, ktoś jeszcze?

    Nie wiem czy ktos jeszcze, ale to bardzo dobry pomysl, zeby uderzyc do
    Piotra. Jest bardzo aktywnym dzialaczem KIKE i na pewno pomoze.

    Pozdrawiam,

  • 66. Data: 2010-04-01 07:59:55
    Od: Adam Wołk-Jankowski <j...@b...tego.1000lecie.pl>

    > Widziałem, że w Łodzi węzeł ma chyba tpnets, ktoś jeszcze?

    Na razie konkrencyjnego węzła nie ma i jeżeli nie będzie powodu to pewnie
    nigdy nie powstanie.
    Piotr z tpnets napisał do Ciebie na priv.
    --
    Z poważaniem:
    Adam Wołk-Jankowski

  • 67. Data: 2010-04-01 08:17:44
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Adam Wołk-Jankowski pisze:

    > Na razie konkrencyjnego węzła nie ma i jeżeli nie będzie powodu to
    > pewnie nigdy nie powstanie.
    > Piotr z tpnets napisał do Ciebie na priv.

    Nic nie dostałem. Mogę prosić mail?

    --
    Sławek Lipowski

  • 68. Data: 2010-04-01 09:00:15
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    > Nic nie dostałem. Mogę prosić mail?
    >
    > --
    > Sławek Lipowski

    Cytat z mailem i dodatkowe dane wrzuciłem do nowego wątku na polipie, by nie
    zginął w tym wątku. Ew. pisz bezpośrednio - adres w stopce.

    Pozdrawiam,
    --
    ---
    Zboj (Piotr Marciniak)

  • 69. Data: 2010-04-01 20:03:40
    Od: Grzegorz Banasiak <b...@b...blurp>

> [...]
    > VLAN) i od Mbps (np transmisja do Warszawy lub węzła wyższego, jeżeli
    > transmisja nie leci prosto do W-wy). Te koszty są jawne i równe dla

    Czy w SEW jest w szczegolnosci informacja typu - operator O, linia
    dzierzawiona X Mbit/s, koszt Y? Czy tez czesc tych danych jest
    pominieta? Zmierzam do kwestii tajemnicy handlowej.

    Jezeli dobrze rozumiem, dostawca transmisji podpisuje umowe z podmiotem
    odpowiedzialnym za wezel C i nie interesuje go dalszy proces
    refakturowania "w dol" sieci. Ma prawo zatem oczekiwac, ze jego oferta
    nie zostanie nigdzie upubliczniona, takze w ograniczonym gronie czytaczy
    SEW.

  • 70. Data: 2010-04-09 19:02:39
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

> [...]
    > zostanie nigdzie upubliczniona, takze w ograniczonym gronie czytaczy SEW.

    Zasady publikacji informacji określa umowa ramowa zawarta z operatorem
    tranzytu. Tranzyt do nadrzędnych węzłów projektu może kupić każdy członek
    KIKE na swoje potrzeby (to tzw. węzeł D). Nie ma obowiązku pośredniczenia
    węzła C. Węzły C powstają tam, gdzie jest kilka firm spiętych ze sobą i
    wspólnie kupujących transfer do węzłów usługowych (np. do W-wy, gdzie global
    jest tańszy) lub innych węzłów - bo można tak budować przecież połączenia
    między węzłami. Można wreszcie wykupić tranzyt między własnymi węzłami, np.
    łącząc dwa miasta, w których ma się sieć. Umowa ramowa po prostu gwarantuje
    powtarzalne stawki dla członków Izby, które operatorzy tranzytowi opracowali
    dla KIKE. I każdy może skorzystać z tych stawek we własnych projektach.
    Czemu miałoby więc służyć ograniczanie adresatów takie oferty, które
    postulujesz?

    Pozdrawiam,

    --
    ---