  • 51. Data: 2010-03-25 16:49:12
    Temat: Re: Neutralny IX w Łodzi
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Marcin Kuczera pisze:
    > Sławek Lipowski wrote:
    > (...)
    > jeżeli poprzez dostęp do TPNET rozumiesz dostęp poprzez styk na
    > terytorium Najjaśniejszej Rzeczypospolitej, to nie jest potrzebny.

    Jak sam wcześniej napisałeś, rozumiem przez to dostęp do AS5617,
    niekoniecznie w ramach bezpośredniego styku.

    > (...)
    >
    > dostawca treści - nie pozwoli, duża sieć - a i owszem.

    A jaką to robi różnicę? W obu przypadkach. Komunikacja pomiędzy Dostawcą
    Treści a Odbiorcą Treści będzie szła przez zagranicę... Dlaczego w
    jednym przypadku można sobie na to pozwolić, a w drugim nie?

    > Jeżeli nie masz u siebie treści które są istotne dla klientów TP, to po
    > co karmić neostrady i jeszcze za to extra płacić ?

    Żeby mieć dostęp do treści istotnych dla moich klientów?

    > Przez zagranice też będzie działać, a jakość takiego karmienia jest nie
    > istotna. (karmienia danymi p2p, bo o tym tak na prawdę piszemy).
    >
    > Marcin

    Ale tu nie chodzi o p2p, tylko np. coś typu vod.onet.pl (zakładając, że
    serwowane jest tylko z AS5617). Jak rozumiem, uważasz, że trasa VOD ->
    AS5617 -> zagranica -> Multimedia (np.) jest ok (pisałeś, że VOD można
    odebrać łączem zagranicznym i będzie cacy), ale już VOD -> zagranica ->
    AS5617 -> klient neostrady już nie (bo, jak pisałeś, dostawca treści nie
    powinien jej puszczać zagranicą do klientów TP). Nie rozumiem tej
    logiki... :)

    Inna sprawa, że tak się dużo pisało o puszczaniu tepsy zagranicą, a nie
    znam takiego znaczącego przypadku. Może ktoś się spotkał? A jeśli się
    tego nie robi, to z czegoś to pewnie wynika...

    Zresztą uważam, że zaczynamy odchodzić od tematu...

    --
    Sławek Lipowski

  • 52. Data: 2010-03-27 08:44:39
    Od: kriZb <k...@n...no>

    Sławek Lipowski napisał(a), dnia pięknego 2010-03-17 18:04:

    > Jeśli czyta to ktoś z KIKE, to prosimy o pomoc. :)

    A prosze bardzo
    http://www.tanie-lacze.pl/ ;)

    Na stronie KIKE nie ma. Ogolnie zamysl zacny, a samo KIKE oferuje sporo
    sporo wiecej niz tylko transmisje :)

  • 53. Data: 2010-03-27 20:23:53
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    On 27-3-2010 9:44, kriZb wrote:
    > A prosze bardzo
    > http://www.tanie-lacze.pl/ ;)

    Czytam:

    Węzeł znajduje się w lokalizacjach istotnych dla prawidłowego
    funkcjonowania Internetu w Polsce (tj. Warszawa, Gdańsk, Łódź, Katowice,
    Krosno, Dębica)

    Nie ma Poznania (węzeł Pionier) i Krakowa (Onet, Interia), ale za to
    jest Krosno i Dębica, które są bardziej "istotne dla prawidłowego
    funkcjonowania internetu w Polsce". Chyba dawno mnie w Polsce nie było,
    bo dużo się pozmieniało :)

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 54. Data: 2010-03-27 21:28:51
    Od: Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven>

    Dnia 27.03.2010 Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl> napisał/a:
> [...]
    > jest Krosno i Dębica, które są bardziej "istotne dla prawidłowego
    > funkcjonowania internetu w Polsce". Chyba dawno mnie w Polsce nie było,

    "Wymiana Ruchu w Węźle Wymiany Ruchu w dniu 2010.03.17 przekroczyła
    1Gbps."

    Normalnie pro :)

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz Jagiełło

  • 55. Data: 2010-03-27 22:18:58
    Od: kriZb <k...@n...no>

    Łukasz Jagiełło napisał(a), dnia pięknego 2010-03-27 22:28:
> [...]
    W Poznaniu jak kojarze powstaje wezel, projekt KIKE (K-IX/tanie lacze)
    jest 'swiezy'. Podobno ma dojsc straszny Szczecin ;) Osobiscie wole
    traktowac powyzsze jako wpadke jezykowa autorow, niz zawartosc merytoryczna.
    Ogolnie przyjeto, ze wezly lokalne w miastach budowane sa przez samych
    zainteresowanych. Rownie dobrze moge powiedziec, ze aktualnie w budowie
    jest wezel w Stargardzie, ktory teoretycznie tez jest bez znaczenia.
    Ale te wezly to nie tylko nudna wymiana ruchu - sa umowy ramowe z
    TIER-1/TIER-2 na dostawe contentu - czy to Internetu, czy peering czy
    tez tranzyty wszystkiego co daje dany AS.

    > "Wymiana Ruchu w Węźle Wymiany Ruchu w dniu 2010.03.17 przekroczyła
    > 1Gbps."
    >
    > Normalnie pro :)

    No w porownaniu do punktow IX - no comment. Ale to nie dostawcy
    konkretnej tresci to buduja - w zdecydowanej wiekszosci to jednak
    srednie/male/wieksze ISP. Powiesz mi ile ruchu (p2p/http) wymieniasz z
    takim np. Hyperionem czy takim innym nieogolnopolskim dostawca internieta?

  • 56. Data: 2010-03-27 22:34:28
    Od: Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven>

    Dnia 27.03.2010 kriZb <k...@n...no> napisał/a:

> [...]
    > srednie/male/wieksze ISP. Powiesz mi ile ruchu (p2p/http) wymieniasz z
    > takim np. Hyperionem czy takim innym nieogolnopolskim dostawca internieta?

    Nie prowadze takich statystyk, ale z pewnością content wysyłany jest
    mniejszy niż 1Gbit, bo aktualnie nie posiadamy potrzeb na więcej,
    zresztą biznes nastawiony jest na polske więc w ogóle ciężko mówić o zagranicy.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz Jagiełło

  • 57. Data: 2010-03-27 22:53:27
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    > W Poznaniu jak kojarze powstaje wezel,
    O, jakies szczegoly?

    --
    Andrzej 'The Undefined' Dopierała
    HomePage: http://andrzej.dopierala.name/

  • 58. Data: 2010-03-28 19:38:20
    Od: "D.W." <w...@k...pl>

    W dniu 2010-03-27 23:18, kriZb pisze:

> [...]

    należy jeszcze dodać, że to jest ruch wymieniany tylko w Warszawie,
    nie jest w tej statystyce ujęty ruch generowany w ramach węzłów "lokalnych"

    --
    D.W.

  • 59. Data: 2010-03-30 16:05:25
    Od: Adam Wołk-Jankowski <j...@b...tego.1000lecie.pl>

> [...]
    > pośredniczyć/uczestniczyć, na terenie Łodzi? Czy możliwe jest np. jakieś
    > wsparcie w przypadku chęci wpięcia do PLIXa? Sieci KIKE?

    Idea KIXa jest prosta - zróbmy wspólnie to, na co nie stać nas samodzielnie.

    W większych miastach powstają węzły, do których podłączają się lokalne
    firmy. W tych węzłach wymieniają się ruchem oraz wspólnie kupują transmisję
    do Warszawy. W Warszawie powstał węzeł, który przyjmuje wszystkie transmisje
    "z terenu", zapewnia ogólnopolską wymianę ruchu oraz zapewnia dostęp do
    usługodawców (czyli de facto buduje kabling do switchy/routerów innych
    operatorów).
    Co ważne operatorami węzłów, zarówno tych w terenie jak i tego
    warszawiskiego, są członkowie Izby. Nie wyznaczeni członkowie, tylko każdy
    kto zechce taki węzeł uruchomić, pokazać koszty i obsłużyć wszystkich innych
    członków na jasnych i równych zasadach.
    Oprócz tego jako Izba negocjujemy z dostawcami, żeby traktowali zakupy
    członków KIKE jako wspólny wolumen.

    W ten sposób udało się uzysać:
    - dobre ceny na transmisje po Polsce - w końcu członkowie-administratorzy
    węzłów zamówili już kilka a w drodze jest kilkanaście następnych transmisji
    - przeźroczyste, jasne i równe zasady dostępu do węzłów dla wszystkich
    członków Izby
    - dobre ceny na internet kupowany u operatorów Tier1 - bo sumują wolumen
    zakupów wszystkich uczestników projektu

    Teraz małe ćwicznie myślowe: jaka jest cena rynkowa transmisji 10G z
    powiedzmy Katowic do Warszawy? Ile będzie kosztować powiedzmy 500Mbps takiej
    transmisji jak na 10G zrzuci się 20 firm? Rachunek jest chyba prosty dla
    każdego. Jak dodamy, a właściwie odejmniemy jeszcze upusty, które
    uzyskaliśmy zamawiając kilkanaście takich transmisji po Polsce to chyba dla
    wszystkich stanie się jasne jak może wyglądać cena transmisji dla członków
    KIKE.

    Drugie ćwiczenie: przy jakim wolumenie operator Tier1 da dobre ceny? 100
    małych firm, kupujących po 100Mbps internetu zagwarantuje, że jako grupa
    będziemy mieć świetne ceny u dwóch operatorów - bo u każdego z nich razem
    kupimy przeszło 5Gbsp.

    Trzecie ćwiczenie: ile dodatkowego, darmowego ruchu będziemy wymieniali w
    ramach węzłów miejskich (czyli typu B w/g terminologii projektu Tanie Łącze)
    a ile będzie ruchu w cenie transmisji do Warszawy?

    Oczywiście powodzenie projektu w dużej mierze zależy od tego jak my, czyli
    uczestnicy projektu będziemy się dogadywać ale wydaje mi się, że właśnie
    KIKE, jako izba branżowa ma szansę zagwarantować uczciwość zasad a przez to
    stabilność całego projektu.
    --
    Z poważaniem:
    Adam Wołk-Jankowski

  • 60. Data: 2010-03-31 07:53:23
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Adam Wołk-Jankowski pisze:

    > Idea KIXa jest prosta - zróbmy wspólnie to, na co nie stać nas
    > samodzielnie.
    >
    > W większych miastach powstają węzły, do których podłączają się lokalne
    > firmy.

    Kto pokrywa koszty utrzymania węzła? Wynajem lokalu/koszt kolokacji,
    roboczogodziny?

    > W tych węzłach wymieniają się ruchem oraz wspólnie kupują
    > transmisję do Warszawy.

    Kto podpisuje umowę na transmisję? KIKE? Administrator węzła? Każda z
    firm z osobna? Jak to jest logistycznie rozwiązane?

    > W Warszawie powstał węzeł, który przyjmuje
    > wszystkie transmisje "z terenu", zapewnia ogólnopolską wymianę ruchu
    > oraz zapewnia dostęp do usługodawców (czyli de facto buduje kabling do
    > switchy/routerów innych operatorów).

    Kto ten konkretny warszawski węzeł prowadzi? Kto jest fizycznie
    odpowiedzialny za administrację węzłem? Kto pokrywa koszty jego
    funkcjonowania?

> [...]
    > każdy kto zechce taki węzeł uruchomić, pokazać koszty i obsłużyć
    > wszystkich innych członków na jasnych i równych zasadach.

    Można prosić o jakiś przykład kosztów utrzymania/dostępu do węzła?

    > Oprócz tego jako Izba negocjujemy z dostawcami, żeby traktowali zakupy
    > członków KIKE jako wspólny wolumen.

    Czy umowy z dostawcami podpisuje KIKE, czy każdy z członków z osobna?

> [...]
    > kilkanaście następnych transmisji
    > - przeźroczyste, jasne i równe zasady dostępu do węzłów dla wszystkich

    Czy można je poznać? :) Czy to jest wiedza zarezerwowana dla członków KIKE?

    --
    Sławek Lipowski