  • 21. Data: 2024-09-05 09:05:56
    Temat: Re: Napięcie w gniazdku na wszystkich żyłach po wyłączeniu bezpieczników - zgłaszać do elektrowni?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 4 Sep 2024 18:00:10 +0200, Krystek <s...@k...art.pl>
    wrote:
    > Zapytałem o ten problem, bo m.in. boję się o sprzęt podłączony pod
    > nie -
    > pod te w kuchni, gdyby były wykręcone bezpieczniki. Czy się nie
    > uszkodzi
    > i w ogóle co to za cuda się dzieją.

    Bezpieczniki nie służą do zabezpieczenia sprzętu tylko
    instalacji/przewodów.

    --
    Marek

  • 22. Data: 2024-09-05 11:22:45
    Od: "jedrek" <...@...j>

    > Korzystam z takiego próbnika -
    > <https://www.narzedziak.pl/yato-probnik-napiecia-12-
    250-v-z-dioda-yt-2862.html

    Te próbniki są zbyt czułe (wzmacniacz na wejściu, duża impedancja wejściowa)
    i często pokazują wirtualną fazę.
    Podobne cuda lubi wskazywać testere Fazer 777
    https://www.ceneo.pl/20351363
    Wykręcasz bezpiecznik, a Fazer na żyle fazowej w gniazdku dalej ćwierka.

    Ten sam efekt co mierzenie napięcia na żyle wiszącej w powietrzu gdy obok w
    przewodzie 2-3 żyłowym, leci sobie sąsiednią żyłą faza i przez pojemność
    kilkaset pF jaka tam powstaje już ledwo na kilku metrach takiego przewodu na
    sąsiednich żyłach-liniach, miernik 10 MOhm twierdzi, że na tej
    niepodłączonej żyle jest nieraz grubo ponad 100V.
    Podpinasz poczciwy analogowy miernik wskazówkowy z Rwew 10 kOhm/V i nie ma
    śladu po niebezpiecznym napięciu.
    Dotykasz tą samą podejrzaną żyłę poczciwą "neonówką" i nic nie świeci.
    bo nie ma ona rezystacji idącej w dziesiątki MOhm-ów (w starych polskich
    neonówkach przeważnie szeregowy opór 470k), gdzie byle jakie indukowane w
    linii śmieci tworzą mityczną linię pod napięciem, mimo że wisi w powietrzu.
    W najbardziej podbramkowych sytuacjach neonówka będzie dawała jakieś
    mikroprzebłyski, od tych tamtejszych pojedynczych uA z upływu przez
    pojemność linii.
    Stąd jak wcześniej miałeś wskazane potwierdzenie co na danej żyle słychać
    robić na zwykłej żarówce (w dodatku dobrze jak to historyczna linia
    2-żyłowa, bez różnicówek, test poszczególnych żył zrobić żarówką, ale
    względem sprawdzonego "zewnętrznego" uziemienia spoza testowanej linii, by
    wykluczyć w teście na występowanie niezbezpiecznego napięcia, na danej żyle,
    potencjalne niedomaganie żyły neutralnej, która marnie zamyka w teście obwód
    żarówki - gdyby było coś z nią nie halo i dawała fałszywy brak świecenia
    żarówki).

  • 23. Data: 2024-09-05 17:50:25
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 03.09.2024 o 19:50, Krystek pisze:

    > <https://www.narzedziak.pl/yato-probnik-napiecia-12-
    250-v-z-dioda-yt-2862.html> - by określić, czy i w którym otworze w gniazdku jest
    faza oraz czy przypadkiem (i jakiej wielkości 12, 50, 110, czy 240) jest napięcie na
    bolcu i w otworze neutralnego.

    Takim próbnikiem to możesz co najwyżej się za uchem podrapać, bo do
    niczego innego toto się nie nadaje. Gówno jakich mało. Weź to wyrzuć do
    śmieci i kup normalny próbnik z neonówką.

  • 24. Data: 2024-09-05 18:55:58
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 5.09.2024 o 17:50, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > niczego innego toto się nie nadaje. Gówno jakich mało. Weź to wyrzuć do
    > śmieci i kup normalny próbnik z neonówką.

    Nareszcie ktoś, kto ma pojecie o temacie :)
    Było zabawnie ale już zaczynało mnie to nudzić :)))

    Pozostałym odradzam zabawę prądem, bo to grozi śmiercią lub kalectwem :)

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

    Wiele informacji, które przekazują polskie i amerykańskie media oraz
    przedstawiciele władzy, prawdopodobnie nie jest prawdziwych. Takie
    doniesienia mogą być elementem wojny informacyjnej ze strony USA i
    Rzeczpospolitej Polskiej.

  • 25. Data: 2024-09-08 18:20:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    On 2024-09-05 11:22, jedrek wrote:
> [...]
    >
    > W najbardziej podbramkowych sytuacjach neonówka będzie dawała jakieś
    > mikroprzebłyski, od tych tamtejszych pojedynczych uA z upływu przez

    Tester z neonówką również mam, więc sprawdzę. Na razie nie chce mi się
    wszystkiego rozłączać.

> [...]
    > na danej żyle, potencjalne niedomaganie żyły neutralnej, która marnie
    > zamyka w teście obwód żarówki - gdyby było coś z nią nie halo i dawała

    Nie mam akurat 15W tradycyjnej żarówki, ale mam taką LED-ową 6W pod
    napięcie 230V (JCDR MR16 GX 5,3) -
    <https://allegro.pl/oferta/zarowka-led-jdc-jcdr-mr16
    -g5-3-230v-7w-neutralna-12794145940>
    wystarczy taka do sprawdzenia?

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 26. Data: 2024-09-08 18:37:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 08.09.2024 o 18:20, Krystek pisze:

    > Tester z neonówką również mam, więc sprawdzę. Na razie nie chce mi się
    > wszystkiego rozłączać.

    Taki test nic Ci nie da.

> [...]
    > <https://allegro.pl/oferta/zarowka-led-jdc-jcdr-mr16
    -g5-3-230v-7w-neutralna-12794145940> wystarczy taka do sprawdzenia?

    Nie. Musi być wolframowa. Nie musi być 15 W.

    P.P.

  • 27. Data: 2024-09-08 22:20:12
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 08.09.2024 o 18:20, Krystek pisze:

    Nie baw się prądem, bo sobie lub komuś innemu zrobisz krzywdę. Zaproś
    jakiegoś elektryka, aby ogarną tę instalację.

    Jak czytam Twoje pomysły jakie zrobiłeś (to zerowanie we wtyczce) to aż
    mi się "włos na głowie jeży".
    Ten pomysł z zerowaniem we wtyczce nie jest głupi. On jest totalnie debilny.

    Pomiar impedancji pętli zwarcia, który pokazuje, że w kuchni jest
    znacznie większa impedancja jak w tej Twojej gniazdkowtyczce, może
    świadczyć o tym, że w budynku jest starego typu sieć zasilająca w
    układzie z uziemieniem (czyli obecne TT).
    Jeżeli faktycznie jest tam taka sieć to absolutnie nie wolno jest robić
    jakichkolwiek zerowań w tym mieszkaniu. Chyba, że chcesz kogoś lub
    siebie zabić lub też puścić mieszkanie z dymem.
    Samo zerowanie wykonane w instalacji z uziemieniem powoduje, że pomiędzy
    obudowami urządzeń mogą się utrzymywać niebezpieczne dla zdrowia i życia
    potencjały. Ponadto w razie awarii przewodu neutralnego gdzieś w budynku
    lub w sieci zasilającej lub też pojawienie się tzw. prądów błądzących w
    ziemi, tym Twoim połączeniem zerującym może popłynąć taka wartość prądu,
    że ta wtyczka zaświeci się jak żarówka i stanie w ogniu.

    Poza tym robienie zerowania we wtyczce świadczy tylko o totalnej
    głupocie. Zdajesz sobie sprawę z tego, że ktoś z domowników może tę
    wtyczkę wsadzić odwrotnie i wtedy napięcie fazowe 230V pojawi się na
    obudowach urządzeń podłączonych do tego gniazda?
    Pomijam też fakt, że dzięki takiemu zerowaniu możesz mieć zwiększone
    zużycie prądu jak połączysz urządzenia wspólną masą np. telewizor i
    jakiś aktywny rozdzielacz czy wzmacniacz antenowy, które są podłączone
    jedno do gniazda z uziemieniem, a drugie do gniazda z zerowaniem.

    Do tego jeszcze kupujesz gówno zamiast wskaźnika napięcia.

    Nie znasz się na prądzie to odpuść sobie i poszukaj elektryka.
    W tym przypadku pogotowie energetyczne nie ma tu nic do rzeczy. Jeżeli
    ich wezwiesz, przyjadą i stwierdzą, ze instalacja jest tak spierniczona
    i zagraża porażeniem to Ci po prostu odłączą zasilanie i pojadą.
    Instalacja w mieszkaniu to sprawa tylko i wyłącznie właściciela mieszkania.

  • 28. Data: 2024-09-08 22:21:51
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 08.09.2024 o 22:20, Uzytkownik pisze:

    > ogarną

    ogarnął :)

  • 29. Data: 2024-09-09 12:50:49
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Uzytkownik <a...@s...pl> wrote:

> [...]
    > świadczyć o tym, że w budynku jest starego typu sieć zasilająca w
    > układzie z uziemieniem (czyli obecne TT).

    IMO mało prawdopodobne, żeby tam było TT.

    > Nie znasz się na prądzie to odpuść sobie i poszukaj elektryka.

    Co do tego (i reszty) to niestety zgoda. Z siecią energetyczną margines
    bezpieczeństwa jest bardzo mały, trzeba wiedzieć co się robi, zanim się
    zacznie robić.

> [...]
    > ziemi, tym Twoim połączeniem zerującym może popłynąć taka wartość prądu,
    > że ta wtyczka zaświeci się jak żarówka i stanie w ogniu.

    Ktoś gdzieś opisywał (nie pamiętam kto i nie pamiętam gdzie, jakiś film na
    YouTube), że instalacja gdzieś była tak spierniczona, że cały budynek
    zasilał się przez jeden uziom. Odłączył uziom, bo coś robił, poszły iskry,
    prąd w sąsiednim budynku odcięło. Gdzieś upaliło N i nikt o tym nie
    wiedział przez lata.

    Z takich dziwnych historii pamiętam jeszcze psa, który zawsze szczekał,
    zanim dzwonił telefon. Za każdym razem. Paranormalny jakiś. Co się
    okazało:

    - pies był przypięty do łańcucha
    - łańcuch był przypięty do słupka uziemiającego linię telefoniczną (to nie
    było w Polsce ani w czasach, które pamiętam)
    - uziemienie było spierniczone
    - prąd dzwonienia zamykał się do ziemi przez psa, ale rezystancja psa
    i ziemi była za wysoka, żeby zadzwonił telefon
    - prąd nie był wystarczający do zadzwonienia telefonu, ale wystarczył,
    żeby porazić psa
    - pies zaczynał szczekać i w końcu sikał z bólu
    - osikana przez psa ziemia miała większą przewodność
    - prąd dzwonienia, płynąc przez wilgotną ziemię, wzrastał
    - kolejne dzwonki już dawały radę zadzwonić telefonem

    Podobna dziwna historia była z mailami, które nie dochodziły na odległość
    większą, niż kilka kilometrów, ale to już na grupę o sieciach, a nie o
    elektronice (winne było ustawienie timeoutu w sendmailu, ktoś ustawił zero
    bo myślał, że wyłączy timeout, a to ustawiło jakiś minimalny timeout rzędu
    milisekund).

    --
    Ulicami miasta uciecha w popłochu starsza kobieta, a za nią biegnie
    mężczyzna i bije ją

  • 30. Data: 2024-09-09 12:55:46
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Krystek <s...@k...art.pl> wrote:

    > Tester z neonówką również mam, więc sprawdzę. Na razie nie chce mi się
    > wszystkiego rozłączać.

    To trzeba obciążyć, choćby trochę. Neonówka obciąża minimalnie.

    Zrób eksperyment. Podłącz laptopa do gniazdka bez uziemienia, dotknij
    portu USB neonówką. Świeci?

    Potem dotknij portu USB ręką. Kopie? Nie kopie, a neonówka świeci...

    > Nie mam akurat 15W tradycyjnej żarówki, ale mam taką LED-ową 6W pod
> [...]

    Nie. LEDowa potrafiła mi błyskać w wyłączonym żyrandolu, bo się
    kondensator w niej ładował przez neonówkę w wyłączniku. Komuś innemu
    błyskała, bo się ładował przez pojemność kabla. Jedna żarówka LED świeciła
    mi na stałe, bardzo słabo ale jednak, gdy wyłącznik był w zerze (a lampa
    na stałe na fazie).

    Potrzebujesz żarówki tradycyjnej, wolframowej, która obciąży trochę ten
    badany obwód.

    --
    -Dlaczego Ameykanie nie wysyłają blondynek w kosmos?
    -Bo jak jedną blondynkę wystrzelono w kosmos, to gdy zobaczyła nadlatujący