  • 1. Data: 2012-01-26 21:39:34
    Temat: Napięcie odniesienia ok 2.5V ale na kilkanascie mA.
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Co uzyć co jest rozsądnie małe, ma około 2.5V na wyjściu i da się
    wyciągnąc z tego kilka(nascie) mA? Potrzebuje zasilić pin napięcia
    referencyjnego w procesorze *oraz* jednoczesnie 2 potencjometry. Zdaje
    się że źrodlo wewnętrzne jest za slabe na wysysanie prądu. Ponieważ
    mierzę względne wychylenie potencjometru to stabliność temperaturowa nie
    ma znaczenia, chodzi tylko żeby bylo na tyle stabilne żeby zasilić
    przetwornik 10bit i na tyle wydajne zeby wyciągnąć kilka mA do zasilania
    potencjometrow.

    Ostatecznie może wystarczy jakiś odpowiednik 78l05/le33 tylo na 2.5V
    zamiast super stabilnych referencji? Zasilanie przychodzi z 12V i jest
    zaśmiecone sterowaniem PWM.

  • 2. Data: 2012-01-26 21:45:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Sebastian,

> [...]
    > Ostatecznie może wystarczy jakiś odpowiednik 78l05/le33 tylo na 2.5V
    > zamiast super stabilnych referencji? Zasilanie przychodzi z 12V i jest

    LM317L

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2012-01-26 21:53:25
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 26.01.2012 22:39, Sebastian Biały pisze:
    > Co uzyć co jest rozsądnie małe, ma około 2.5V na wyjściu i da się
    > wyciągnąc z tego kilka(nascie) mA? Potrzebuje zasilić pin napięcia
    > referencyjnego w procesorze *oraz* jednoczesnie 2 potencjometry. Zdaje

    ...wtórnik napięciowy + dowolne źródło napięcia odniesienia??

    Konop

  • 4. Data: 2012-01-26 22:16:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-01-26 22:53, Konop wrote:
    > ...wtórnik napięciowy + dowolne źródło napięcia odniesienia??

    Zanim zrobie rekodzieło wole zapytać o gotowce.

  • 5. Data: 2012-01-26 22:24:06
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Sebastian Biały wrote:

    > Zanim zrobie rekodzieło wole zapytać o gotowce.

    Do 10 bitów powinien wystarczyć proponowany przez RoMana LM317. Jak chcesz
    mieć lepszą referencję, to bez bufora nie zrobisz. Jak ci jakiś dokładny
    OpAmp na płytce bezrobotny leży, to możesz zdobić na tym bufor. Normalne
    źródła referencyjne mają 1-10mA max, a i tak lepiej ich nie obciążać prawie
    wogóle, bo mają dryft temperaturowy. Jeżeli procek mierzy to, co
    potencjometry ustawiają, to absolutna dokładność i tak jest niepotrzebna.

    Waldek

  • 6. Data: 2012-01-26 22:49:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    > Do 10 bitów powinien wystarczyć proponowany przez RoMana LM317.

    LM317L - zwykły LM317 może nie być dokładny przy małym obciążeniu.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2012-01-27 00:38:38
    Od: shg <s...@g...com>

    On Jan 26, 10:39 pm, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Ostatecznie może wystarczy jakiś odpowiednik 78l05/le33 tylo na 2.5V
    > zamiast super stabilnych referencji? Zasilanie przychodzi z 12V i jest
    > zaśmiecone sterowaniem PWM.

    TL431 + rezystor. Nie jest super stabilne, jest tanie.
    Nie wiem jak z tłumieniem śmieci, może LM317 będzie lepszy, ale takie
    z PWM, to raczej pasywnymi elementami trzeba tłumić.

  • 8. Data: 2012-01-27 07:02:55
    Od: Zbych <a...@o...pl>

> [...]
    > ma znaczenia, chodzi tylko żeby bylo na tyle stabilne żeby zasilić
    > przetwornik 10bit i na tyle wydajne zeby wyciągnąć kilka mA do zasilania

    http://www.tme.eu/pl/katalog/#id_category%3D100218%2
    6path%3D%3B112140%3B100283%3B112879%3B100218

    Zaptasz 2,5V i wybierz. W wersji dla oszczędnych TL431 powinien styknąć.

  • 9. Data: 2012-01-27 09:05:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello shg,

    Friday, January 27, 2012, 1:38:38 AM, you wrote:

    > TL431 + rezystor. Nie jest super stabilne, jest tanie.
    > Nie wiem jak z tłumieniem śmieci, może LM317 będzie lepszy, ale takie
    > z PWM, to raczej pasywnymi elementami trzeba tłumić.

    TL431 trudno nazwać pasywnym elementem. Sam wiwesz, że jest mało
    stabilny.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2012-01-27 10:03:16
    Od: shg <s...@g...com>

    On Jan 27, 10:05 am, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

    > TL431 trudno nazwać pasywnym elementem. Sam wiwesz, że jest mało
    > stabilny.

    Chodziło mi o wytłumienie tych śmieci przed TL431 (np. podzielenie
    zasilania na dwie sekcje odseparowane obwodami LC).
    To samo dotyczy LM317, dla wyższych częstotliwości tłumienie (PSRR)
    jest niskie (lub prawie żadne dla kilku MHz), więc wypada to wstępnie
    wytłumić pasywnie.
    Aktywne elementy poradzą sobie za to znakomicie z zakłóceniami o
    niskiej częstotliwości.
    No i tak, z kondensatorami przy TL może być problem, a do takiego LM-a
    można jeszcze na wyjściu coś przyczepić. Niby da się z dużą
    pojemnością na wyjściu pracować (teoretycznie powinien być stabilny),
    ale kiedyś to przerabiałem i chyba coś rzędu 10 uF powodowało
    oscylacje, mimo że nie powinno.
    W praktyce nie miałem problemów z pomiarami w układzie zasilanym z
    kilkunastu V, do cyfrówki 7805 i z tego przez dławik 10 uH 0,5 ? i
    kondensator 10 uF odniesienie dla ADC na TL431 z rezystorem (bez
    dodatkowego kondensatora). Z tych kilkunastu V zasilana była
    przetwornica (PWM, 60 parę kHz). Szum z ADC (10 bitów) na poziomie 1
    LSb.

    Porównując na oko wykresy w notach, to chyba jednak LM317. PSRR
    zaczyna mu spadać przy 10 kHz, jakiś w miarę sensowny filtr już da się
    tu zrobić.
    Dla TL431 spadek zaczyna się w okolicy 100 Hz. Przy tym prądzie będzie
    potrzebny względnie mały rezystor szeregowy (np. 100 ?), co w
    połączeniu z dość wysoką impedancją dynamiczną (0,2 ?) da kiepską
    wartość PSRR (54 dB). LM317 ma ponad 70.

    Wymagana wartość PSRR, dająca zakłócenia poniżej 1 LSb, jest na
    poziomie 66 dB (zakładając zasilanie tego z 5V).