eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNajsilniejsze źródlo światła o rozmiarze żarówki w sensownej cenie › Re: Najsilniejsze źródlo światła o rozmiarze żarówki w sensownej cenie
  • Data: 2019-01-06 18:37:31
    Temat: Re: Najsilniejsze źródlo światła o rozmiarze żarówki w sensownej cenie
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Osoba podpisana jako Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    w artykule <news:slrnq3286b.en5.jaros@falcon.lasek.waw.pl> pisze:

    > Pan Grzegorz Krukowski napisał:
    >
    > Kiedyś szukałem w słowniku słowa "ekspirować". Chodzi o czasownik, który
    > jest używany w odniesieniu do wiadomości przechowywanych przez serwery
    > NNTP. Postrzegałem to jako neologizm i brzydką kalkę z angielskiego,

    Toż to oczywisty makaronizm, choć może pożyczony przez francuski.

    > którą być może da się zastąpić lepszym słowem. Niekoniecznie rodzimym,
    > ale bardziej zadomowionym.

    Są takie słowa - przeterminować się, przeterminowana, przeterminowuje...
    Zwykle dłuższe w odmianie i rzadziej używane (,,przeterminowywać się"), ale
    są.

    > I tu niespodzianka -- słowniki słowo znają,
    > choć opatrują je etykietą... "archaizm".

    Słusznie opatrują, bo to mogą być okolice czasowe eksperiencji znanej
    z ,,Trylogii" Sienkiewicza.

    > Z tym plafonem jest podobnie. Dla jednych archaizm (bo kto dziś ma
    > potrzebę rozprawiania o jakichś sufitowych malowidłach?), dla innych
    > neologizm.

    A może archaiczny rusycyzm, znany od ponad stu lat?
    https://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_fwords/27811/%D0
    %9F%D0%9B%D0%90%D0%A4%D0%9E%D0%9D

    Plafond to w oryginale jest po prostu sufit. Zanim jeszcze pojawiło się
    oświetlenie elektryczne, zakres nazwy plafon ograniczył się do sufitu
    ozdobnego, a wielu ludzi zaczęło później ograniczać nazwę do wydzielonej
    ozdobnej części sufitu lub jeszcze skromniej - do ozdoby, która powinna się
    nazywać plafonierą.

    Niektórzy zaś ograniczają się jeszcze bardziej i uważają, że plafon to tylko
    obraz na suficie. Mało tego, dla jednych plafonem może być tylko obraz na
    płótnie w ramie (panel), dla innych tylko fresk obramowany sztukaterią.
    Jeszcze inni nazywają plafonem ozdobną sztukaterię wokół miejsca
    podwieszenia świecznika (żyrandola).

    Jeśli zatem kogoś winić, to naszych przodków, którzy mogli ulec wpływowi
    zaborcy...

    Mimo wszystko w architekturze nadal obowiązuje definicja plafonu jako
    elementu architektonicznego będącego rodzajem ozdobnego sufitu, dopuszcza
    zawężenie nazwy do ozdobnej części sufitu, niekoniecznie będącej malowidłem.
    Spłaszczona przylegająca do sufitu lampa z zamkniętą oprawą też pasuje do
    tej definicji, o ile traktujemy lampę jako dekorację wnętrza, a nie armaturę
    oświetleniową.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)