  • Data: 2019-05-17 09:49:00
    Temat: Re: NURD
    Od: "T." <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-05-08 o 16:51, s...@g...com pisze:
    > W dniu środa, 8 maja 2019 06:53:58 UTC-5 użytkownik p...@g...com napisał:
    >> http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,2476
    2750,policyjna-akcja-nurd-w-calej-polsce-wieksza-lic
    zba-kontroli.html#a=66&c=159&t=5&g=b&s=BoxNewsLink

    prezydenta, premiera czy dzielnych kierowcow SOP sytuacja sie pogarsza

    > 1%?
    >
    > To statystyka. Mysle ze w dzisiejszych czasach trend juz sie wyplaszczyl i teraz
    bedzie chaotycznie skakal to w gore to w dol.

    > Mozna sie rozejsc.
    > Jak wlaczono swiatla w 2007 to wzrost byl 3% (OIDL) co jest w praktyce 10x tyle co
    powyzej (340 osob).
    > http://dadrl.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=906

    Zadałem sobie trud i przeczytałem tekst z linka - to statystyczny bełkot.
    Jakieś estymowania, cuda na kiju...
    A wystarczy znać nieco podstawy statystyki i zajrzeć do tabelek -
    podkreślam - zajrzeć, a nie robić jakieś założenia, które nie przystają
    do rzeczywistości. Traf chciał, że kiedyś wysłuchałem w tym temacie
    dobrego statystyka, który zajął się tematem (pisałem już kilka razy na
    tym forum).
    Ale konkretnie (nie posłużę się tu liczbami, bo ci nie znam, ale opiszę
    metodę).
    Przy badaniu wpływu nakazu jazdy na światłach należy odrzucić do
    porównania okres od października do marca, bo wcześniej był nakaz jazdy
    na światłach w dzień w tym okresie i to nie wniesie nic do statystyki.
    Potem odrzucamy wypadki, które wydarzyły się w nocy, bo w nocy i tak
    należy używać świateł (przynajmniej mijania). Do analizy pozostaje nam
    okres od kwietnia do września włącznie w porze dziennej - porównując
    statystyki w takim okresie można próbować wyciągać wnioski co do wpływu
    nakazu jazdy na światłach w dzień przez cały rok.
    Co się okazała - liczba wypadków w tym okresie w roku, w którym ten
    nakaz obowiązywał po raz pierwszy, zmalała o ok. 7%. Skąd zatem wzrost
    ogólnej liczby wypadków? Wzrosła liczba wypadków w nocy! Co ma się nijak
    do obowiązku jeżdżenia na światłach przez cały dzień i przez cały rok.
    Podobno w 2008 r. "brylowała" w tych statystykach młodzież wracająca
    nocą z dyskotek (ale to raczej nie wpływ obowiązku jazdy na światłach w
    dzień :-). Stąd wzrost liczby wypadków, a nie przez nakaz jazdy na
    światłach. Spadła wtedy podobno mocno liczba ofiar wypadków w dzień w
    terenach leśnych (na tzw. czołówkę), gdzie przy zachodzącym słońcu
    migotanie światła przez drzewa przeszkadza w odpowiednim postrzeganiu
    rzeczywistości, a włączone światła jadącego pojazdu z naprzeciwka
    pomagają w jego dostrzeżeniu w takich okolicznościach.
    Tyle zapamiętałem z tego wywodu i to jest dla mnie rzetelnie
    przeprowadzona analiza.
    T.