  • Data: 2019-05-17 19:23:22
    Temat: Re: NURD
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 17 May 2019 18:02:11 +0200, SW3 napisał(a):
> [...]
    używać świateł (przynajmniej mijania). Do analizy pozostaje nam

> [...]
    > Analizując jakąkolwiek statystykę nie należy odrzucać przypadków, które
    > _wydają się_ nam niezależne. Jeżeli chcemy przeanalizować wpływ świateł
    > na wypadkowość w ruchu drogowym to trzeba wziąć pod uwagę cały ruch
    > drogowy a nie jakiś jego wycinek. Jeżeli weźmiemy okres od kwietnia do
    > września włącznie w porze dziennej to dowiemy się o wpływie świateł
    > tylko na wypadkowość w ruchu drogowym w okresie od kwietnia do września
    > włącznie w porze dziennej. A celem jest chyba zmniejszenie wypadkowości
    > ogólnie a nie tylko w wybranych okresach (kosztem innych okresów).

    Ale nakaz jazdy na swialach w zimie byl juz wczesniej.
    Wiec uwzgledniajac wyniki zimowe narazasz sie na wliczenie w wynik
    niepotrzebnych fluktuacji, albo innych czynnikow - np. ciepla zima.
    No chyba ze mamy wplyw swiatel latem na wypadkowosc zima ... moze i
    jest, ale moze tez wymagac paru lat na objawienie.

    > Tylko jeśli weźmiemy wszystkie dane to mamy pewność, że nie odrzuciliśmy
    > danych świadczących o jakimś efekcie, którego nawet nie podejrzewaliśmy
    > (i dlatego odrzuciliśmy).
    > A w tym przypadku nawet ja mogę podać kilka powodów dlaczego obowiązek
    > całodobowej, całorocznej jazdy na światłach _mógł_ mieć wpływ na

    Z drugiej strony - akurat u nas bylo o tyle dobrze, ze poza tym
    przepisem niewiele sie zmienilo. Wiec mozemy sobie porownac sasiednie
    lata.

    > wypadkowość w okresach, w których już wcześniej taki obowiązek był, np:
    > - ludzie przyzwyczaili się, że wszystko co się porusza szybko, świeci
    > więc słabiej zauważają to co nie świeci a takie się mimo wszystko
    > zdarzają, również w zimie i o zmierzchu

    I to sie chyba stalo w Austrii - wiecej ofiar wsrod pieszych i
    rowerzystow.

    > - z powodu całorocznego obowiązku świecenia niektórzy zamontowali
    > badziewne ledy do jazdy dziennej więc nie włączają już świateł mijania w
    > sytuacjach w których wcześniej włączali: w okresie zimowym, w deszczu, a
    > może i w nocy

    Jest to jakas teoria ... tym bardziej rozpatrzyc lato i zime osobno
    :-)

    > - z powodu obowiązku całorocznego świecenia wiele samochodów
    > automatycznie włącza światła (do jazdy dziennej) więc kierowca
    > całkowicie zapomina o przełączniku świateł i nie używa go nawet wtedy
    > kiedy należałoby włączyć światła mijania (aż do momentu gdy zrobi się
    > tak ciemno, że sam nic nie widzi)

    Z tym, ze to mialo miejsce i wczesniej.

    Ja bym dorzucil jeszcze jeden:
    -ludzie sie naucza, ze samochody maja swiatla, i zaczna wyprzedzac
    miejscach o gorszej widocznosci. A niech tam ktos zapomni wlaczyc.
    Tylko to wlasnie wymaga paru lat - tak szybko sie nie naucza.

    J.