-
Data: 2010-07-23 09:33:12
Temat: Re: NIE, tak długo, jak obowiązują prawa fizyki.
Od: "J." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]> Tragedia pod Kutnem, 4 osoby zginÄĹy, piÄ ta przewieziona do szpitala,
link:
> http://motoryzacja.interia.pl/news/,1509433
>
> MyĹlicie, Ĺźe jest jakieĹ auto osobowe ktĂłre w takim zderzeniu z
> tirolotem, nie spowodowaĹoby, Ĺźe ten wypadek byĹby tak tragiczny w
skutkach?
Niestety nie. Zawsze mniejszy pojazd i jego pasażerowie odczują poważniej
skutki kolizji z pojazdem o zdecydowanie większej masie. W tym przypadku
sprawę pogarszała obecność przyczepy z łódką, o masie mniej więcej równej
masie osobówki.
Przy dużej prędkości [czyli typowej na drodze] jakieś tam zalety
konstrukcyjne danego auta traca sporo na znaczeniu, bo niezależnie do
konstrukcji strefy zgniotu itp. moga miec ograniczone rozmiary. Tym samym
przyspieszenia działajace na nieszczęsne ofiary kolizji są ogromne, czego
nawet pasy z napinaczami, poduszki itp. wynalazki nie skompensują, problemem
stają się uszkodzenia narządów wewnętrznych. Oddziały urazów wielonarządowych
w klinikach są dla pacjentów ściągnietych z dróg...
Pare krótkich prawd:
"prędkość zabija" -wynika z II zasady dynamiki; dlatego auta na zderzenie
czołowe testuje sie do 50+km/h w spotkaniu z masywna sztywna przeszkodą, nie
da sie więcej ze wzgledu na przeciążenia, których ciało ludzkie i tak nie
wytrzyma; policzcie sobie przyspieszenie w krotnosciach g przy zatrzymaniu
auta na drodze 1 m z prędkości wyjściowej 60, 90, 120 i 150km/h
"mniejszy [lżejszy] ucierpi w kolizji bardziej" -III + II zasada dynamiki; w
zderzeniu na oba pojazdy działa tak sama siła [III z.d.], więc ten w tirze o
wadze 20 ton najwyżej sie poobija, ci w osobówce wagi 1.5 tony z ładunkiem
zostana starci na miazgę [II z.d.]
Pozdrawiam
-J.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 23.07.10 09:46 R2r
- 23.07.10 11:39 Olek
- 23.07.10 12:23 Massai
- 23.07.10 12:25 Massai
- 23.07.10 12:31 Gabriel 'wilk
- 23.07.10 12:34 Michał
- 23.07.10 12:51 R2r
- 23.07.10 13:06 kamil
- 23.07.10 13:14 Massai
- 23.07.10 13:23 R2r
- 23.07.10 13:28 Cavallino
- 23.07.10 13:45 Artur Maśląg
- 23.07.10 13:50 Gabriel 'wilk
- 23.07.10 14:00 R2r
- 23.07.10 13:58 Artur Maśląg
Najnowsze wątki z tej grupy
- gov.pl - porównanie kosztów przejechania 100 km (II kwartał 2024)
- Suchoń z Czeciej Drogi twierdzi że nie będzie podatków od AUT SPALINOWYCH
- przyszłość wg Muska
- pedał gazu bez linki
- Kolejny EKOLOGICZNY samochód na widok którego Cavallino dostaje WHHURRRIII ;-)
- Zakaz wjazdu samochodami na parkingi wielopoziomowe?
- Ładowarka CAT 994H
- elektryczna Norwegia
- Podnieś rękę!
- KIA nas dyma
- miles per gallon
- Strefa czystego powietrza
- Prawdziwy ekologiczny samochód
- Stało się...
- skodeczka up
Najnowsze wątki
- 2024-10-18 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-10-18 Przeróbka na zgrzewarkę "równoległą"
- 2024-10-18 Ostrów Wielkopolski => Laravel PHP Developer <=
- 2024-10-18 Warszawa => Data Scientist / Data Engineer (modele predykcyjne) <=
- 2024-10-18 doładowania 5zł
- 2024-10-17 Prośba o identyfikację komponentu
- 2024-10-17 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2024-10-17 Warszawa => Account Manager - Sprzedaż Usług Rekrutacyjnych <=
- 2024-10-17 Warszawa => Software Engineer .Net <=
- 2024-10-17 Warszawa => Senior SAP HANA Developer <=
- 2024-10-17 Lublin => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-10-17 Olsztyn => Sales Specialist <=
- 2024-10-17 Brat k.o.medianta
- 2024-10-16 Warszawa => Programista Dynamics 365 CRM <=
- 2024-10-16 Jak dobrze zrobić dach drewutni?