-
Data: 2010-07-23 09:33:12
Temat: Re: NIE, tak długo, jak obowiązują prawa fizyki.
Od: "J." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]> Tragedia pod Kutnem, 4 osoby zginÄĹy, piÄ ta przewieziona do szpitala,
link:
> http://motoryzacja.interia.pl/news/,1509433
>
> MyĹlicie, Ĺźe jest jakieĹ auto osobowe ktĂłre w takim zderzeniu z
> tirolotem, nie spowodowaĹoby, Ĺźe ten wypadek byĹby tak tragiczny w
skutkach?
Niestety nie. Zawsze mniejszy pojazd i jego pasażerowie odczują poważniej
skutki kolizji z pojazdem o zdecydowanie większej masie. W tym przypadku
sprawę pogarszała obecność przyczepy z łódką, o masie mniej więcej równej
masie osobówki.
Przy dużej prędkości [czyli typowej na drodze] jakieś tam zalety
konstrukcyjne danego auta traca sporo na znaczeniu, bo niezależnie do
konstrukcji strefy zgniotu itp. moga miec ograniczone rozmiary. Tym samym
przyspieszenia działajace na nieszczęsne ofiary kolizji są ogromne, czego
nawet pasy z napinaczami, poduszki itp. wynalazki nie skompensują, problemem
stają się uszkodzenia narządów wewnętrznych. Oddziały urazów wielonarządowych
w klinikach są dla pacjentów ściągnietych z dróg...
Pare krótkich prawd:
"prędkość zabija" -wynika z II zasady dynamiki; dlatego auta na zderzenie
czołowe testuje sie do 50+km/h w spotkaniu z masywna sztywna przeszkodą, nie
da sie więcej ze wzgledu na przeciążenia, których ciało ludzkie i tak nie
wytrzyma; policzcie sobie przyspieszenie w krotnosciach g przy zatrzymaniu
auta na drodze 1 m z prędkości wyjściowej 60, 90, 120 i 150km/h
"mniejszy [lżejszy] ucierpi w kolizji bardziej" -III + II zasada dynamiki; w
zderzeniu na oba pojazdy działa tak sama siła [III z.d.], więc ten w tirze o
wadze 20 ton najwyżej sie poobija, ci w osobówce wagi 1.5 tony z ładunkiem
zostana starci na miazgę [II z.d.]
Pozdrawiam
-J.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 23.07.10 09:46 R2r
- 23.07.10 11:39 Olek
- 23.07.10 12:23 Massai
- 23.07.10 12:25 Massai
- 23.07.10 12:31 Gabriel 'wilk
- 23.07.10 12:34 Michał
- 23.07.10 12:51 R2r
- 23.07.10 13:06 kamil
- 23.07.10 13:14 Massai
- 23.07.10 13:23 R2r
- 23.07.10 13:28 Cavallino
- 23.07.10 13:45 Artur Maśląg
- 23.07.10 13:50 Gabriel 'wilk
- 23.07.10 14:00 R2r
- 23.07.10 13:58 Artur Maśląg
Najnowsze wątki z tej grupy
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
Najnowsze wątki
- 2024-12-19 koniki obsiadły kolejki i numerki
- 2024-12-18 Poseł oszukany "na policjanta"
- 2024-12-18 znów chory psychicznie
- 2024-12-18 Katowice => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-18 Poznań => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Katowice => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2024-12-18 Gdańsk => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-18 Warszawa => Helpdesk Specialist <=
- 2024-12-18 Katowice => Kierownik Działu Zarządzania Platformą Wirtualizacji i
- 2024-12-18 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-18 Żerniki => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-18 Kablówka z modułem CAM
- 2024-12-18 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Wróblewo => Analityk finansowy <=