  • Data: 2011-10-07 17:20:26
    Temat: Re: NEX-5N wymiata na Dpreview
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "John Smith" <u...@e...net> wrote:

    [...]
    > Pewnie chodzi o to, że NEX, będąc pozbawionym lustra, zmuszony jest do
    > grzania matrycy przed zdjęciem (podgląd na żywo). SLR daje alternatywę
    > w postaci podglądu optycznego, bez grzania matrycy przed ujęciem. A
    > grzanie to dodatkowy szum. Przynajmniej kiedyś tak było.

    Nic się nie zmieniło i nawet nie mogło się zmienić - prawa fizyki
    i logiki wciąż mamy te same, a samo zjawisko osobiście badałem kilka lat
    temu na przykładzie kompaktów (o czym pisałem w kilku postach chyba nt.
    a77). Były to aparaty z matrycami 2/3", 1/2,5" i 1/3,2".

    Tu różnicę może stanowić jakiś postęp technologiczny (mogący nieco
    zmniejszyć, ale na pewno nie zlikwidować problem [tak jak postęp
    techniczny może zmniejszyć wagę sprzętu biwakowego, ale zmniejszenia do
    zera nie należy oczekiwać]) oraz mniejsze upakowanie matrycy - w te
    obszary nigdy nie wnikałem, ale jest chyba rzeczą oczywistą, iż każdą
    komórkę trzeba obsłużyć elektrycznie: fotony są zamieniane na elektrony,
    potem trzeba to zliczyć, obrobić i oczyścić z ładunku do następnego
    pomiaru - nieprzypadkiem Panasonic G1 zużywa 0,9 W więcej w trybie
    podglądu i prawie cała ta energia idzie w grzanie matrycy, a SLT-y nawet
    przerywały nagrywanie wideo z powodu przegrzania.

    O tym, że nie wymyśliłem problemu może świadczyć omawiany tu na
    grupie słaby sampel z Sony SLT a77 ISO 6400 na dpreview (widocznie za
    długo był ustawiany w trybie podglądu). NEX-y (i wszystkie inne
    mirrorlesy) działają na tej samej zasadzie - w końcu to wciąż są tylko
    "kompakty", a jedynie z bagnetem na szkło.

    Przy czym podkreślam - tak naprawdę szum cieplny widać dopiero przy
    największych wzmocnieniach sygnału najwyższych czułości, choć można mieć
    świadomość, że zjawisko cały czas występuje i narasta z każdą sekundą
    aktywnego podglądu (oraz wraz z nagrzaniem korpusu, np. na słońcu, ale
    to już jak we wszystkich innych cyfrakach. Na szczęście zima za pasem! :))

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]