    From: Poldek <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: NAS z klientem VPN/PPTP
    Date: Fri, 24 Jan 2014 19:34:03 +0100

    Krystek wrote:

    > Hej. Dzięki za objaśnienie. Okazuje się, że można sprawić tak, że
    > ReadyNAS RN102 będzie widział dyski w dwóch kieszeniach jako osobne
    > woluminy. Pół nocki spędziłem na przeglądaniu forum NETGEAR-a. Teraz
    > znalazłem jeszcze na polskim forum wzmiankę o tej możliwości, z linkiem
    > odsyłającym do anglojęzycznej strony z instrukcją, którą widziałem w
    > nocy - <http://netgearclub.pl/viewtopic.php?f=12&t=985>
    >
    > Jeśli dobrze zrozumiałem to najpierw trzeba włożyć jeden dysk, zrobić
    > factory reset, ustawić Flex-RAID/JBOD (czy w czasie factory reset dostęp
> [...]

    Tak, tzn. nie w czasie resetu, tylko po resecie (ew. po włączeniu nowego
    ReadyNASa) masz 15 minut. W czasie tych 15 minut w programie RAIDar jest
    aktywna funkcja umożliwiająca wybór konfiguracji JBOD. Jeżeli nic nie
    klikniesz, to rozpocznie się tworzenie macierzy X-RAID2. Jeżeli się
    zagapisz, albo będziesz chciał później przejść na JBOD, to musisz zrobić
    factory reset.

    Powiedz dlaczego koniecznie chcesz mieć dwa fizyczne dyski, jeżeli nie
    chcesz RAIDa? Moim zdaniem prościej i lepiej na przyszłość zamontować
    jeden dysk 2 TB i nie bawić się we wkładanie, wyjmowanie, resetowanie.
    Jeżeli potrzebujesz więcej niż jeden wolumin, to pozakładasz sobie tyle
    woluminów ile będziesz chciał. A w przyszłości będziesz mógł po prostu
    zamontować drugi dysk i nie zostaniesz z dwoma mniejszymi dyskami, z
    którymi nie bardzo wiadomo co potem zrobić.
    W układzie z jednym dyskiem nie musisz też włączać konfiguracji JBOD w
    ciągu piętnastu minut, tylko po prostu wkładasz jeden dysk i z jednym
    dyskiem to sobie chodzi bez redundancji.
    Oczywiście jeżeli nie włączysz konfuguracji JBOD, to włożenie drugiego
    dysku - później, czy kiedy indziej - sprawi, że rozpocznie się tworzenie
    mirrora na drugim dysku.

    Ogólnie system X-RAID jest bardzo fajny. Wyobraźmy sobie sytuację, że
    masz ReadyNASa z jednym dyskiem 1 TB. Wszystko działa super, masz do
    dyspozycji 1 TB przestrzeni dyskowej (no, prawie). Po jakimś czasie
    zachciałeś mieć: a. więcej przestrzeni, b. zwiększone bezpieczeństwo
    poprzez redundancję. Do wolnego slota wkładasz nowy dysk 2 TB (bez
    wyłączania NASa). Następuje automatyczne utworzenie macierzy X-RAID i
    zmirrorowanie danych z dysku 1 TB na dysku 2TB. Po zakończeniu
    synchronizacji bez wyłączania NASa wyciągasz stary dysk 1 TB. Następuje
    "ekspansja" - dostępna przestrzeń powiększa się do 2 TB. Ale teraz nie
    masz redundancji. Bez wyłączania NASa wkładasz do niego drugi dysk 2TB.
    Automatycznie tworzy się macierz z redundancją i 2 TB dostępnej
    przestrzeni. Po jakimś czasie jeden z dysków zaczyna sypać błędami. Bez
    wyłączania NASa wymieniasz go na nowy, taki sam lub większy.
    Jeszcze ciekawiej jest na ReadyNASach, które mają więcej niż 2 zatoki na
    dysk, ale to temat na odrębną opowieść.