    From: de Fresz <d...@n...o2.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Most exciting new ? series DSLR is coming
    Date: Wed, 26 Aug 2009 12:31:26 +0200

    On 2009-08-26 00:21:17 +0200, dominik <n...@d...kei.pl> said:

    > Chyba masz rację, głośnej rewolucji na temat produktu "X" nie będzie.
    > Zrobi się jednak na temat jego skutków.
    > Takie A200 było wyjątkowo niepozornym aparatem - wyszło niewiele
    > droższe od A100, ale też było coś usprawnionego, coś odjętego.
    > Szybko jednak było za mniej niż tysiaka, gdy inne aparat zaczynały się
    > od 1/3 więcej. I nie zrobiło to rewolucji? Okazało się, nagle że
    > lustrzanka może być tania :)

    Raz że to chyba najtandetniej zrobione lustro, a dwa Sony stać na
    agresywną politykę na rynku, gdzie się musi dopiero przegryzać do
    czołówki. Nie potrafią wojować jakością i innowacyjnością, to zostaje
    im walka cenowa i marketing. I skutki tego już widać.

    > Poza tym jak duża jest matryca jest szereg innych cech jeszcze, które
    > decydują o umieszczeniu produktu. Jakość LCD, jakość wizjera, obudowa,
    > łączność, szybkość, migawka itd. A700 i A900 różni tylko kwestia
    > matrycy - prawie nic poza tym.
    > Z drugiej strony wyobraź sobie cyfrowego dynaksa 3. Taki pełen plastik,
    > tanie elementy, w tym wypadku cienki LCD i oberżnięcie wielu opcji.
    > Postawisz go nad A700?

    Nigdzie go nie postawię, bo nie sądzę aby przez najbliższe kilka lat
    coś takiego się pojawiło na rynku. Jestem głęboko przekonany, że w
    dającej się przewidzieć przyszłości FF będzie domeną tylko dSLR-ów
    semi- i full-profesjonalnych. Choćiażby dlatego, że tak naprawdę
    znakomitej większości amatorów matryca większa niż crop nie jest do
    niczego potrzebna. A marudząca reszta może sobie śnić na jawie i tak
    nic z tego nie wyniknie.

    > Nic nowego, a mimo tego straconej pozycji zbudowali całkiem niezły system.

    Inwestując w to olbrzymią kasę - na kreatywność rozwiązań już widać zabrakło.

    > Będzie tylko lepiej.
    > Teraz w aparatach masz ekrany by sony (te low res i te high res),
    > jedyny opór stawia tu panas i olek

    To że są dostawcą elementów (pewnie i nawet widącym), nie sprawia
    jeszcze że ich własne produkty w tym segmencie są w jakiś sposób
    wyróżniające się. Ot, choćby "engeeny" w aparatach - mają podaj
    najgorzej oprogramowane i wypluwają koszmarne jotpegi. Może i nie jest
    to trywialne zadanie, ale na tle konkurencji Sony wypada tu naprawdę
    fatalnie.

    > (leika to dopiero kopiowanie hehe :).

    Śmiem twierdzić, że jeśli pominąć przebrendowane konstrukcje, to wręcz
    przeciwnie.

    > Zresztą kilka fajnych rzeczy jest: pierwszy grip z przeniesieniem
    > całego sterowania łącznie z joistickami itd.

    Aby na pewno byli pierwsi?

    > pierwsza lampa tak śmiesznie, ale użytecznie odchylana,

    Heu?

    > no i innowacyjne w pewien sposób jest to jak zrobili LV - IMHO lepiej
    > od olka, gdzie światło się marnowało. A takim prostym trickiem.

    No właśnie nie innowacyjny, tylko zerżnięty, z małym udoskonaleniem. U
    Olka za to wizjer był cały czas używalny.

    > Chyba na takiej samej zasadzie można by było powiedzieć, że D3 nie był
    > rewolucyjny: pełną cyfrową klatkę miał już canon, więc o co chodzi? A
    > jednak wielu uznaje, że aparat jako pierwszy pełnoklatkowy cyfrowy
    > nikon jest rewolucją.

    Poza LV, co było w nim zerżnięte z innych producentów? FF przypętał się
    z analogów i ciężko nazwać to wynalazkiem Canona, tym bardziej że
    pierwsze cyfry w tym formacie to AFAIR były Kodaki.

    > W sony jest podobnie - wchodzi z chorymi cenami, ale potem w całkiem
    > niezłych jest po prostu porządny aparat.

    Ty, ale co Sony _wniosło_ do fotografii? Jesteś w stanie wymienić choć
    jedną znaczącą cechę (lub ich połączenie), które niesie sobą jakąś nową
    jakość? Pierwsze 24 MPx w FF? To bardziej zaleta ich działu matryc,
    zresztą co z tego że byli pierwsi o parę miesięcy (bo i mogli dyktować
    warunki Nikonowi), skoro porównanie obrazu z niby tej samej matrycy u S
    i N wypada miażdżąco dla tego pierwszego?

    > No ale marka nie równała się euro :)

    O, zauważyłeś! :-P

    > No o takich cenach się mówi po prostu.

    Ale dla producenta one są wyznacznikiem przy ustalaniu cen nowych modeli.

    > Wiesz... tak można przy puszce, która coś poprawia, coś zmienia. Jednak
    > nie przy puszce, w której mówi się, że jest wersją ekonomiczną tamtej,
    > zapakowaną w szary papier zamiast błyszczącego pudełka. W takim wypadku
    > wyjściowa musi być mniejsza i nie ma tu skrupułów.

    Musi? Skoro SRP dla a900 to ~2500 ojro, to za model z 2 fpsami mniej i
    ciut gorszym wizjerem 2000 wydaje się całkiem ok. Porównaj % różnice
    pomiędzy oberżnietymi modelami a300/350 i a330/380 - sądzę że wyjdzie
    podobnie.

    > Conajwyżej potem szybko może zlecieć do naprawdę fajnej :)

    Z pewnością spadnie. Pytanie czy do poziomu 1500 ojro, czy jednak ciut
    więcej. BTW - premierowa cena D300 to było ok. 2k ojro.

    de Fresz