  • 21. Data: 2011-01-31 20:47:46
    Temat: Re: Monitor-wzrok
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "the_foe"
    >a co ty mi tu z CRT wyjezdzasz? W prkatyce kazdy monitor LCD pracuje z
    >czestotliwoscia odwierzania obrazu 60 Hz. Koniec kropka.

    No właśnie nie, drogi ignorancie.
    W przypadku LCD nie ma w ogóle mowy o "częstotliwości odświeżania".
    (a nie "odświerzania", ani tym bardziej "odwierzania").

    --
    \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\
    .\....@e...eu.org.\.\.

  • 22. Data: 2011-01-31 20:55:44
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2011-01-31 20:17, januszek pisze:
    > qwerty napisa?(a):

    > Czasem w LCD im wiecej Hz tym gorzej ;) A tutaj jest to ładnie wyjaśnione:
    > http://monitory.mastiff.pl/faq/index/view_article/ar
    ticle_id/28/

    > j.

    nie jest to do konca prawda, bo mylimy tu kilka rzeczy. np. monitor
    pzrede mna na laczu DV ma 60 Hz i an iwiecej ani mniej nie wyciagnie bo
    jest tak na sztywno ustawiony. Przez analoga jedzie 75Hz ale to tylko
    zludzenie bo obraz wciaz jest 60 Hz pozostale 15 Hz to czas w jakim
    minitor odbiera dane pozwalajace mu zinterpretowac to co dostal.
    Dodatkowo cywforwe DV ma ograniczona przepustowosc i na wyzszych
    rozdzielczosciach to nawet nie ma mozliwosci podwyzszenia HZ nawet gdyby
    monitor mial taka opcje chyba ze podlaczymy go pzred dual linka
    (wykorzystujac dwa lacza podwajamy przepustowosc).
    W TV to z tymi HZ to inna bajka. Znow mamy standard 50/60 Hz ktory w
    zupelnosci wystarcza. Klopt jest wtedy kiedy dostajemy zalosny obraz na
    wejsciu np. TVP z anteny. Obraz interpolowany wyglada jak wyglada. I tu
    pomagaja herze. Ta sama klatke wyswietla sie 2x (100 Hz) lub 4x (200Hz)
    z inna konfiguracja interpolacji. Latwo sobie to wyobrazic jesli chcemy
    zinterpolowac szachownice 2x2px na ekran docelowy 3x3px; W normalnej
    interpolacji musielibysmy skonfigurowac wysiwetlenie 5/4 majac dwa razy
    wiecej pikseli zawsze uzyskamy 1/2 gdyz w praktyce uzyskamy kolor szary
    miedzy bialym a czarnym. w przypadku 200 Hz beda to az dwa stopnie
    szarosci. W przypadku natywnej rozdzielczosci matrycy - kiedy nie
    potzrebujemy interpolowac, dodatkowe herze sa zbedne.

    --
    the_foe

  • 23. Data: 2011-01-31 21:05:10
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "yarroll" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    o.googlegroups.com...
    Witam,
    pytanie musiało już paść ale nie mogę doszukać się w archiwum :-((
    Jaki parametr jest najważniejszy żeby monitor był najbardziej
    "przyjazny dla użytkownika"?

    Cały dzień siedzę przy kompie. Poprzedni monitor padł coś 3 miesiące
    temu, więc sprawiłem sobie za grosze nowy (używany). Ale zmiana jest
    dramatyczna, bo wieczorem oczy pieką :-(( Kombinowanie z jasnością i
    kontrastem nic nie daje.

    Pozdrawiam, Yarroll

    Hej

    Miałem CRT NEC'a z wyższej półki.Bardzo fajnie się na nim pracowało.

    Potem wszyscy przechodzili na LCD a mnie diabli brały jak przy tym
    siedziałem. Oczy bolały i kolory do dupy.
    No i w pewnym momencie nastąpiło olśnienie.
    Kumpel kupił NEC'a 19 cali na matrycy S-IPS. Tutaj już mogłem spokojnie
    wytrzymać.
    Ale do domu kupiłem jednak EIZO S2231W na S-PVA, 22 cale i 1680x1050 aby
    wielkość pixela nie była za mała, bo minimalistyczna czcionka by mi
    dokończyła wzrok.

    Także popatrz na lepsze klasowo monitory a nie marketowy chłam na TN'kach.
    Zdrowie nie ma ceny i warto dopłacić jednak.

    Pozdro

    --
    Irokez

  • 24. Data: 2011-01-31 21:55:34
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-01-30 22:58, yarroll pisze:
> [...]
    > temu, więc sprawiłem sobie za grosze nowy (używany). Ale zmiana jest
    > dramatyczna, bo wieczorem oczy pieką :-(( Kombinowanie z jasnością i

    W Windows 7 jest fajna kalibracja ekranu. Bardzo pomocne dla oczu.

    --
    animka

  • 25. Data: 2011-01-31 21:58:17
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

> [...]
    > temu, więc sprawiłem sobie za grosze nowy (używany). Ale zmiana jest
    > dramatyczna, bo wieczorem oczy pieką :-(( Kombinowanie z jasnością i

    Ja mam w tej chwili ustawione: jasność na 12 a kontrast na 8.
    W dzień jest wszystko super, ale przy świetle w nocy ciągle coś przestawiam.

    --
    animka

  • 26. Data: 2011-01-31 23:17:41
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2011-01-31 21:47, Mariusz Kruk pisze:
> [...]
    > W przypadku LCD nie ma w ogóle mowy o "częstotliwości odświeżania".
    > (a nie "odświerzania", ani tym bardziej "odwierzania").

    jak nie jak tak,
    http://en.wikipedia.org/wiki/Refresh_rate
    "Refresh rate or the temporal resolution of an LCD is the number of
    times per second in which the display draws the data it is being given"

    chciales sie pomadrzyc i sie wyglupiles. Fakt iz w CRT obraz powstaje
    inaczej nie oznacza to ze definiuje to czym jest odswiezanie ekranu. W
    LCD po prostu jest on rowny odswiezeniu piksela.

    --
    the_foe

  • 27. Data: 2011-01-31 23:51:01
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 31 Jan 2011 12:06:11 +0100, I.Tichy napisał(a):

    (ciach...)
    > Jesli to LCD ustaw jasnosc na zero lub w poblizu. Wtedy posiedz caly dzien
    > przed nim.

    Sprawdziłbym też, jakie są źródła oświetlenia w pomieszczeniu i czy
    przypadkiem nie powodują odbić na ekranie monitora.

    [ Ashby: It's as though, uh, Janis and Alanis had a baby. Moody: Yeah, ]
    [ and they put it a dumpster to howl away it's pathetic little existence. ]
    [ ("Californication 2x08 Going Down and Out in Beverly Hills") ]

  • 28. Data: 2011-02-01 00:42:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 Jan 2011, the_foe wrote:

    > no dobra. prawie kazdy, mozna kupic specjalna karte

    Jej specjalność polega na tym, że jest to każda współczesna NVidia
    zaliczona do kategorii "nadaje się do gier". Nawet jeśli "tylko od biedy
    nadaje się do gier".
    Trochę więcej wymaga obraz video 1920x1080, (karta musi nadążyć
    z podwójnym buforowaniem).
    Specyfikacje na stronie NVidii ;)

    > i wtedy przed dual linka wyciagnac 120 Hz, tylko po co? Niby do 3D

    Coż, "niby", bo rzeczywiście to tylko stereowizja :|
    Tyle, że >10 lat temu, kiedy kupowałem CRT, było to (już) jedno
    z kryteriów (u mnie). I poważnie się zastanawiałem co będzie jak
    mi ten CRT padnie. Dożył ;)

    > Nie zmienia to faktu ze w tej chwili 99,9% monitorow LCD na naszych biurkach

    Ty mi tutaj nie wyjeżdżaj z procentami.
    U mnie góra 75% w szczycie (licząc zabytki, najczęściej nieużywane) :P
    Proszę o wsparcie w procentach przez pozostałych posiadaczy 100Hz++
    (wiem, zaraz po piwie otworzą) ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2011-02-01 01:01:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Jan 2011, yarroll wrote:

    > Witam,
    > pytanie musiało już paść ale nie mogę doszukać się w archiwum :-((
    > Jaki parametr jest najważniejszy żeby monitor był najbardziej
    > "przyjazny dla użytkownika"?

    Nie ma takiego jednego.
    Przyroda zna różne objawy, od widocznego migotania świetlówek
    podświetlających zaczynając. Rada klasyczna, czyli "wymień zasilacz" ;)

    Ale już Ci napisali - jednym z istotniejszym jest jasność, z tym,
    że pojęcia "jasności" i "kontrastu" są przy LCD rozbieżne z tym,
    co określały przy CRT. A chodzi o fizyczną jasność punktu bieli.
    Ustaw, żeby mieć możliwie ciemno, ale jednocześnie widzieć
    różnice między czarnym a "prawie czarnym".
    Przeszukaj strony w tym stylu:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/k/0.htm
    Jak nie oglądasz fotografii, to można nawet strawić lekkie "wyżarcie"
    ciemnej części.
    Z drugiej strony, czyli "kolor się liczy", jest gorzej.
    Do foto można skorzystać z "rzeźnika LCDów":
    http://members.chello.pl/m.kaluza/rzeznik_lcduf.png
    (uwaga, w przeglądarce trzeba KONIECZNIE wymusić wyświetlanie 1:1,
    w firefoksie wystarczy kliknąć "lupką" pojawiającą się po najechaniu
    obrazka)
    ...i "nieszarość" obrazka pokazuje rozjazd kolorów :)

    Na pewno próbowałeś ściemniać? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2011-02-01 02:06:13
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2011-01-31 22:05, Irokez pisze:
    > Miałem CRT NEC'a z wyższej półki.Bardzo fajnie się na nim pracowało.
    >
    > Potem wszyscy przechodzili na LCD a mnie diabli brały jak przy tym
    > siedziałem. Oczy bolały i kolory do dupy.

    to moze miec zwiazek, tanie LCD nie maja pelnych przetwornikow na
    subpiksel (zamiast 8 bitow maja 6) wtedy brakujace 2 bity emuluja
    obcinajac czestotliwosc odswiezania subpiksela (dla danego koloru).
    Polega to na tym ze jak subpiksel musi wyswietlic kolor z poza mozliwej
    palety to zaczyna "migac" odpowiednio kolorem wyzszym i nizszym od
    zadanego tak aby bezwladnosc oka ujrzala szersza palete barw.

    --
    the_foe