  • 31. Data: 2012-12-06 19:08:12
    Temat: Re: Monitor a zdjecia.....
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-12-06 15:35, quent pisze:

    > Ale on pisał o kalibracji więc w domyśle - sprzętowa.

    Oj nie byłbym taki pewien. Niech wypowie się JD. Pod pojęciem kalibracji
    sprzętowej różne rzeczy ludzie mają na myśli. Jeśli przykładam sprzęt
    (kalibrator) do ekranu monitora w celu otrzymania ICC i umiejscowienia
    go w LUT karty graficznej to można nazwać to kalibracją sprzętową,
    prawda? :-)

    A tak na marginesie: jak to jest z kalibracją sprzętową i monitorami?
    Czy wygenerowany ICC można przesłać do LUT monitora (jak? USB?), czy
    wymaga to oddzielnego kalibratora (w celu wyciągnięcia kasy od klientów)
    współpracującego bezpośrednio z monitorem?

    Jak skonfigurować w takich przypadkach Windows? Czy da się wyłączyć
    jakąkolwiek modyfikację sygnału RGB przez system (np. usuwając profil
    ekranowy) dla jednego monitora i pozostawić kalibrację dla drugiego
    pomocniczego monitora (bez LUTa programowalnego)?

  • 32. Data: 2012-12-06 19:39:02
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-12-06 15:41, J.F pisze:

    > Np Lustrzanka daje mydlo, ale w rozdzielczosci 6000x4000.
    > A malpka jest na oko ostrzejsza, ale 3000x2000

    Aha... czyli masz na myśli to, że gdyby zresamplować 6000x4000 do
    3000x2000 to dopiero wtedy możemy porównywać ostrość?

    Jeśli tak, to mam pewne obiekcje. Zależy jak na to patrzeć. Zresztą
    chyba nie w tym rzecz. Oba aparaty mają podobną ilość px choć trudno
    zgadywać jaka jest wielkość przetworników względem siebie. Po drugie
    Canon ma CMOS (chyba starego typu) a Samsung CCD. To też może rzutować
    na wrażenia (szum i kolory). Dopiero CMOS EXMOR zaczął dorównywać CCD.

  • 33. Data: 2012-12-06 21:28:25
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2012-12-06 19:08, Marek pisze:

> [...]
    > (kalibrator) do ekranu monitora w celu otrzymania ICC i umiejscowienia
    > go w LUT karty graficznej to można nazwać to kalibracją sprzętową,

    I dobrze, że jesteś czujny, bo wyraziłem się nieprecyzyjnie,
    myląc kalibrację z profilowaniem.
    Mój monitor nie ma kalibracji sprzętowej.

    Nie mniej nie zmienia to faktu, że LR I AS wyświetlają
    łagodne przejścia tonalne na słonecznym, błękitnym niebie,
    sfotografowanym z użyciem filtra polaryzacyjnego,
    założonego na mocno szerokokątny obiektyw Sigma 10-20.
    A to co pokazuje ACDsee wygląda jak izohelia.
    I tyle.

    Życzę szczęścia w dążeniu do "doskonałości" ;)

    JD

  • 34. Data: 2012-12-06 22:00:00
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-12-06 21:28, JD pisze:

    > Nie mniej nie zmienia to faktu, że LR I AS wyświetlają
    > łagodne przejścia tonalne na słonecznym, błękitnym niebie,

    Dzięki za wskazówki - zainteresuję się tymi programami. Tak je
    zachwalasz, że nie mam wyboru :-)

  • 35. Data: 2012-12-06 22:34:24
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2012-12-06 22:00, Marek pisze:

    > Dzięki za wskazówki - zainteresuję się tymi programami. Tak je
    > zachwalasz, że nie mam wyboru :-)

    Nie tyle zachwalam, co dziwię się, że ktoś,
    kto się określa maniakiem jakości wydruku,
    ma blade pojęcie o RAWach i ich obróbce
    i ile na tym można skorzystać.

    A jak już zajmiesz się RAWami, to zajmij się nimi
    w programie, który nie przekłamuje, a wyświetla prawidłowo.

    Ja tylko chcę pomóc.
    JD

  • 36. Data: 2012-12-07 01:10:49
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-12-06 22:34, JD pisze:

    > Nie tyle zachwalam, co dziwię się, że ktoś,
    > kto się określa maniakiem jakości wydruku,
    > ma blade pojęcie o RAWach i ich obróbce
    > i ile na tym można skorzystać.

    Dlaczego się dziwisz? Jak chcesz czegoś się dowiedzieć, to pytaj wprost.
    Fotografią zajmuję się od niedawna a w dobrej jakości drukuję znacznie
    dłużej. Ktoś pokazał mi, że warto wgłębić się w temat RAWów, sam
    doświadczyłem różnicy na kilku testowych fotkach więc wdrażam się. Może
    nie tyle wdrażam się gdyż temat jest tu zbyt banalny, co zapoznaję się z
    różnicami w działaniu aplikacji aby wybrać najlepszą.

    > A jak już zajmiesz się RAWami, to zajmij się nimi
    > w programie, który nie przekłamuje, a wyświetla prawidłowo.

    Szczerze mówiąc nie zauważyłem takich przekłamań, o jakich wspominasz w
    programach jakie testowałem: Photoshop + Camera Raw oraz ACDSee. W obu
    przejścia tonalne wyglądają ładnie. Nawet po włączeniu zarządzania
    kolorami w ACDSee nie dostrzegam dyskretyzacji odcieni.

    > Ja tylko chcę pomóc.

    A ja już przecież zasygnalizowałem, że skorzystam z Twoich rad i
    zainteresuję się programami jakich używasz.

  • 37. Data: 2012-12-07 08:53:56
    Od: "quent" <x...@x...com>

    > Jeśli przykładam sprzęt (kalibrator) do ekranu monitora w celu otrzymania
    > ICC i umiejscowienia go w LUT karty graficznej to można nazwać to
    > kalibracją sprzętową, prawda? :-)

    Hmm... modyfikuje się LUT monitora raczej a nie karty.
    Kalibrator wysyła te informacje poprzez USB do monitora. Tak to działa u
    mnie... chyba ;-)
    Mogę się jednak mylić.
    Czornyj, o ile czyta, pewnie umiałby to wyjaśnić.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 38. Data: 2012-12-07 10:33:55
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-12-07 08:53, quent pisze:

    > Hmm... modyfikuje się LUT monitora raczej a nie karty.
    > Kalibrator wysyła te informacje poprzez USB do monitora. Tak to działa u
    > mnie... chyba ;-)
    > Mogę się jednak mylić.

    Czyli możesz użyć dowolnego kalibratora, który wygeneruje Ci ICC?
    Monitor masz podpięty 2 przewodami: wizyjnym (np. HDMI) i USB? No i w
    urządzeniach USB masz ten monitor widoczny jako jakieś tam urządzenie?

    Pytam gdyż nie chcę wydać kupy kasy na monitor, w którego instrukcji
    potem wyczytam, że muszę drugą kupę kasy wydać na dedykowany kalibrator
    zamiast użyć tego, który leży w szufladzie.

  • 39. Data: 2012-12-07 10:49:39
    Od: "quent" <x...@x...com>

    > Czyli możesz użyć dowolnego kalibratora, który wygeneruje Ci ICC?

    Kupiłem kalibrator który jest obsługiwany przez soft do kalibracji, w moim
    przypadku soft to Eizo ColorNavigotor a kalibrator to Spyder3.
    AFAIK mogę użyć też np. EyeOne

    > Monitor masz podpięty 2 przewodami: wizyjnym (np. HDMI) i USB? No i w
    > urządzeniach USB masz ten monitor widoczny jako jakieś tam urządzenie?

    Tak DVI + USB. System widzi hosta usb w monitorze

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 40. Data: 2012-12-07 11:53:27
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-12-07 10:49, quent pisze:
> [...]
    > AFAIK mogę użyć też np. EyeOne

    > Tak DVI + USB. System widzi hosta usb w monitorze

    W moim NECu 2190 jest tylko DVI. Ale za to jest niezły cyrk z
    oprogramowaniem, które potrafi się dogadać z monitorem. Nie znam się na
    kwestiach prawnych, ale chyba jest to tak, że używanie w naszym kraju
    programu kupionego w USA jest zgodne z polskim prawem, ale niekoniecznie
    z amerykańskim (ale może opowiadam bajki).

    Pozdrawiam,
    Paweł