-
31. Data: 2019-02-18 13:08:48
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:q4dapr$5rf$...@n...news.atman.pl...
"PiteR" X...@l...net
>> nom może 50 kG dać z siebie dopóki jeszcze nie ma rwy kulszowej.
>> Życie zacina się po czterdziestce :)
>Stań na końcu klucza -- przecież ważysz więcej niż 500 N.
A co jesli waze duzo wiecej, a sruba nie puszcza ?
>Problemem jest podniesienie koła, nie dokręcenie czy
>odkręcenie. Zaś klucz niutonometryczny ;) można kupić
>za 70 pln.
Ale on Nm nie dodaje :-)
J.
-
32. Data: 2019-02-18 13:10:28
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"J.F." <j...@p...onet.pl> wrote in message
news:1bq5emxsipw4r$.1g8uwblyjf0t7$.dlg@40tude.net...
> Dnia Sun, 17 Feb 2019 13:54:28 -0600, Pszemol napisał(a):
>> "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote in message
>>> Dnia Sun, 17 Feb 2019 13:52:06 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):
>>>> J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>>>>> Wiec rurka to dobra rzecz.
>>>>
>>>> Rurka to ostateczność.
>>>> Istotny jest impakt/uderzenie.
>>>> Jeśli nie wystarczy kopnięcie nogą w fajkę to śruby masz dokręcone za
>>>> mocno i rurką tylko poukręcasz gwinty.
>>>
>>> Widac nigdy nie uzywales.
>>
>> Masz rację - rurki nie używałem - miałem coś lepszego...
>> Używałem porządnego klucza o długości 24" (>60cm) tzw "braker bar".
>
> To to samo.
>
>> Czpień pół calowy na porządne gniazdo 17 lub 19mm pasujące do śruby.
>> I powiem Ci tyle, że takim kluczem (czy też rurką) z łatwością jestem
>> w tanie ukręcić łeb śrubie od koła. I niestety udało mi się ukręcić
>> gwintowany bolec w Toyocie i Nissanie po wizycie u pana Gienka, gumiarza.
>
> Musial byc oslabiony, moze przerdzewialy ... albo gwint mocno
> zardzewialy.
> Normalnie to jednak bys wykrecil.
>
>>> Noga czy rurka - nie ma zadnej roznicy.
>> Noga daje tylko krótki/duży impuls, podobny do klucza udarowego.
>
> Mlotek to da krotki i duzy impuls.
> Impuls z nogi w miare slaby i dosc dlugi.
>
>> Ten udar/impuls luzuje śrubę w normalnych okolicznościach ale
>> jeśli mechanik przykręcił ją za mocno to przeważnie zniszczył/osłabił
>> gwint, i rurką sobie po prostu ukręcisz śrubę.
>
> IMO - noga bys tez ukrecil lub nie ruszyl.
>
> Nawiasem mowiac - skoro takie klucze robia, to widac srub nie
> ukrecaja, bo kto by kupil. No i tego pol calowego trzpienia nie
> ukrecil, choc sruba M12 znacznie slabsza ...
O 1/2" czpień się nie martwię - chodzi o gwint bolca w japońcu
gdzie dają nakrętki na koło lub gwint w śrubie w niemieckim aucie.
>>> Klucz udarowy czy mlotek - te to moze maja jakies wlasciwosci
>>> wykruszania rdzy.
>> Nie o rdzę tu chodzi tylko o nadwyrężony gwint od za mocnego
>> dokręcania czy też wkręcania od razu narzędziem bez zrobienia
>> kilku pierwszych obrotów palcami czyli masz cross-threaded.
>
> Szczegolnie taki 60cm klucz utrudnia wkrecanie, bo krzyzakiem to mozna
> tez delikatnie :-)
Ten klucz 60cm nie służy do wkręcania! O czym Ty mówisz?
Ten klucz służy do łamania tread-locker na gwintach śrub
w elementach zawieszenia. Jeśli śruba w kole jest zniszczona
za mocnym dokręceniem to zwykle widać to po jej wykręceniu
bo ma widocznie zdeformowany gwint.
-
33. Data: 2019-02-18 15:17:50
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2019-02-17 o 13:43, Jacek pisze:
> Oglądam tu posty Kolegów w sprawie śrub w kołach i widzę, że klucz
> trzeba przedłużyć rurą, żeby od/do-kręcić.
> Sprawdziłem w tabeli, że moment dokręcania śrub w kołach to przeważnie
> 100-110 Nm, chociaż trafiają się auta, gdzie jest 180 (VW Multivan).
> Najzwyklejszy klucz ma 30 cm długości, więc mamy siłę 40-70 kG
> zakładając, że przykładamy siłę nie na samym końcu klucza, tylko 25 cm
> od główki.
> Wydaje mi się, że używanie rury przedłużającej może świadczyć, że ktoś
> wcześniej do****lił na maxa, albo śruby są pordzewiałe. Inaczej
> przeciętny facet bez przedłużki potrafi te 50 kG dać z siebie.
> No chyba, że gatunek męski jest na wyginięciu i wypiera go jakiś twór
> eunuchoidalny.
> Jacek
Ja zrobiłem inne doświadczenie. Zakładając koła, całe dociąganie
zrobiłem kluczem dynamometrycznym ustawionym na 120Nm. Potem
sprawdziłem, ile jestem w stanie dociągnąć jeszcze zwykłym kluczem,
dołączonym do lewarka. Dobre pół obrotu dało się zrobić.
Wniosek: klucz z zestawu ma dlatego taką, a nie inną długość żeby nawet
wątła kobieta dała radę dokręcić koło odpowiednim, bezpiecznym momentem.
Stawanie na kluczu przy dokręcaniu to przesada, bo równie złe jest za
mocne dokręcenie, jak i za słabe. Wie to każdy, kto wyrwał jakąkolwiek
szpilkę, albo urwał gwint z bloku przy dokręcaniu głowicy ;)
--
viktorius
-
34. Data: 2019-02-18 20:25:33
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: JDX <j...@o...pl>
On 2019-02-17 20:01, J.F. wrote:
[...]
> Prawdziwy mezczyzna to sobie opony sam zmieni.
>
> Niestety - ostatni raz okazalem sie nieprawdziwym i teraz nawet nie
> probuje :-(
No i ja w moich rowerach opony zmieniam sam... :-D
-
35. Data: 2019-02-18 20:27:59
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: JDX <j...@o...pl>
On 2019-02-17 15:29, Mateusz Viste wrote:
[...]
> Bo tylko zniewieściałe istoty jeżdżą do kogoś z taką głupotą. Prawdziwy
> mężczyzna sam sobie przekłada koła 2x w roku, i nie ma żadnych problemów.
I do tego obowiązkowo pieprzy się przy tym ze zwykłym podnośnikiem
trapezowym, a nie jakimś tam fikuśnym. :-)
-
36. Data: 2019-02-18 20:32:45
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: JDX <j...@o...pl>
On 2019-02-17 19:28, PiteR wrote:
[...]
> nom może 50 kG dać z siebie dopóki jeszcze nie ma rwy kulszowej.
> Życie zacina się po czterdziestce :)
Ano. Jeszcze 20 lat temu nosiłem po dwa 50 kg worki cementu, a teraz to
25 kg jest ciężkawo. :-)
-
37. Data: 2019-02-18 20:51:21
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Mon, 18 Feb 2019 20:27:59 +0100, JDX wrote:
> On 2019-02-17 15:29, Mateusz Viste wrote:
> [...]
>> Bo tylko zniewieściałe istoty jeżdżą do kogoś z taką głupotą. Prawdziwy
>> mężczyzna sam sobie przekłada koła 2x w roku, i nie ma żadnych
>> problemów.
> I do tego obowiązkowo pieprzy się przy tym ze zwykłym podnośnikiem
> trapezowym, a nie jakimś tam fikuśnym. :-)
Nie no, jak prawdziwy mężczyzna ma prawdziwy (męski) samochód, to tenże
ma w standardowym wyposażeniu elegancki (równie męski) podnośnik:
http://www.cpcarsundparts.de/Bilder-CP/2101-3901250.
jpg
Mateusz
-
38. Data: 2019-02-18 21:25:16
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: JDX <j...@o...pl>
On 2019-02-18 20:51, Mateusz Viste wrote:
[...]
> Nie no, jak prawdziwy mężczyzna ma prawdziwy (męski) samochód, to tenże
> ma w standardowym wyposażeniu elegancki (równie męski) podnośnik:
>
> http://www.cpcarsundparts.de/Bilder-CP/2101-3901250.
jpg
No, ba! Miałem kiedyś taki w dużym fiacie, prawdziwym męskim
samochodzie. :-)
-
39. Data: 2019-02-18 21:34:26
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: Uncle Pete <4...@g...com>
On 2019-02-18 20:27, JDX wrote:
> On 2019-02-17 15:29, Mateusz Viste wrote:
> [...]
>> Bo tylko zniewieściałe istoty jeżdżą do kogoś z taką głupotą. Prawdziwy
>> mężczyzna sam sobie przekłada koła 2x w roku, i nie ma żadnych problemów.
> I do tego obowiązkowo pieprzy się przy tym ze zwykłym podnośnikiem
> trapezowym, a nie jakimś tam fikuśnym. :-)
Na przykład nie hydraulicznym z Biedry, bo to nie męskie )))
http://www.biedronka.pl/pl/product,id,971,name,podno
snik-samochodowy-2t
-
40. Data: 2019-02-18 22:55:01
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
W dniu 2019-02-18 o 21:25, JDX pisze:
> On 2019-02-18 20:51, Mateusz Viste wrote:
> [...]
>> Nie no, jak prawdziwy mężczyzna ma prawdziwy (męski) samochód, to tenże
>> ma w standardowym wyposażeniu elegancki (równie męski) podnośnik:
>>
>> http://www.cpcarsundparts.de/Bilder-CP/2101-3901250.
jpg
> No, ba! Miałem kiedyś taki w dużym fiacie, prawdziwym męskim
> samochodzie. :-)
Takie same były tez w polonezie. Tylko że ich już sporo
lat nie produkują. :-)
Pozdrawiam