  • 161. Data: 2010-09-27 03:59:59
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2010-09-24 13:10, Excite pisze:

    > To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą
    > dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z
    > silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
    > 1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500
    > 5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
    > 2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale
    > 2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc
    >
    > Bieg zawsze ten sam.
    > Które stwierdzenie jest prawdziwe ?

    1.

  • 162. Data: 2010-09-27 08:59:50
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Robert Rędziak" <r...@g...wkurw.org> napisał w wiadomości

    > Do pewnego stopnia różnicę sił hamowania między stronami
    > wyrównuje ujemny promień zataczania (wymagany np. dla
    > diagonalnych układów), do pewnego stopnia załatwia możliwość
    > dohamowania koła po przekątnej do najmocniej hamującego. Ale jak
    > różnica będzie za duża, to nie ma bata, powstanie moment
    > obracający auto, którego nie będzie czym skompensować.

    Ale ja nie o tym. "Ale normalny ABS nie będzie Ci hamował z różną siłą
    stronami". Właśnie że będzie. A to, czy pozwolisz na to, żeby samochód się
    obrócił - to już Twoja sprawa jako kierowcy.

    Jurand.

  • 163. Data: 2010-09-27 09:25:57
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    > begin Jurand

    > Ale dyskusja jest o hamowni podwoziowej... litości...

    To masz tutaj 2 wielkości, które są "natywne" i których pomiarów możesz być
    pewien - moc wygenerowana na kołach oraz opory toczenia. Reszta to tylko
    wyliczenia. Przy czym hamowanie mierzą moc na kołach na 2 różne sposoby -
    hamownia inercyjna mierzy to na podstawie przyspieszenia rolek, hamownia
    obciążeniowa - na podstawie zrównoważonej siły hamującej, wytwarzanej na
    rolkach.

    Jurand.

  • 164. Data: 2010-09-27 09:28:11
    Od: LEPEK <n...@n...net>

    W dniu 2010-09-26 22:34, Brzezi pisze:

    > skrzyni one nie maja, a wariator...

    Wariator to tylko jeden element przekładni bezstopniowej (czy można to
    nazwać skrzynią, to nie wiem). Silnik zespolony z przekładnią pełni rolę
    wahacza. Ważyć to potrafi sporo, bo pojemności rzędu 500 - 700 ccm są
    standardem w maxiskuterach (np. Burgman).

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 165. Data: 2010-09-27 09:54:41
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Mon, 27 Sep 2010 00:58:39 +0200, kogutek <k...@v...pl>
    wrote:

    > Myślisz że dostępne są wykresy silników benzynowych o mocach w granicach 900KM.

    Pan prosz, 3 sekundy w góglach:

    http://www.speedchrome.com/forums_pix/bullseye/S374R
    _995.jpg

    3 litry, 2.8bara ciśnienia doładowania (nie podali, czy
    absolutnego, czy względnego).

    r.
    _____________

  • 166. Data: 2010-09-27 10:02:03
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-09-25 15:04, Bugatti pisze:

    > Nic nie znika.
    > Moc i moment są że sobą powiązane wzorem który podałem.
    > Tunner modując twój silnik nie zrobi Ci na twoje zawołanie 15 % przyrostu momentu
    obrotowego i 40 % przyrostu mocy dla tej samej prędkości obrolowej.

    Ale przecież to oczywista oczywistość.

    > W sumie moc została wprowadzona po to aby sprawiać ludziom zachwyt....wystarczyłby
    sam moment a najlepiej siła napędowa przy danej prędkości pojazdu.

    Może inaczej: dysponując idealną skrzynią bezstopniową o sprawności 100%
    możemy zupełnie zapomnieć o momencie silnika. Do obliczenia przyspieszenia
    czy to chwilowego, czy czasu potrzebnego do rozpędzania do prędkości X
    wystarczy nam tylko czyta moc silnika i to tylko maksymalna. Nieważne
    czy będzie to silnik powolny z duzym momentem czy szybki z małym, oraz
    niezależnie od kształtu charakterystyki - gdyż będzie zawsze
    pracował w punkcie max. mocy.
    Owszem idealizacja, ale wcale nie aż tak mocna. Skrzynia "z dostatecznie
    gęstymi przełożeniami" przybliża nas do tego.

  • 167. Data: 2010-09-27 10:07:04
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-09-25 13:17, J.F. pisze:

    > No bo nie ma. Jednostka wychodzi dziwna.

    Ale dlaczego? Wychodzi N*m/s czyli moc.
    Śrenia (efektywna)? moc wydzielona w pewnym zakresie obrotów.
    A przecież ustaliliśmy że przyspieszenie zależy od mocy :)

  • 168. Data: 2010-09-27 10:58:41
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    On 2010-09-25 23:08, Yans van Horn wrote:

    > To niestety nie jest prawda. Przykład pewnego silnika (odczytane z
    > wykresu z hamowni) pokaże, że przyśpieszająć (biegi: 2->3, 3->4, 4->5,
    > 5->6) nie zejdę poniżej 95% maksymalnej mocy.
    > Przy 40% obrotów max ma już 60% maksymalnej mocy.
    >
    > Pokaż mi taki wykres silnika benzynowego. Mówimy o mocy +/- 200KM na
    > kołach.

    Zapomniałem dodac: nie jest to żaden rajdowy silnik. Ot, ze zwyklego
    cywilnego samochodu.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 169. Data: 2010-09-27 11:35:50
    Od: Brzezi <b...@g...com>

    pon, 27 wrz 2010 o 09:28 GMT, LEPEK napisał(a):

    > Wariator to tylko jeden element przekładni bezstopniowej (czy można to
    > nazwać skrzynią, to nie wiem).

    Piszac wariator, mialem na mysli cala przekladnie, jest to proste i lekkie
    rozwiazanie, no i jest to po prostu przekladania, a nie skrzynia.

    > Silnik zespolony z przekładnią pełni rolę
    > wahacza.

    Raczej tak bym tego nie okreslil, silnik nie stanowi wahacza, jezeli juz,
    to jest z nim zespolony, jest przymocowany do wahacza, i tak jak
    wspomnialem juz, nie ma za bardzo wplywu na wage nieresorowana, bo znajduje
    sie na/nad osia wahacza....

    > Ważyć to potrafi sporo, bo pojemności rzędu 500 - 700 ccm są
    > standardem w maxiskuterach (np. Burgman).

    Zgadza sie, ale nie ma to wplywu na wage nieresorowana...

    Pozdrawiam
    Brzezi

  • 170. Data: 2010-09-27 11:58:02
    Od: Brzezi <b...@g...com>

    pon, 27 wrz 2010 o 03:50 GMT, Filip KK napisał(a):

    > Ponadto w ogóle nie korzystam z opcji "kick-down" czy to jadąc na
    > automacie, czy w trybie sport, czy w trybie manual, bo jest mi to
    > niepotrzebne (bo użytkuję diesla), a dość często sobie pozwalam na
    > "kopnięcia w fotel". :)

    A co ma kickdown w stosunku do diesla? kickdown sluzy do wiekszej kontroli
    nad tym na jakim biegu jedziesz w trybie automatycznym: wciskasz lekko gaz
    -> przyspiesza, wciskasz jeszcze mocniej, nastepuje redukcja, wciskasz
    jeszcze mocniej az do kickdowna, redukuje jeszcze bardziej agrsywnie... To
    czy to diesel czy benzyna nie ma tutaj kompletnie znacznia, jezdzilem mala
    ale mocna benzyna 1.8t z automatem, potem dieslem 30d z automatem, teraz
    benzyna 5l V8 za automatem, i w kazdym uzywalem/uzywam kickdowna jezeli
    tego w danej chwili potrzebuje, szczegolnie czesto kickdowna uzywam w tym
    ostatnym poteznym silniku, z duuuzym momentem obrotowym, ale moze to
    dlatego ze ma tylko 4 biegi, sterowanie mechaniczne, i niestety malo
    inteligetnie steruje przelozeniami...

    Pozdrawiam
    Brzezi