-
Data: 2010-09-28 11:04:28
Temat: Re: Moment a moc
Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]kogutek wrote:
>> On 27 Wrz, 10:58, Yans van Horn <y...@n...spam> wrote:
>>> On 2010-09-25 23:08, Yans van Horn wrote:
>>>
>>>> On 2010-09-24 21:57, arek.pp wrote:
>>>>> - silniki benzynowe niedoładowane i turbodiesle o takich samych mocach
>>>>> maja max.przyspieszenia i predkosci maks. identyczne, poniewaz przy
>>>>> tych warunkach jazdy uzywa się ostatnich ~40-30 procent uzytecznych
>>>>> obrotów, gdzie iloczyn momentu i obrotów jest podobny (nałóż na siebie
>>>>> wykresy mocy silnika TD i benzyny O PODOBNYCH MOCACH)
>>>> To niestety nie jest prawda. Przykład pewnego silnika (odczytane z
>>>> wykresu z hamowni) pokaże, że przyśpieszająć (biegi: 2->3, 3->4, 4->5,
>>>> 5->6) nie zejdę poniżej 95% maksymalnej mocy.
>>>> Przy 40% obrotów max ma już 60% maksymalnej mocy.
>>>> Pokaż mi taki wykres silnika benzynowego. Mówimy o mocy +/- 200KM na
>>>> kołach.
>>> Zapomniałem dodac: nie jest to żaden rajdowy silnik. Ot, ze zwyklego
>>> cywilnego samochodu.
>>>
>>> --
>>> pozdrawiam,
>>> Marcin 'Yans' Bazarnik
>> W skrócie chodzi mi o to, że przy wykorzystywaniu max. przyspieszen
>> uzywamy obrotów uzytecznych mniej wiecej na 70-100 procent, gdzie
>> iloczyn momentu i obrotów dla turbodiesla /turbobenzyny/ oraz dla
>> wlnossacej benzyny jest taki sam - gdy oczywiscie porównujemy silniki
>> o zblizonych mocach. Natomiast przy "codziennym" uzywaniu niskich
>> obrotów, zawsze turbo będzie górą. Tych wykresów jest pełno w
>> necie....
>> Gdyby porównać np Lancera: silnik benz 1.8 143 KM oraz volkswagenowski
>> (montowany w mitsubishi) 2.0 D 140 KM to mamy:
>> benzyna:
>> 2000 obr - 30 kW
>> 3000 obr - 45 kW
>> 4000 obr - 65 kW
>> 5000 obr - 90 kW
>> 6000 obr - 105 kW, potem spadek mocy
>>
>> diesel:
>> 2000 obr - 60 kW
>> 3000 obr - 90 kW
>> 4000 obr - 103 kW, potem spadek mocy
>>
>> Moim zdaniem, gdyby producenci umieszczali w danych technicznych moc
>> (a nie moment, który mało nam mówi i sieje zamęt) dla np. 1/3, 2/3
>> oraz maksymalnych obrotów (albo jeszcze "gęsciej"), łatwiej byłoby
>> porównac parametry silników bez analizowania krzywych przebiegu
>> momentu i mocy.
>>
>>
>>
>>
> Jesteś pewien ze producent samochodu podaje moc na kołach a nie moc silnika jako
> maszyny cieplnej zdolnej do przepalenia określonej ilości paliwa.
Podaje moc mechaniczną.
> Tylko część z
> tego przepalonego paliwa zamienia się na pracę mechaniczną. Operujesz liczbami.
> Ustosunkuj się do tego. Z 10 litrów paliwa używanego w samochodach uzyskuję się
> trochę ponad 100kWh. Z tych 100 kWh przy silniku benzynowym 80% idzie na grzanie
> planety. To zostaje 20 kWh. Z 10 litrów paliwa spalonego przez godzinę nie da
> się zrobić 100 kW na kołach przez godzinę.
Nie da się (mowa o samochodach oczywiście) i się nie robi.
Zapotrzebowanie typu 100kW na kołach przy stałej prędkości i płaskim
terenie to jazda rzędu 200km/h (+/- kilkadziesiąt) -- zobacz, jakie jest
wtedy spalanie :)
Silnik samochodowy podczas "cywilnej" jazdy pracuje średnio z niewielkim
ułamkiem mocy maksymalnej. Im mocniejszy silnik tym mniejszy ten ułamek.
Oczywiście, zapotrzebowanie na moc zmienia się bardzo często i bardzo
znacznie -- podczas rozpędzania może dojść do mocy maksymalnej (na
danych obrotach) a podczas hamowania silnikiem (o ile obroty nie są już
zbyt niskie) spada do 0.
pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
Następne wpisy z tego wątku
- 28.09.10 11:00 Yans van Horn
- 28.09.10 11:26 Jakub Witkowski
- 28.09.10 11:43 Sylwester Łazar
- 28.09.10 12:07 Robert Rędziak
- 28.09.10 13:54 Sylwester Łazar
- 28.09.10 14:25 Filip KK
- 28.09.10 14:27 Filip KK
- 28.09.10 14:31 Filip KK
- 28.09.10 14:37 Filip KK
- 28.09.10 14:39 to
- 28.09.10 14:53 Przembo
- 28.09.10 14:57 Karolek
- 28.09.10 14:59 Filip KK
- 28.09.10 15:13 Filip KK
- 28.09.10 15:52 Filip KK
Najnowsze wątki z tej grupy
- przegląd za mną
- Na co komu okna
- Mój elektryk
- Spalił się autobus :-)
- 64 proc. kierowców zrobi dodatkowo maks. 500 m, aby przy okazji zatankować pojazd
- wodor
- Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
Najnowsze wątki
- 2025-03-15 przegląd za mną
- 2025-03-15 Na co komu okna
- 2025-03-15 Mój elektryk
- 2025-03-15 Fejk muzyczny czy nie fejk
- 2025-03-15 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-15 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL (Logistyka, WMS, Produk
- 2025-03-15 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-03-15 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-03-15 Warszawa => Java Full Stack Developer (Angular2+ experience) <=
- 2025-03-15 Warszawa => Java Full Stack Developer (Angular2+) <=
- 2025-03-15 KOMU w RP3 pasuje "Rumuńska łatwość gmerania w wyborach" i dlaczego nie PO-Trzaskanym?
- 2025-03-15 China-Kraków => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-14 Spalił się autobus :-)
- 2025-03-14 Policjanci z Piątku
- 2025-03-14 Lublin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=