  • 1. Data: 2010-11-17 00:14:11
    Temat: ModułGPS do synchronizacji generatora
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Chodzi o moduł GPS do synchronizacji generatora np 10MHz. Zapytuję, bo jest
    mało materiałów na ten temat, a jesli są to stare sprzed 10 lat. Chodzi mi
    też o to,żeby GPS był dostępny w Polsce i w cenie do 150zł.

  • 2. Data: 2010-11-17 08:23:40
    Temat: Re: ModułGPS do synchronizacji generatora
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    Użytkownik "kolarz" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Chodzi o moduł GPS do synchronizacji generatora np 10MHz. Zapytuję, bo
    > jest mało materiałów na ten temat, a jesli są to stare sprzed 10 lat.
    > Chodzi mi też o to,żeby GPS był dostępny w Polsce i w cenie do 150zł.

    A ja mam pytanie. Mam moduł GPS motorola oncore.
    Moduł ma wyjście RS232 i pracuje w dwóch formatach NMEA
    i jakimś drugim, chyba motoroli. Kiedyś się nim bawiłem, podłączyłem
    pod USB za pomocą dwóch konwerterów TTL-> RS232->USB.
    Moduł działa i widzi satelity, podaje w trybie terminalowym koordynaty
    i mnóstwo innych parametrów. Udało mi się nawet uruchomić go z jakąś
    mapą na PCta czyli działa OK.
    Na na jednym z pinów jest impulsowany przebieg 1 sekundowy.
    Czy to jest jakis wysokostabilny przebieg który mógłbym zastosować
    np. bezpośrednio w taktowaniu licznika częstotliwości?

    Marek

  • 3. Data: 2010-11-17 09:52:14
    Od: "Stan" <k...@i...pl>

> [...]

    > Czy to jest jakis wysokostabilny przebieg który mógłbym zastosować
    > np. bezpośrednio w taktowaniu licznika częstotliwości?

    Sygnał wysokostabilny można uzyskać nie tylko z GPS ale także z sygnału
    czasu systemu DCF 77 sterującego zegarami poprzez fale radiowe 77 kHz
    nadawanego z Niemiec.Sygnał oparty jest na atomowym wzorcu czasu i bez
    problemu odbierany w Polsce.Możesz kupić lub samemu zrobić szmoduł DCF 77
    lub jakbyś się uparł to sygnał 1 sekundowy można wyprowadzić z budzika
    sterowanego falą radiową (często w supermarketach za ok. 30 zł)..
    Gdybyś zdecydował się na DCF77 to napisz, podam Ci kilka praktycznych
    wskazówek dot. użytkowania tego systemu.
    Stan

  • 4. Data: 2010-11-17 10:13:34
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Użytkownik "Stan" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Gdybyś zdecydował się na DCF77 to napisz, podam Ci kilka praktycznych
    > wskazówek dot. użytkowania tego systemu.
    ------------------------
    Mam kilka zegarów z DCF77. One nie nadają się jako wzorzec 1 s, dlatego, że
    taki zegar, to zwykły zegar kwarcowy, który raz w ciągu nocy (2-3 godzina) ,
    synchronizuje się z zegarem DCF77. Taki zegar może się spóźniać, lub
    spieszyć nawet kilka sekund w ciągu doby i tylko raz na dobę jest
    synchronizowany.

  • 5. Data: 2010-11-17 10:18:02
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Użytkownik "tarnus" <m...@l...de> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy to jest jakis wysokostabilny przebieg który mógłbym zastosować
    > np. bezpośrednio w taktowaniu licznika częstotliwości?

    ---------------
    Taki wzorzec musi sterowaś wysokostabilny generator kwarcowy . Sam sygnał z
    GPS nie nadaje się np do mierników częstotliwości.

  • 6. Data: 2010-11-17 10:41:49
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    > Taki wzorzec musi sterowaś wysokostabilny generator kwarcowy . Sam sygnał
    > z GPS nie nadaje się np do mierników częstotliwości.

    Dlaczego się nie nadaje? Czy ten sygnał 1 sekundowy nie jest juz na tyle
    stabilny że można wprost nim kluczować
    bramkę licznika częstotliwości?.

    Marek

  • 7. Data: 2010-11-17 12:00:37
    Od: "Stan" <k...@i...pl>

> [...]
    > godzina) , synchronizuje się z zegarem DCF77. Taki zegar może się
    > spóźniać, lub spieszyć nawet kilka sekund w ciągu doby i tylko raz na dobę
    To bardzo zależy od producenta zegara, większość zegarów synchronizuje się
    co godzinę, inne ciągle. Można zastosować moduły DCF77-dają sygnał ciągły.
    Inne gotowe ale drogie rozwiązanie tutaj:
    http://www.navi.pl/katalog/30/0/karty_komputerowe_do
    _synchronizacji_czasu_komputera.html
    .
    Stan

  • 8. Data: 2010-11-17 12:59:01
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-11-17 11:41, tarnus pisze:
    > Użytkownik "kolarz" <k...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Dlaczego się nie nadaje? Czy ten sygnał 1 sekundowy nie jest juz na tyle
> [...]

    A polskie radio 225kHz to pies ?

  • 9. Data: 2010-11-17 13:00:27
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    Użytkownik "konieczko" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
    > A polskie radio 225kHz to pies ?

    Ale dyskusja dotyczy GPSa a nie PRI.

    Marek

  • 10. Data: 2010-11-17 17:15:56
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-11-17 18:17, entroper pisze:
    > Użytkownik "tarnus"<m...@l...de> napisał w wiadomości

    > stabilny może być a może nie być. Niektóre moduły dają ładny PPS a inne
    > generują ten sygnał jak chcą (np. po złapaniu i utracie fix-a albo wręcz
    > BEZ fix-a). Twojego modułu niestety nie znam. Inna sprawa, że taktować tym
    > bezpośrednio częstościomierz jest jakoś mało elegancko...
    >
    > e.

    jak chce rzezbic w gownie to jego sprawa.