  • 31. Data: 2013-03-17 00:27:51
    Temat: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-16 23:59, Marek Dyjor pisze:

    > no fajowo ale to nie ma nic wspólnego ze specyfiką JPGów,

    Ani RAWów

    > to jest
    > specyficzna właściwość tego w sam raz programu,

    Być może. Jednakże nie mam pewności czy żaden inny program tego nie
    potrafi.

    > notabene raczej mało
    > fotografów używa ACDSee do obróbki zdjęć. :)

    Być może - aczkolwiek bardzo fajna i przede wszystkim szybka aplikacja
    do przeglądania, katalogowania i podstawowego retuszu zdjęć a także
    wstępnej weryfikacji jakości (pokazywane są histogramy, przepalenia,
    kolory out of gamut itp). Uważam, że warto się zainteresować. Mało tego:
    pliki XMP są kompatybilne ze standardem. ACDSee zakłada w nich własną
    przestrzeń nazw co powoduje, że nastawy z Camera Raw są traktowane
    rozdzielnie i nie wchodzą w konflikt z tymi z ACDSee. Kupiłem ten
    program początkowo jako szybkie narzędzie do przeglądania i wyszukiwania
    zdjęć a także do ich drukowania gdyż obsługuje jako jeden z nielicznych
    wyjątków ICC - co robi mega różnicę w jakości druku. Dopiero z czasem
    stwierdziłem, że większość korekt RAW / JPG da się nim przeprowadzić.
    Jedynie w szczególnych sytuacjach wytaczam cięższe działo. Obowiązkowo
    przy zdjęciach studyjnych - tam ACDSee zupełnie nie sprawdzi się jako
    edytor ale jako sprawny pomocnik (weryfikacja, katalogowanie,
    przeglądanie, wyszukiwanie).

    > realnie jednak wprowadzanie grubszych korekt na JPGach jest głupim
    > pomysłem bo może sie skończyć z degradacją obrazu z powodu małej
    > rozdzielczości kodowania kanałów barwnych.

    Zgadzam się. Jednakże jeszcze praktycznie wszystkie zdjęcia rodzinne bez
    problemu da się skorygować w wymaganym zakresie. W swojej praktyce
    zauważyłem, że korekty dotyczą prawie wyłącznie rozjaśniania cieni i
    sporadycznie - maskowania odblasków lampy.

    Zdjęcia profesjonalne to raczej RAW wyłącznie.

    Marek

  • 32. Data: 2013-03-17 00:30:01
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-17 00:11, Akarm pisze:

    > No dobra. Zatem powiedz, jakim programem mam przetworzyć jpg tak, żebyś
    > mógł cofnąć zmiany na zdjęciu które ci prześlę.

    Ja stosuję ACDSee 6 Pro. Użyj modułu Develop a nie Edit. Ten drugi
    ingeruje w bitmapę a pierwszy przetwarza bitmapę tak samo jak pliki RAW.

    Marek

  • 33. Data: 2013-03-17 00:39:47
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-17 00:06, Marek Dyjor pisze:

    > jakiego wyboru nam RAW nie daje w stosunku do JPGa? w czym niby to JPG
    > jest lepszy do RAWa?

    Tak jak pisałem - nie masz możliwości przełączenia się w tryb ingerencji
    "w piksele" a w JPG to kwestia decyzji. Np. na dzień dzisiejszy w RAW
    nie sklonujesz sfotografowanego kwiatka bo nie do tego RAW służy (mimo
    iż technicznie byłoby to wykonalne) - przynajmniej w znanych mi
    aplikacjach. To jego zaleta i wada jednocześnie. Zresztą gdyby to było
    możliwe, to plik przestałby być "raw" a zaczął "processed". Takie
    operacje zarezerwowane są dla "klasycznych" bitmap.

    > JPG jest lepszy jako plik wynikowy który chcemy pokazac w internecie
    > albo wysłać do labu na printer.

    Też.

    Marek

  • 34. Data: 2013-03-17 00:58:45
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-17 00:11, Akarm pisze:

    > No dobra. Zatem powiedz, jakim programem mam przetworzyć jpg tak, żebyś
    > mógł cofnąć zmiany na zdjęciu które ci prześlę.

    P.S.
    Cofanie zmian w RAW / JPG może polegać na usunięciu pliku XMP. Bitmapy
    nie są modyfikowane więc jeśli mi coś prześlesz to oryginał JPG. Gdy np.
    uczynisz RAW w podglądzie jako monochromatyczny (saturacja do zera) to
    sam RAW nie jest zmieniony więc nie ma czegoś takiego jak "wysłanie
    zmienionego RAW" jak i "wysłanie zmienionego JPG". Możesz wysłać mi
    oryginalny JPG + plik XMP a ja Ci odeślę kopię tego pliku "spłaszczoną"
    zawierającą zmiany jakie naniosłeś (czyli korekty kolorystyki,
    odszumiania itd).

    Marek

  • 35. Data: 2013-03-17 02:09:05
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Sat, 16 Mar 2013 21:55:44 +0100, Marek napisał(a):

    > Czyli de facto JPGi dają Ci większą możliwość
    > przetwarzania bo masz wybór jak chcesz tego dokonać a w RAWach nie masz
    > takiej możliwości.

    Nie. Większą możliwość przetwarzania daje raw. Z raw zawsze możesz zrobić
    jpg, który nie będzie miał obciętych kolorów. A obróbka jpg wiąże się ze
    stratą jakości.
    To o czym cały czas piszesz jest oczywiste: jeśli dysponujesz odpowiednim
    programem, który nie ingeruje w oryginalny plik, to zawsze możesz cofnąć
    zmiany, niezależnie od formatu i rodzaju pliku. Ale to NIE JEST przewagą
    jpg nad raw. Z raw zawsze możesz zrobić jpg, w drugą stronę już nie.

    --
    GLaF

  • 36. Data: 2013-03-17 08:58:15
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-17 02:09, GLaF pisze:

    > Nie. Większą możliwość przetwarzania daje raw. Z raw zawsze możesz zrobić
    > jpg, który nie będzie miał obciętych kolorów. A obróbka jpg wiąże się ze
    > stratą jakości.

    Ale RAW nie daje możliwości takiej obróbki jak JPG - patrz niżej. Czyli
    jeśli udostępnia mniej w jakimś aspekcie to w tym aspekcie można
    powiedzieć, że jest gorszy.

    > To o czym cały czas piszesz jest oczywiste: jeśli dysponujesz odpowiednim
    > programem, który nie ingeruje w oryginalny plik, to zawsze możesz cofnąć
    > zmiany, niezależnie od formatu i rodzaju pliku.

    No i to akcentowałem od początku, ze istnieją takie właśnie programy.

    > Ale to NIE JEST przewagą
    > jpg nad raw. Z raw zawsze możesz zrobić jpg, w drugą stronę już nie.

    Źle mnie zrozumiałeś. Napisałem, że przewagą JPG nad RAW jest to, że
    można ingerować lub nie w jego strukturę (kwestia wyboru) a w RAW nie ma
    takiego wyboru czyli jest to ograniczenie. Przykład jaki podałem:
    spróbuj w RAW wyciąć i powielić jakiś sfotografowany obiekt. Spróbuj
    nanieść tekst. Itd... Jest to ewidentna przewaga JPG w zakresie
    możliwości edycyjnych. Z kolei RAW ma przewagę nad JPG w postaci
    bezstratnego zapisu. Jednakże kto każe upierać się przy JPG? Są lepsze
    formaty.

    Jeśli jednak temat przewagi formatu A nad B ma być poruszany - choć
    zupełnie nie jest to tematem tego wątku - to pliki RAW wcale nie są moim
    zdaniem takie rewelacyjne. Format TIFF łączy zalety pliku RAW i JPG oraz
    daje dodatkowe możliwości. Nie musimy się wcale upierać przy JPG skoro
    jest to format stratny. W TIFach możemy sobie wybrać bezstratny zapis,
    48-bitową głębię koloru, kanał alfa, profil ICC, przestrzenie kolorów
    RGB, CMYK, YCbCr itd, można zapisać w jednym pliku wiele stron (np.
    tworzyć warstwy). Tak więc możliwe jest dorysowanie jakiegoś obiektu na
    innej warstwie a potem wycofanie się nawet z takich zmian. RAW wypada
    blado przy takiej konkurencji. Nie wspomnę o plikach PNG, które da się
    dodatkowo rozszerzyć o chyba dowolne funkcjonalne elementy przydatne dla
    konkretnej aplikacji przetwarzającej: np. filtry "live" dla
    poszczególnych obiektów, grafikę wektorową, stany i kupę innych bajerów.
    Na plikach TIFF i PNG możesz zrobić to samo co na RAW plus mnóstwo
    innych odwracalnych i nieodwracalnych czynności.

    Marek

  • 37. Data: 2013-03-17 09:07:06
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-03-17 02:09, GLaF wrote:

    > Nie. Większą możliwość przetwarzania daje raw.
    Co to znaczy większą możliwość? Bo IMO możliwości przetwarzania RAW-ów i
    JPEG-ów są takie same. :-D JPEG-i są po prostu gorszej jakości
    materiałem źródłowym.

    > Z raw zawsze możesz zrobić jpg, który nie będzie miał obciętych
    > kolorów. A obróbka jpg wiąże się ze stratą jakości.
    No jak z 12-bitowego RAW-a zrobisz 8-bitowego JPEG-a to również będziesz
    miał ucięte kolory. :-D I stratę jakości. :-D

    > Z raw zawsze możesz zrobić jpg, w drugą stronę już nie.
    Pomijając sensowność takiej operacji to jestem przekonany, że z JPEG-a
    całkiem łatwo dałoby się zrobić RAW-a. :-D Może nie takiego
    "proprietary" ale DNG z pewnością.

  • 38. Data: 2013-03-17 09:20:33
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-03-17 08:58, Marek wrote:
    [...]
    > Na plikach TIFF i PNG możesz zrobić to samo co na RAW plus mnóstwo
    > innych odwracalnych i nieodwracalnych czynności.
    Np. algorytmu demosaicing-u to sobie raczej nie zmienisz operując na
    TIFF/PNG.

  • 39. Data: 2013-03-17 09:53:03
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Marek napisa?(a):

    > A JPG też może (choć nie musi) być zawsze taki sam.

    Ten pierwszy jpg jest i będzie taki jaki jest ;) A to jaki on jest
    zależy od tego jak sobie programista algorytmu zapisującego użytego w
    danym aparacie wymyślił.

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 40. Data: 2013-03-17 09:55:34
    Temat: Re: Mit nieodwracalno?ci zmian w JPG
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Marek napisa?(a):

    > Tak, owszem ale nie o tym jest mowa :) Chodzi mi tylko o to, że JPG
    > zapisany na dysku może być przetwarzany niedestruktywnie analogicznie
    > jak RAWy. Wiele osób nie jest tego świadoma - dlatego napisałem o tym.

    To jest: 'praca na kopii' a nie niedestruktywne cośtam ;P

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"