    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Date: Sun, 17 Mar 2013 00:27:51 +0100

    W dniu 2013-03-16 23:59, Marek Dyjor pisze:

    > no fajowo ale to nie ma nic wspólnego ze specyfiką JPGów,

    Ani RAWów

    > to jest
    > specyficzna właściwość tego w sam raz programu,

    Być może. Jednakże nie mam pewności czy żaden inny program tego nie
    potrafi.

    > notabene raczej mało
    > fotografów używa ACDSee do obróbki zdjęć. :)

    Być może - aczkolwiek bardzo fajna i przede wszystkim szybka aplikacja
    do przeglądania, katalogowania i podstawowego retuszu zdjęć a także
    wstępnej weryfikacji jakości (pokazywane są histogramy, przepalenia,
    kolory out of gamut itp). Uważam, że warto się zainteresować. Mało tego:
    pliki XMP są kompatybilne ze standardem. ACDSee zakłada w nich własną
    przestrzeń nazw co powoduje, że nastawy z Camera Raw są traktowane
    rozdzielnie i nie wchodzą w konflikt z tymi z ACDSee. Kupiłem ten
    program początkowo jako szybkie narzędzie do przeglądania i wyszukiwania
    zdjęć a także do ich drukowania gdyż obsługuje jako jeden z nielicznych
    wyjątków ICC - co robi mega różnicę w jakości druku. Dopiero z czasem
    stwierdziłem, że większość korekt RAW / JPG da się nim przeprowadzić.
    Jedynie w szczególnych sytuacjach wytaczam cięższe działo. Obowiązkowo
    przy zdjęciach studyjnych - tam ACDSee zupełnie nie sprawdzi się jako
    edytor ale jako sprawny pomocnik (weryfikacja, katalogowanie,
    przeglądanie, wyszukiwanie).

    > realnie jednak wprowadzanie grubszych korekt na JPGach jest głupim
    > pomysłem bo może sie skończyć z degradacją obrazu z powodu małej
    > rozdzielczości kodowania kanałów barwnych.

    Zgadzam się. Jednakże jeszcze praktycznie wszystkie zdjęcia rodzinne bez
    problemu da się skorygować w wymaganym zakresie. W swojej praktyce
    zauważyłem, że korekty dotyczą prawie wyłącznie rozjaśniania cieni i
    sporadycznie - maskowania odblasków lampy.

    Zdjęcia profesjonalne to raczej RAW wyłącznie.

    Marek