  • 151. Data: 2013-03-19 02:01:23
    Temat: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-18 19:00, Sylwester Zarębski pisze:

    > To jest dokładnie to co napisałem:
    > "Trzymanie historii zmian w osobnym pliku."

    Może to i dobre określenie. Trzeba przeanalizować strukturę tego pliku
    aby móc stwierdzić czy tak jest. Wystarczy, że w czymś nie będzie
    chronologii aby takie określenie przestało być właściwe...

    > Równie dobrze możesz to robić z GIFem, TIFFem, PNG, IFF, whatever
    > obsługiwane, jednakże nadal to będzie trzymanie zmian "obok" (nawet gdy
    > zapiszesz je w jednym pliku jak w DNG, to nadal będzie to "obok").

    tak tak - to wiem :-)

    > Możesz również tworzyć wiele warstw w TIFF, klatki w APNG, ale to nie ma
    > nic wspólnego z przechowaniem historii zmian,

    Zgadza się. Skomentowałem tylko to, że edycja bitmapy nie musi być
    tożsama z nieodwracalnością tych zmian.

    > chociaż można je użyć w
    > podobnym celu. Reasumując, nie mieszajmy nazewnictwa, bo to prowadzi do
    > błędnych wniosków, takich jak twierdzenie, że JPG+XML daje coś więcej
    > jak RAW+XML, skoro pierwsze jest podzbiorem drugiego (np. w Lightroom
    > RAW+XML daje po pierwszej operacji "destrukcyjnej" dokładnie to samo co
    > JPG+XML).

    Obawiam się, że niewiele to zmieni w obecnej sytuacji i tylko my się
    dogadamy. Wyczuwam spory opór na forum przed honorowaniem uściśleń.
    Raczej jest tendencja, że jeśli coś na początku nie zostało zdefiniowane
    bardzo precyzyjnie, to nie da się przerwać nadinterpretacji. Nie jest
    uznawana zasada, że jedyną właściwą osobą do wskazywania właściwej
    interpretacji wypowiedzi jest jej autor. Słyszę wtedy, że z czegoś się
    wycofuję bo doczytałem (mimo iż komuś innemu wcześniej wykazałem, że
    znam zagadnienie od podszewki) albo słyszę "głupek" zamiast "dzień
    dobry" itd. Jeśli teraz spróbowałbym uściślić cokolwiek, to dopiero
    zacząłbym mieć jazdę... Wyobrażam sobie komentarze :-D Już w tej chwili
    muszę wykazywać przewagę formatów graficznych nad sobą wzajemnie mimo iż
    niczego o tym nie wspominałem. Nie wolno mi powiedzieć, że każdy z nich
    ma swoje zalety i wady. Tak więc niczego nie chcę uściślać bo będę
    musiał toczyć boje :-D

    Marek

  • 152. Data: 2013-03-19 07:50:35
    Temat: Re: Mit nieodwracalno?ci zmian w JPG
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Marek napisa?(a):

    > Bo RAW jest boski i dlatego tylko on ma prawo być tak "innowacyjnie"
    > traktowany???

    RAW jest (powinien być) w 100% surowym źródłem, czyli w pewnym
    uproszczeniu, jest cyfrowym zapisem stanu matrycy w czasie otwacia
    migawki, JPG jest już na starcie skażony obróbką w wyniku, której
    powstał.

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 153. Data: 2013-03-19 10:43:32
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-19 00:23, mt pisze:

    > Jak już, to zrobi to ktoś
    > za nią, albo w labie jak sobie zażyczy, lub skorzysta z najprostszych
    > darmowych narzędzi typu Picasa, gdzie za jednym kliknięciem będzie miała
    > jakiś prosty filtr do sepii i ewentualnie zapisze sobie po zmianie kopię
    > aby mieć oryginał nietknięty a zmienione zdjęcie wyśle do labu.

    Faktem jest, że nie prowadziłem badań statystycznych wśród osób
    robiących fotki rzadziej lub częściej. Jednakże podział białe / czarne
    czyli kompletny adept / zaawansowany znawca tematu wydaje mi się mało
    prawdopodobny. W moim najbliższym otoczeniu są przynajmniej 2 osoby, dla
    których taki model pracy z plikami graficznymi jest innowacyjny a po
    zaznajomieniu się z tematem - bardzo chętnie korzystają z w/w
    funkcjonalności obecnie. Mało tego: pokazałem im jakie efekty przynosi
    kalibracja sprzętu i od tej pory jadą na tanich tuszach z jakością
    znacznie lepszą niż oryginały im dawały. Obie te osoby przestały
    korzystać z minilabów widząc, że w domu można lepiej. Tak więc dokonała
    się edukacyjna ewolucja u osób, które pstrykają sobie od czasu do czasu.
    Sądzisz, że to wyjątki?

    Wracając do wątku: sam zauważyłeś, że problem jest ewidentnie
    leksykalny. Wiemy w czym rzecz a kręcimy się wokół tematu bez sensu.
    Zaproponuj więc nazwę czynności jaką ja nazwałem odwracaniem zmian.
    Sylwester zaproponował termin potraktowania pliku graficznego historią
    zmian. Początkowo zgodziłem się, że to trafniejsze określenie ale po
    zastanowieniu doszedłem do wniosku, że to dokładny synonim.
    Zaaplikowanie punktu historycznego do pliku graficznego jest niczym
    innym jak powrotem do przeszłości a więc WYCOFANIEM się z jakiś tam
    zmian. Czyli też złe określenie.

    Mało tego: czy sądzisz, że osoba niewtajemniczona będzie wiedziała, że
    historia zmian w pliku jest to coś więcej niż wracanie do jakiś
    historycznych stanów obrazka? Czyli forma backupu / wersjonizacji?
    Możemy zmienić np. saturację, która została ustawiona 5 kroków wcześniej
    bez anulowania późniejszych kroków. A więc modyfikujemy historię zmian a
    nie tylko aplikujemy ją do pliku.

    Ja bym się skłaniał do nadania tej czynności określenia skojarzonego z
    sekwencyjnym aplikowaniem modyfikatorów do niezmienionego pliku
    graficznego. Tylko jak to ująć aby termin był zrozumiały?

    Marek

  • 154. Data: 2013-03-19 10:54:55
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-19 07:50, januszek pisze:

> [...]
    > uproszczeniu, jest cyfrowym zapisem stanu matrycy w czasie otwacia
    > migawki, JPG jest już na starcie skażony obróbką w wyniku, której

    Ale nic nie szkodzi na przeszkodzie aby JPG czy inny format traktować
    również jako źródło do dalszych modyfikacji. Całe szczęście, że
    podzielają moją opinię twórcy aplikacji takich jak ACDSee czy LightRoom.
    Powiem Ci, że w zdecydowanej większości przypadków właśnie JPG traktuję
    jako bazę do modyfikacji. Przy zdjęciach rodzinnych, imprezowych nie mam
    ochoty ściągać z aparatu 24MB RAWów a potem ślęczeć nad nimi. Od czasu
    do czasu chcę poprawić cienie w jakimś JPGu i mieć możliwość wycofania
    się z tego lub skorygowania efektu. Potem drukuję zdjęcie i koniec. A
    jak zdjęcie ma pójść do DTP to co innego, to wtedy nawet trzeba RAWy
    zastosować. W moim przypadku to mały procent takich przypadków więc nie
    widzę uzasadnienia upierania się przy dawaniu wyłącznie RAWom
    uprawnienia do odwracalności korekt.

    Marek

  • 155. Data: 2013-03-19 11:02:50
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-19 02:01, Marek pisze:

    > Może to i dobre określenie. Trzeba przeanalizować strukturę tego pliku
    > aby móc stwierdzić czy tak jest. Wystarczy, że w czymś nie będzie
    > chronologii aby takie określenie przestało być właściwe...

    Przemyślałem - muszę wycofać się z akceptacji Twojej propozycji.
    Powiedziałeś, że proces jaki wykonaliśmy można by nazwać traktowaniem
    pliku graficznego historią zmian. Czyż w takim przypadku cofnięcie się
    do jakiegoś punktu historii nie jest tożsame leksykalnie z wycofywaniem
    się z naniesionych po tym punkcie zmian? Tak samo błędnie można to
    zinterpretować.

    Co gorsze: osoba czytająca to może być przeświadczona, że cofnięcie się
    w historii zmian może być rodzajem przywrócenia stanu obrazka z
    określonej daty a to bzdura gdyż w rzeczywistości możemy grzebać w
    historycznym punkcie a efekty tego przeniosą się na późniejsze punkty
    historii.

    Ja bym się skłaniał w kierunku określenia: trzymania w oddzielnym pliku
    sekwencji dyrektyw dla operacji graficznych. Tylko kto to zrozumie jeśli
    nie jest osobą techniczną?

    Marek

  • 156. Data: 2013-03-19 12:07:57
    Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>

    > Nie taki bezsensowny, a dodam, że wartościowy, bo prostować błędne
    > teorie warto, choćby ku potomności.

    moze warto w takim razie pisac watki o tym ze ziemia jest okragla?

  • 157. Data: 2013-03-19 12:30:08
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-19 12:07, h.w.d.p. pisze:

    > moze warto w takim razie pisac watki o tym ze ziemia jest okragla?

    Doprawdy? Już w tym wątku jeden z kolegów był przekonany, że ta funkcja
    to rodzaj backupu wersji pliku graficznego i że w każdej aplikacji
    (włącznie z Paintem) tak da się pracować.

    Marek

  • 158. Data: 2013-03-19 13:07:47
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Marek napisa?(a):

    > Ale nic nie szkodzi na przeszkodzie aby JPG czy inny format traktować
    > również jako źródło do dalszych modyfikacji.

    Owszem, bo kazdy plik (nosnik), ktory mozna skopiowac a kopie dowolnie
    zmodyfikowac mozna do takich modyfikacji o jakich piszesz wykorzystac.

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 159. Data: 2013-03-19 14:49:31
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-19 13:07, januszek pisze:

    > Owszem, bo kazdy plik (nosnik), ktory mozna skopiowac

    Każdy plik można skopiować więc nie ogranicza to zbioru plików :-)

    > a kopie dowolnie
    > zmodyfikowac

    Do niektórych plików nie ma narzędzi modyfikujących - RAW.

    > mozna do takich modyfikacji o jakich piszesz wykorzystac.

    Raz mówisz, że skoro JPG jest stratny to nie należą mu się takie
    koncepcje narzędzi jakie dla RAW są dostępne a chwilę potem, że można je
    wykorzystywać (czyli innymi słowy sprawdzają się w takich
    zastosowaniach). Czy to oznacza, że w końcu poczułeś się przekonany o
    użyteczności edytorów jakichkolwiek plików graficznych, które w
    niedestruktywny sposób potrafią je modyfikować? :-D

    (nie czepiajmy się słownictwa co do pojęcia modyfikacji)

    Marek

  • 160. Data: 2013-03-19 18:31:58
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

    > O jakich plikach RAW mówimy? Czy nie DNG przypadkiem? Te ponoć mają
    > zintegrowany plik XML. Zapis fizycznie do pliku ale nie do jego
    > struktury danych graficznych. Dobra, nieważne. Znów mi zarzucisz (i
    > słusznie) teoretyzowanie :-D

    LR potrafi modyfikować rawy natywne tylko one wtedy sie nie chcą otwierać w
    programie firmowym danego aparatu.

    > A wiesz? Jesteś w komfortowej sytuacji teraz. Rozumiem pojęcie "grunt,
    > że działa" i dam Ci spokój. :-D

    ZAJMUJEMY SIE FOTOGRAFIĄ.

    JPG jest formatem wygodnym i fajnym ale RAW jest lepszy bo pozwala na
    przeprowadzenie takich operacji które na pliku JPG mogłyby spowodować
    znaczną degradację wynikowego obrazu.